Annons

Kameran dör efter 100.000 bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzulana

Medlem
Ok vad jag förstått så dör slutaren efter ungefär 100.000 bilder, visste inte om detta tidigare.
Så kan någon förklara det? Eller är det som jag säger- att kamerans slutare går "sönder" efter typ 100.000 bilder?

Jag kollade hur många bilder jag tagit med ett program och det var 47000 vilket chockade mig, har nästan bara 6000 bilder på datorn jag är nöjd med- kan ju inte ja tagit 41.000 test bilder? (Ägt kameran 2,5 år)

Hursomhelst, känns som man inte vill slösa på bilder nu.

100.000 exp är vare sig en övre eller nedre gräns det är vad den är trstad att hålla. Det finns proffsmodeller som varit uppe i 1.000.000 exp på samma slutare och andra som dött efter 5.000. Det är väl bäst att använda sin kamera fullt ut än att spara på den. Det är väl underbart att man använt kameran så mycket och fått valuta för pengarna! Däremot kan det vara idé att skaffa en semiproffsmodell som är lite tåligare vid nästa köp som kanske är testad för 150.000 exp. Hållbarheten är en av anledningarna till att det är bättre för proffs att köpa proffskameror.

Slutaren är en mekanisk konstruktion, förr eller senare kommer den sluta funka. Så enkelt är det. Det går att byta slutare men när det kan bli aktuellt är det nog lika bra att köpa en ny kamera ändå.

Varje gång du aktiverar liveview så gör slutaren en rörelse så räknaren kommer visa mer än antalet bilder man tagit. Det här är inget att fundera över. Använd grejerna, det är det de är till för.

Du kommer ju att kunna använda kameran i 2,5 år till och får en väl motiverad anledning till att köpa en senare modell när den tiden kommer.

Fortsätt att skjuta!

Det finns ingen magiskt gräns där slutare dör efter en viss antal avtryck. 100 000 är vad tillverkaren har testat slutaren till men precis som allting i livet kan allt hända. Den kan dö efter 3 tryck och den kan hålla i 550 000 tryck. Bäst att inte vara så bokstavlig.

Eller så byter du slutaren.
+1
Det kan man också göra men eftersom "konsumism" är ju västvärldens grund och viktigaste religion så är det dessvärre väldigt få som väljer den lösning.

Det finns ingen magiskt gräns där slutare dör efter en viss antal avtryck. 100 000 är vad tillverkaren har testat slutaren till men precis som allting i livet kan allt hända. Den kan dö efter 3 tryck och den kan hålla i 550 000 tryck. Bäst att inte vara så bokstavlig.

+1

Det kan man också göra men eftersom "konsumism" är ju västvärldens grund och viktigaste religion så är det dessvärre väldigt få som väljer den lösning.

Det finns en enkel lösning på att man ofta köper nytt istället för att laga. Höj priset på teknikprylar.

Skapar jobb för mindre serviceverkstäder och man kanske skulle kunna se elektronik tillverkad o Europa, tom i Sverige på affärernas hyllor.

Vad säger vi, tre, fyra gångers högre pris?

Ok vad jag förstått så dör slutaren efter ungefär 100.000 bilder, visste inte om detta tidigare. Så kan någon förklara det? Eller är det som jag säger- att kamerans slutare går "sönder" efter typ 100.000 bilder?

Det tillverkarna på ett ungefär säger är "vi är rimligt säkra att slutaren håller minst 100000 bilder".

Samma modell av slutare kan gå sönder efter 25 bilder. Eller hålla i en million bilder. Men det är rimligt att anta att den du har - förutsatt att inget oväntat inträffar - håller i minst hundra tusen bilder. Oväntade saker kan vara att det kommer in smuts i den, att kameran åker i golvet eller så.

Jag kollade hur många bilder jag tagit med ett program och det var 47000 vilket chockade mig, har nästan bara 6000 bilder på datorn jag är nöjd med- kan ju inte ja tagit 41.000 test bilder? (Ägt kameran 2,5 år)

Hursomhelst, känns som man inte vill slösa på bilder nu.

Har du köpt kameran ny och bara har 6000 bilder i datorn låter det ju onekligen lite märkligt att siffran 47000 kommer upp.

Men det centrala är att du inte behöver vara speciellt orolig, om du inte utsätter kameran för mycket våld (typ tappar den då och då) så är det sannolikt att slutaren håller längre än de uppgivna 100000 bilderna.

Jag vet inte vad du har för kamera, men ett exempel på hur länge en slutare kan hålla fick jag i våras när jag pratade med en av Nikons servicetekniker i Solna. De hade just fått in en D80 som arbetat som fartkamera, då sitter den visserligen tryggt i en låda och utsätts inte för några stötar och smällar. Men den hade gått en bit över en million bilder - och slutaren i D80 uppges av Nikon som att den skall klara 100000 bilder.

Ett annat exempel med samma kameramodell:
http://www.dpreview.com/forums/post/27485586

Jag har ganska bestämt för mig att det var någon makrofotograf här på Fotosidan som körde sin Eos 350D (som inte har världens mest påkostade slutare) en bit över 250000 bilder innan den lade av.

Som generell tumregel skulle jag nog säga att så länge man som fotoentusiast inte utsätter sin kamera för allt för mycket smuts, väta och stötar så lär den nog hinna bli omodern innan man slitit ut slutaren.

En miljon fortkörningar registrerade av en enda kamera? Är det ens rimligt? Låter väldigt mycket. Tas det ens en miljon fortkörningsbilder per år i hela landet?

Det tillverkarna på ett ungefär säger är "vi är rimligt säkra att slutaren håller minst 100000 bilder".

Samma modell av slutare kan gå sönder efter 25 bilder. Eller hålla i en million bilder. Men det är rimligt att anta att den du har - förutsatt att inget oväntat inträffar - håller i minst hundra tusen bilder. Oväntade saker kan vara att det kommer in smuts i den, att kameran åker i golvet eller så.

Har du köpt kameran ny och bara har 6000 bilder i datorn låter det ju onekligen lite märkligt att siffran 47000 kommer upp.

Men det centrala är att du inte behöver vara speciellt orolig, om du inte utsätter kameran för mycket våld (typ tappar den då och då) så är det sannolikt att slutaren håller längre än de uppgivna 100000 bilderna.

Jag vet inte vad du har för kamera, men ett exempel på hur länge en slutare kan hålla fick jag i våras när jag pratade med en av Nikons servicetekniker i Solna. De hade just fått in en D80 som arbetat som fartkamera, då sitter den visserligen tryggt i en låda och utsätts inte för några stötar och smällar. Men den hade gått en bit över en million bilder - och slutaren i D80 uppges av Nikon som att den skall klara 100000 bilder.

Ett annat exempel med samma kameramodell:
http://www.dpreview.com/forums/post/27485586

Jag har ganska bestämt för mig att det var någon makrofotograf här på Fotosidan som körde sin Eos 350D (som inte har världens mest påkostade slutare) en bit över 250000 bilder innan den lade av.

Som generell tumregel skulle jag nog säga att så länge man som fotoentusiast inte utsätter sin kamera för allt för mycket smuts, väta och stötar så lär den nog hinna bli omodern innan man slitit ut slutaren.

Jag vet flera som kört sina Canon över 300 000 bilder.

Jag vet flera som kört sina Canon över 300 000 bilder.

För yrkeskameror i 1D-serien är det nog inte ett dugg ovanligt :)

Däremot är det väl troligen mer sällsynt bland modeller där slutaren uppges att klara 100000 - inte sällsynt att de håller alltså, utan sällsynt att de körts så intensivt.

Min mest körda D3 har gått 314000 bilder.

En miljon fortkörningar registrerade av en enda kamera? Är det ens rimligt? Låter väldigt mycket. Tas det ens en miljon fortkörningsbilder per år i hela landet?

Trafikverket uppger i en artikel ganska nyligen (se nedan) att ungefär en tredjedel av fortkörarna man få på bild faktiskt får böter. Jag misstänker dessutom att det blir en hel del felskott också där kameran av olika orsaker tar bilder där det inte ens är säkert att det är en fortkörning man fångat. Jag har tidigare hört siffran 10-15% utdelning vilket då kan vara av det totala antalet bilder.

En sådan D80 har suttit upp i runt sex år, dvs runt 2200 dygn. Eller med andra ord sisådär 500 bilder per dygn. Tar man då bilder av alla som bara en aning för fort så är det nog rätt snabbt gjort att ta så många bilder på en vältrafikerad väg.

http://www.dn.se/ekonomi/nya-fartkameror-ska-falla-fler

Kan det vara så att du är pigg på att köra serietagningsskurar? Ifall du har t.ex. en A77 så kan den klara att ösa iväg 12 bilder per sekund, men man sparar nog ändå inte annat än i vissa fall mer än en eller kanske två bilder eller så per skur, på kanske något tjog bilder. Då blir det förstås många fler slutarklick än sparade bilder.

Din kamera kan ju också vara försedd med funktioner av den typ där flera bilder tas men sedan slås samman till en bild, t.ex. HDR, Multishot Noise Reduction, Twilight Hand Held shots och allt vad det heter.

Som redan sagts aktiveras också slutaren två gånger när du kör i liveview. Såvida du inte kan välja elektronisk förstaridå på din kamera, då slipper du det. Dessutom blir kameran tystare då och får också (vanligen) kortare slutartidsfördröjning. Men det beror på implementeringen.

Ytterligare ett sätt som kan "lura" uppgifter om antalet tagna bilder är ifall du sätter in ett minneskort från någon annan kamera. Om du har tagit säj 3.000 bilder med din kamera, och sätter in ett minneskort från en annan kamera som gått t.ex. 13.000 "klick", så kommer din kamera att hoppa över dina 10.000 otagna bilder och ge nästa bild du tar nummer 13.001 - SÅ FORT DU HAR TAGIT EN BILD MED DETTA KORT. Det spelar ingen roll ifall du sedan sätter in ditt första minneskort med 3.000 bilder igen, kameran har raderat den uppgiften och "minns" bara det största talet. Bildfilsräknaren kommer däremot inte att räknas upp ifall du stoppar in 13.000-bildskortet och sedan bara tittar på bilderna - kommer alltså att göra detta enbart ifall du börjar ta bilder med det kortet.

Vad står det för bildnummer på den senaste bilden du tog? Ifall du har ställt bildfilsnumreringen på "Serie", "Kontinuerligt" eller något motsvarande så kommer du att se någonting på formen 100-XXXX. Där är XXXX det antal bilder som kameran har tagit. Skulle du ha tagit över 9999 bilder så att räkneverket slår om så ökas mappnumret med 1 och räknaren nollställs. Nästa bild får således bildnr 101-0001. Skulle det stå 102-YYYY så anser kameran att den har tagit 20.000 + YYYY bilder, förutsatt som sagt att du inte har pillat och skapat egna mappar eller använt begagnade minneskort (nya minneskort är nollställda, så där uppstår inte detta problem).

Det senaste bildnumret inikerar antalet tagna bilder. Det finns också ofta ett minne i kameran som lagrar antalet slutaraktueringar. Detta räkneverk är dock vanligen inte avläsbart utan tillgång till kamerans serviceprogramvara.
.

Senast ändrad:
Ok,

Men alltså, så slutaren används när man byter till live view? stört isåfall, byter jämt. Ganska dåligt om det räknas så blir kameran "dåligare" varje gång man byter till live view.

Och hur är det när man filmar med kameran? Används den då?

Har aldrig tappat kameran eller så, tar bra hand om den.

Förresten kollade jag mina 5 första bilder EVER tagna med kameran, och kollade med min tredje bild hur många bilder jag hade tagit. Så stog det 9.
- Är säker på att jag inte raderat några bilder!

Och sen kollade jag fler bilder och var uppe på bild nr 500 något, enligt programmet hade jag då tagit 900+ bilder.

[...]Ytterligare ett sätt som kan "lura" uppgiften om antalet tagna bilder är ifall du sätter in ett minneskort från någon annan kamera. Ifall du har tagit säj 3.000 bilder med din kamera, och sätter in ett minneskort från en annan kamera som gått t.ex. 13.000 "klick", så kommer din kamera att hoppa över dina 10.000 otagna bilder och ge nästa bild du tar nummer 13.001 - SÅ FORT DU HAR TAGIT EN BILD MED DETTA KORT. Det spelar ingen roll ifall du sedan sätter in ditt första minneskort med 3.000 bilder igen, kameran har raderat den uppgiften och "minns" bara det största talet. Bildfilsräknaren kommer däremot inte att räknas upp ifall du stoppar in 13.000-bildskortet och sedan bara tittar på bilderna - kommer alltså att göra detta enbart ifall du börjar ta bilder med det kortet.[...]

Att filnumreringen ändras påverkar förstås inte räknaren "shutter count" finns i t ex Nikons kameror.

Hehe, jag höll fortfarande på med att skriva och redigera mitt inlägg medan du skrev detta. Nämner även dessa hårdvaruräkneverk i mitt inlägg, men hade förmodligen inte kommit till det när du skrev ditt - som vanligt skriver jag för långsamt... :)

Även med elektronisk förstaridå torde det bli två slutarrörelser.. Första ska den stängas och sedan öppnas på nytt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar