Annons

Kameran duschad i Coca-Cola, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

nila

Medlem
För någon vecka sedan råkade ett av barnen skaka och öppna en cola-flaska i närheten av min kamera. När jag sedan skulle använda kameran så var den seg på olika sätt. On/off-knappen var seg och när man sätter på eller stänger av så rör sig inställningsratten och byter inställning.
Objektivet fick sin del av colan. Både fokuseringsringen och zoomringen är trögare och när autofousen rör fokuseringsringen så ändrar sig zoomningen också. Inte så kul faktiskt.

Kameran är en Canon 400D med några år på nacken.

Är det värt att försöka göra rent kameran och objektivet? Kan man göra det själv eller måste man lämna in den? Någon som vet vad det kan kosta?
 
Aj, då!

Själv har jag prövat läsk i tangentbordet på en laptop, inget vidare det heller...

Kolla med ditt försäkringsbolag om detta är en skada de ersätter. Jag är rädd att det kan vara en besvärlig operation att få ut läsken ur kameran.

Per.

PS. Mitt försäkringsbolag täckte datorn, fort och lätt! Tack, TH!
 
Utifrån tidigare erfarenheter av cola i elektronik så säger jag att den är körd, finns inget som gör så stor skada på just elektronik som den förhatliga colan!!

Du skrev att det gått någon vecka och att Du använt kameran efter detta, låter väldigt osmart i mina öron hade det varit min hade jag iaf skyndsamt torkat den med mnjuk trasa och sedan ringt Canon support för expert rekomendation, men det är ju så dags nu!

Då kameran ligger i det lägre prissegment så lär reparation inte vara lönsamt och garatin inte täcker så kanske en drulleförsäkring är räddningen om Du har någon annars bit i det sura äpplet och köp en ny kamera och låt inte ungarna dricka cola i närheten av den nya eller i närheten av någon annan elektronik för den delen!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.