ANNONS
Annons

Kameranyheter på G?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Jag undrar vad som kommer härnäst. Är det fullformat som i d700 som kommer i d90ans uppföljare? Är det tillverkningskostnaderna som hindrar det i nuläget? Sen undrar jag också varför det dröjer med konkurrenter till sigmas dp1/dp2? Man tycker att det borde gå och göra allt bättre med ny nanoteknologi.Är det kartellsystem i kamerabranschen eller vad?

Nikon har en tendens att släppa nya kameror var 18e månad, så uppföljare till D90n och D700an lär komma närsomhelst. Och en D700-sensor i en D90 lär vi se nångång, frågan är bara när. Hoppas inte snart bara eftersom jag precis köpte mig en D700.. ;\

Dock har det ju gått en del rykten om en såkallad Evil-kamera från Nikon. Alltså en kamera med utbyttbar optik, men utan den optiska sökaren. Är väl bara vänta o se antar jag..

Jag har ju svårt att tro att D90:s efterföljare skulle få fullformatssensor innan D300:s efterföljare. D90 ärvde ju sensorn från D300 efter ett år och ytterligare ett halvår senare kom D5000 med samma sensor. Må vara att D300s just kommit ut men det är ju mest kosmetika, 98% är ju oförändrat och sensorn är den samma (om än med filmfunktion). Likaså tvivlar jag på att D300 uppdateras till FF innan en efterföljare till D700 släppts. Sensorn i D700 är bra men troligen inte tillräckligt bra för att man skall bygga hela nästa generation entusiastkameror på den.

Framåt sensommaren/hösten lär det dyka upp en hel del i anslutning till Photokina-mässan i slutet av september.

Jag har ju svårt att tro att D90:s efterföljare skulle få fullformatssensor innan D300:s efterföljare. D90 ärvde ju sensorn från D300 efter ett år och ytterligare ett halvår senare kom D5000 med samma sensor. Må vara att D300s just kommit ut men det är ju mest kosmetika, 98% är ju oförändrat och sensorn är den samma (om än med filmfunktion). Likaså tvivlar jag på att D300 uppdateras till FF innan en efterföljare till D700 släppts. Sensorn i D700 är bra men troligen inte tillräckligt bra för att man skall bygga hela nästa generation entusiastkameror på den.

Framåt sensommaren/hösten lär det dyka upp en hel del i anslutning till Photokina-mässan i slutet av september.

Japp, all logik säger att efterföljaren till D300 släpps för D90-dito. Det är produktsjälvmord för D300 om D9X är bättre.

D400 borde komma innan sommaren, och så även D4. Notera att Fotbolls-VM börjar i början på juni... Finns det ett bättre tillfälle att släppa D4?

Så - mina gissningar: D4 och D400 i slutet på maj. efterföljaren till D90 Q3 eller kanske Q4 tillsammans med D800.

EVIL?... Nja. Tror att Nikon först vill försvara pro- och semipro-segmentet. Därefter fokuserar man på övriga segment.

Japp, all logik säger att efterföljaren till D300 släpps för D90-dito. Det är produktsjälvmord för D300 om D9X är bättre.

D400 borde komma innan sommaren, och så även D4. Notera att Fotbolls-VM börjar i början på juni... Finns det ett bättre tillfälle att släppa D4?

Så - mina gissningar: D4 och D400 i slutet på maj. efterföljaren till D90 Q3 eller kanske Q4 tillsammans med D800.

EVIL?... Nja. Tror att Nikon först vill försvara pro- och semipro-segmentet. Därefter fokuserar man på övriga segment.

d4 i slutet av maj, det tror jag absolut inte faktiskt.

D3s kom ju i julas.

Jag hoppas på en D800? med full-hd filmning som på 5D mark II. Då känns det som ett bra läge för mig att uppdatera utrustningen :)

D700 är väl mer eller mindre en D300 med FX.

d4 i slutet av maj, det tror jag absolut inte faktiskt.

D3s kom ju i julas.

Tror inte heller på en D4, D3s är för ny för det.

I denna första generation FX-kameror ligger ju den 'billiga' D700 och den betydligt dyrare D3 väldigt nära varandra i de flesta avseenden.
då kan man inte låta bli att fundera på om nikon funderar på att differentiera 'uppföljaren' till D700 (D800?) mer i förhållande till nästa modell med enkelsiffra (D4).
i så fall får kanske D800 sämre specifikationer än D700 på vissa punkter...? (klenare AF-modul exempelvis?)

jag tror att nikon hellre vill kunna erbjuda en FX-kamera med en 'aggressiv' prissättning än en 'nästan-top-of-the-line' som snyltar på toppmodellens kundbas.

I denna första generation FX-kameror ligger ju den 'billiga' D700 och den betydligt dyrare D3 väldigt nära varandra i de flesta avseenden.
då kan man inte låta bli att fundera på om nikon funderar på att differentiera 'uppföljaren' till D700 (D800?) mer i förhållande till nästa modell med enkelsiffra (D4).
i så fall får kanske D800 sämre specifikationer än D700 på vissa punkter...? (klenare AF-modul exempelvis?)

jag tror att nikon hellre vill kunna erbjuda en FX-kamera med en 'aggressiv' prissättning än en 'nästan-top-of-the-line' som snyltar på toppmodellens kundbas.

Nej, det finns ingen logik i detta av fem skäl

1) Nikon har inget behov av att medvetet försämra en kamera för att "rädda"
en toppmodell. Jämför D3 - D700 och D300 - D90. Toppmodellerna kommer först, har högre vinstmarginal och har alltid några specifikationer som gör dem tillräckligt attraktiva för sitt kundsegment även efter det att en enklare modell lanserats,

2) Produktion och utveckling måste samordnas. Det innebär bla att sensorer och AF-moduler används i flera modeller. Nikon har inte samma resurser som Canon att kan därför inte ha samma mångfald.

3) Det finns inga lågbudgetkonkurrenter inom FF-segmentet och Nikon har inget intresse av att konkurrera med priset. D700 med 12 MP kostar några tusenlappar mer än både Canon 5D Mk II (21 MP) och Sony A850 (24 MP),

4) Prisskillnaden mellan D700 och D3 är mycket större än skillnaderna i specifikationer vilket av flertalet upplevs räcka för att motivera köp av D700,

5) Om Nikon skulle lansera en lågbudget FX DSLR på 12 MP för säg 15.000 kronor försvårar det för företaget att ta bra betalt för sin toppmodell inom DX. Hur många skulle välja en D400 på 16 MP för 16.000 kronor om det fanns en D70FX på 12 MP för 15.000 kronor? Jag tvivlar på att Nikon vill sälja sin bästa DX-modell för 12.000 kronor eller mindre för att differentiera DX mot FX.

D4 och D400 kommer 2011 och får ett helt nytt AF-system.

Toppmodellerna kommer först, har högre vinstmarginal och har alltid några specifikationer som gör dem tillräckligt attraktiva för sitt kundsegment även efter det att en enklare modell lanserats,
...
D4 och D400 kommer 2011
att nikon har hamnat i 'baktakt' är just problemet - Den enda möjligheten ifrån dina premisser är att nikon bara är på gång med en 'fjuttig' D700s-uppdatering, vilket iofs är inte helt orimligt, men stämmer dåligt med ryktena (och framförallt förväntningarna bland entusiasterna).
det är samma problem med DX-kamerorna - hur uppdaterar man D90 utan att D300s hamnar i kläm...?

det är givetvis inget fel på varken D700 eller D90, men ett helt år till utan en uppdatering mer än ett 's'...?
"tråkigt!" menar nog konsumenten.

Det innebär bla att sensorer och AF-moduler används i flera modeller.
de måste ju ändå klämma fram en ny mellan-modell att stoppa i efterträdarna i D90-klassen - jag ser inte att de ärver systemet från D3/D300 än på ett tag...?

Det finns inga lågbudgetkonkurrenter inom FF-segmentet och Nikon har inget intresse av att konkurrera med priset. D700 med 12 MP kostar några tusenlappar mer än både Canon 5D Mk II (21 MP) och Sony A850 (24 MP),
det är sant - men sony kommer förmodligen med en a900-efterträdare ganska snart (med en lillebror strax efter) och de är minsann inte rädda för priskkrig. canon kanske också uppdaterar 5D i höst? (iaf innan D4-generationen släpps)

Toppmodellerna kommer först, har högre vinstmarginal och har alltid några specifikationer som gör dem tillräckligt attraktiva för sitt kundsegment även efter det att en enklare modell lanserats,
...
Prisskillnaden mellan D700 och D3 är mycket större än skillnaderna i specifikationer vilket av flertalet upplevs räcka för att motivera köp av D700,
som sagt, om man får tro ryktena är situationen som sådan att det kommer ett varv nya 'konsumentmodeller' (fbåde DX och FX) långt innan nästa generation 'toppmodeller'.
då faller den delikata balansen i pris kontra specification mellan topp- och nästan-toppmodellerna som hittils råder.

5) Om Nikon skulle lansera en lågbudget FX DSLR på 12 MP för säg 15.000 kronor försvårar det för företaget att ta bra betalt för sin toppmodell inom DX. Hur många skulle välja en D400 på 16 MP för 16.000 kronor om det fanns en D70FX på 12 MP för 15.000 kronor? Jag tvivlar på att Nikon vill sälja sin bästa DX-modell för 12.000 kronor eller mindre för att differentiera DX mot FX.
varför inte lansera en billiig FX-kamera om folk vill ha den...?
varför lansera en dyr DX-kamera om folk inte vill ha den...?

om det du säger stämmer:
"Toppmodellerna har alltid några specifikationer som gör dem tillräckligt attraktiva för sitt kundsegment ", har de ju inget att oroa sig för gällande försäljning av sina toppmodeller...?

själv tror jag att D300-serien är på väg ut.

edit: jag ber om ursäkt att jag hackade upp ditt svar, det blev rörigt...

att nikon har hamnat i 'baktakt' är just problemet - Den enda möjligheten ifrån dina premisser är att nikon bara är på gång med en 'fjuttig' D700s-uppdatering, vilket iofs är inte helt orimligt, men stämmer dåligt med ryktena (och framförallt förväntningarna bland entusiasterna).
det är samma problem med DX-kamerorna - hur uppdaterar man D90 utan att D300s hamnar i kläm...?

det är givetvis inget fel på varken D700 eller D90, men ett helt år till utan en uppdatering mer än ett 's'...?
"tråkigt!" menar nog konsumenten.

de måste ju ändå klämma fram en ny mellan-modell att stoppa i efterträdarna i D90-klassen - jag ser inte att de ärver systemet från D3/D300 än på ett tag...?

det är sant - men sony kommer förmodligen med en a900-efterträdare ganska snart (med en lillebror strax efter) och de är minsann inte rädda för priskkrig. canon kanske också uppdaterar 5D i höst? (iaf innan D4-generationen släpps)

som sagt, om man får tro ryktena är situationen som sådan att det kommer ett varv nya 'konsumentmodeller' (fbåde DX och FX) långt innan nästa generation 'toppmodeller'.
då faller den delikata balansen i pris kontra specification mellan topp- och nästan-toppmodellerna som hittils råder.

varför inte lansera en billiig FX-kamera om folk vill ha den...?
varför lansera en dyr DX-kamera om folk inte vill ha den...?

om det du säger stämmer:
"Toppmodellerna har alltid några specifikationer som gör dem tillräckligt attraktiva för sitt kundsegment ", har de ju inget att oroa sig för gällande försäljning av sina toppmodeller...?

själv tror jag att D300-serien är på väg ut.

edit: jag ber om ursäkt att jag hackade upp ditt svar, det blev rörigt...

Thom Hogan har gjort en av sina många förutsägelser. Ibland har han rätt men ibland fel. Jag har skrivit en kommentar till hans diagram på dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=35457371&page=2

"There is one thing breaking the usual pattern in that diagram.

It has never happened before that Nikon first implemented a new sensor with more MP in a high consumer DSLR (D7000 with 16 MP) instead of in the pro/prosumer model (D400). The historic pattern is that Nikon puts the new sensors in their flagship models and then reuse the sensors in the cheaper models (D300 - D90 - D5000; D3 - D700).

Another note is that Thom is suggesting Nikon will only raise the MP count to 16 MP in both the D4 and the D400. That seems like a modest increase and will in practice mean that the resolution advantage of the new models is more or less irrelevant. It would on the other hand indicate that Nikon once again prioritize IQ over resolution numbers for these models.

It also seems Thom do not believe Nikon will release a D700s at all. Will the D700 continue to be sold a a budget FX camera or will the FX crowd not interested in the more expensive D3s for high fps och high ISO shooting only have the D900 as an FX DSLR option? "

Visst kan Nikon överraska och bryta sitt tidigare mönster. Frågan är bara varför man plötsligt skulle prioritera ett prosumerhus med hög upplösning (D900 med 24 MP och sensorn från D3x) men inte ge marknaden ett hus för bästa prestanda på höga ISO-tal ( D700s med 12 MP och sensorn från D3s).

Tja, vad vet man, kanske produktstrategerna på Nikon har egna idéer och kanske de ser något i försäljningsstatistiken som vi inte känner till. Kanske man kunde tänka sig en total ändring i produktstrukturen. Kanske att FX håller på att ersätta DX bland entusiasterna. I så fall kanske en D700s med mindre förbättringar och lite lägre pris skulle kunna ersätta även D300s. I så fall kanske en D90x/D100 med lite fler finesser, lite högre upplösning, bättre videofunktioner och så klart lite högre pris skulle kunna lägga sig mellan dagens D90 och D300s.

Bara för att ge lite bränsle till diskussionen, det är kul att spekulera... :)

/magnus

Tja, vad vet man, kanske produktstrategerna på Nikon har egna idéer och kanske de ser något i försäljningsstatistiken som vi inte känner till. Kanske man kunde tänka sig en total ändring i produktstrukturen. Kanske att FX håller på att ersätta DX bland entusiasterna. I så fall kanske en D700s med mindre förbättringar och lite lägre pris skulle kunna ersätta även D300s. I så fall kanske en D90x/D100 med lite fler finesser, lite högre upplösning, bättre videofunktioner och så klart lite högre pris skulle kunna lägga sig mellan dagens D90 och D300s.

Bara för att ge lite bränsle till diskussionen, det är kul att spekulera... :)

/magnus

Problemet är ju bara att FX aldrig kan ersätta DX eftersom formaten har olika egenskaper liksom för- och nackdelar.

DX har tex fördelen av ett större skärpedjup vid samma bländare och längre effektiv brännvidd. D300s med 12 MP kan fotografera i 7 eller 8 bps och en motsvarande FX DLSR behöver 28 MP (för samma pixeldensitet) vilket blir mycket dyrare.

En D900 med 24 MP lär inte kunna fotografera i 7-8 bps, vara betydligt dyrare än en D400 med 16 MP och ger inte samma effektiva räckvidd. För samma pixeldensitet/effektiva räckvidd som 16 MP DX DSLR behövs en FX DSLR med 38 MP. D4x som lär komma 2012 förväntas ha 32-38 MP. Den kommer sannolikt att kosta ca 70.000 kronor.

Det finns fördelar med DX...

Håller fullständigt med! Det har blivit någon form av FX-noja här på nätet av vilken anledning jag egentligen har svårt att förstå. Samma sak med den nya 70-200 som inte finns i lager! Plötsligt är den gamla så dålig att det liknar rena naturkatastrofen! Marknadsföring är underhållande på avstånd;-)
JB

Händelserikt andra halvår?

http://bythom.com/announcements.htm

Om vi jämför med tidigare år och årsmönstret samt Thom Hogans prediktioner kan Nikon mycket väl komma med 4-5 DSLR och några fler objektiv under hösten. Det har ju faktiskt inte kommit en enda ny DSLR hittintills i år och bara två helt nya objektiv (24/1.4, 16-35/4). Frågan är bara hur genomtänkt det är att komma med så många produkter på så kort tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar