Nej, det är inte tillåtet med kamera inne i målburen och det är sannerligen inte många bilder som blir snygga bakom målet. Dock så är man på plats och kan ha turen att få en bra bild. Den chansen tar gärna många fotografer, speciellt i så speciella matcher som t.ex. VM.
Jag har kört några gånger i allsvenskan och det är svårt att få till bra bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1974924.htm?set=mp
Jag håller med Jonas och jag tror det finns en sak som många glömmer när man diskuterar sådana här saker: yrkesarbetande press- och sportfotografer har för det mesta en lite annan målsättning än en entusiast har.
Som entusiast är man nästan alltid ute efter
Bilden, den med stort B. Den där härliga, underbara bilden man blir lycklig av att ta, blir glad av att efterarbeta och alla bekanta blir avundsjuka på
Det är ytterst sällan man får sådana bilder, men det är i allmänhet en sådan man strävar efter.
Som yrkesarbetande fotograf måste du alltid leverera något. Det handlar inte om att tio gånger om året ha tagit Bilden, utan att flera gånger varje dag, från varje uppdrag leverera flera olika
användbara bilder. Din första och största prioritet är alltså att få fram ett antal brukbara bilder som kan fungera ihop med de olika artikelvinklar och rubriker som händelsen kommer att leda till. Det är ditt huvudjobb. Om du sedan, vid sidan av det, eller genom skicklighet och lite tur kan lyckas ta den där Bilden som du vinner Årets bild med, ja det är en trevlig bonus, men inte i första hand det de betalar dig lön för.
Bilder tagna med målkameror blir sällan speciellt bra. Men de kan vara
användbara. Sitter du i andra änden av planen och det är fem spelare och en domare mellan dig och bollen när målvakten gör ett avgörande klantigt ingripande ... Så kan den där lite tråkiga bilden tagen från bakom mål vara bilden du levererar.