Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran dör efter 100.000 bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det blir det inte. Du glömmer den elektroniska "ridån".

Du kan enkelt övertyga dig om detta. Det är bara att lyssna på hur det låter när du växlar mellan elektronisk första ridå ON resp.OFF, på någon kamera där man kan välja detta. Kollade du inte saken när du fick möjlighet att "klämma" på en Sony A7?

Obs, en brasklapp för säkerhets skull. Det är så här det funkar på alla Sonykameror med möjlighet att välja elektronisk förstaridå som jag har provat. Jag har däremot inte praktiskt testat hur denna funktion är implementerad i kameror från andra märken.

Förresten, du har ju en NEX-7, så du borde väl ha kläm på detta? Den har ju möjligheten att välja elektronisk förstaridå, så det är ju bara att prova! Kan inte tänka mig att den i detta avseende skulle vara annorlunda än t.ex. A77, A99 eller A7, som sagt.

...

Ytterligare ett sätt som kan "lura" uppgifter om antalet tagna bilder är ifall du sätter in ett minneskort från någon annan kamera. Om du har tagit säj 3.000 bilder med din kamera, och sätter in ett minneskort från en annan kamera som gått t.ex. 13.000 "klick", så kommer din kamera att hoppa över dina 10.000 otagna bilder och ge nästa bild du tar nummer 13.001 - SÅ FORT DU HAR TAGIT EN BILD MED DETTA KORT. Det spelar ingen roll ifall du sedan sätter in ditt första minneskort med 3.000 bilder igen, kameran har raderat den uppgiften och "minns" bara det största talet. Bildfilsräknaren kommer däremot inte att räknas upp ifall du stoppar in 13.000-bildskortet och sedan bara tittar på bilderna - kommer alltså att göra detta enbart ifall du börjar ta bilder med det kortet.

Vad står det för bildnummer på den senaste bilden du tog? Ifall du har ställt bildfilsnumreringen på "Serie", "Kontinuerligt" eller något motsvarande så kommer du att se någonting på formen 100-XXXX. Där är XXXX det antal bilder som kameran har tagit. Skulle du ha tagit över 9999 bilder så att räkneverket slår om så ökas mappnumret med 1 och räknaren nollställs. Nästa bild får således bildnr 101-0001. Skulle det stå 102-YYYY så anser kameran att den har tagit 20.000 + YYYY bilder, förutsatt som sagt att du inte har pillat och skapat egna mappar eller använt begagnade minneskort (nya minneskort är nollställda, så där uppstår inte detta problem).

Det senaste bildnumret inikerar antalet tagna bilder. Det finns också ofta ett minne i kameran som lagrar antalet slutaraktueringar. Detta räkneverk är dock vanligen inte avläsbart utan tillgång till kamerans serviceprogramvara.
.

Åtminstone Nikon gör inte så, man får en ny mapp och de två kamerornas bildnumrering upprätthålls.

Men blanda inte in bildnumreringen. I bilderna lagras även antalet slutarlrörelser vilket är en annan sak och den siffran kommer man inte åt lika lätt.

För yrkeskameror i 1D-serien är det nog inte ett dugg ovanligt :)

Däremot är det väl troligen mer sällsynt bland modeller där slutaren uppges att klara 100000 - inte sällsynt att de håller alltså, utan sällsynt att de körts så intensivt.

Min mest körda D3 har gått 314000 bilder.

Det var några 5dMII, dvs inte proffsnivå men bra hårt körda, mest i studio.

Tror de ska klara 150 000 i snitt.

Åtminstone Nikon gör inte så, man får en ny mapp och de två kamerornas bildnumrering upprätthålls.
---
Gäller detta även de billigare Nikon-modellerna?

---
Men blanda inte in bildnumreringen. I bilderna lagras även antalet slutarlrörelser vilket är en annan sak och den siffran kommer man inte åt lika lätt.
Anledningen till att jag "blandade in" bildnumreringen var dels att det inte är definierat vad det är för någonting som uppmätts, och dels, ifall denna uppgift har hämtats från kamerans hårdvaruräkneverk, så är det ju intressant att jämföra den uppgiften med det antal bilder som kameran anser att den har tagit.
.

Ytterligare ett sätt som kan "lura" uppgifter om antalet tagna bilder är ifall du sätter in ett minneskort från någon annan kamera. Om du har tagit säj 3.000 bilder med din kamera, och sätter in ett minneskort från en annan kamera som gått t.ex. 13.000 "klick", så kommer din kamera att hoppa över dina 10.000 otagna bilder och ge nästa bild du tar nummer 13.001 -

Detta räkneverk är dock vanligen inte avläsbart utan tillgång till kamerans serviceprogramvara.
.

Går utmärkt att "luras" tillbaks! Bara för att ta ditt exempel 13.000 exponeringar så kan man mycket väl ta exempelvis 200 bilder till=13.200 och sedan eftersom kortet är läsbart och skrivbart sätta det i datorns kortläsare, formatera kortet efter att man sparat bilderna på sin hårddisk samt sätta kortet i kameran igen, ta en bild-sedan in i kortläsaren igen och ändra:

Står där DSC_0013201 till exempel så ändrar man det bara i datorn till DSC_0000001 och sedan har "kameran bara gjort 1 exponering".

Tyvärr ett vanligt sätt att lura köpare av begagnade kameror att den gått mindre än vad den i själva verket gjort.

Givetvis påverkas inte, som du själv antyder, det interna räkneverket. Men det är långt ifrån alla kameror som man kan läsa av detta i.

Själv skaffade jag en "demokamera" ganska billigt som hade gått 533 exponeringar, enl det räkneverk man ser. När jag körde ett program som kunde läsa av det interna räkneverket så visade det 9152 exponeringar.
Nikon går att läsa av på detta vis i Irfan View (freewareprogram).
Påpekade detta för affären där man var snar med att sänka priset ännu mer samt be om en länk till jur man laddade ned detta program.

Tyvärr fungerar det inte på exempelvis Canon eller Sony. Eller gjorde det inte i alla fall senast jag provade.

Kodak DCS Pro SLR/c hade ett räkneverk som syntes på övre display som visade totalt antal exponeringar, d v s slutaraktuationer och det var inte ändringsbart, oavsett om man försökte mixtra med kortet. Så borde det vara med alla kameror. Filerna kan man ju sedan döpa till vad man vill med vilket nummer man vill i stigande eller fallande ordning.

//Lennart

---
Ifall du har t.ex. en A77 ...
---
Borde ha tänkt till innan jag tog det exemplet. Du kan inte ha en A77, eftersom den är specad för högre än 100.000 slutaroperationer. :)

Men som redan sagts, de siffror som fabrikanterna uppger är bara ett statistiskt genomsnitt, det kan variera avsevärt såväl uppåt som nedåt mellan olika kameraindivider.

Ok,

Men alltså, så slutaren används när man byter till live view? stört isåfall, byter jämt. Ganska dåligt om det räknas så blir kameran "dåligare" varje gång man byter till live view.
---
Jag tror inte att du behöver oroa dig särskilt mycket. De flesta brukar byta till en nyare modell långt innan den gamla kameran är utsliten...

Även detta utvisar att du inte har någon A77:a. SLT-kamerorna kör nämligen i liveview hela tiden (t.o.m. vid 12 b/s bursttagningar, otroligt nog...).

---
Och hur är det när man filmar med kameran? Används den då?
---
Nej, då används inte den mekaniska slutaren. Den skulle, som du mycket riktigt misstänker, i så fall inte bli särskilt långlivad då, och till råga på allt skulle den behöva speeda upp sig till 25 eller 50 b/s. De (hittills) snabbaste slutarna i 135-formatvärsting-stillbildskamerorna presterar som mest 12-14 b/s.

---
Har aldrig tappat kameran eller så, tar bra hand om den.
Bra, det brukar eliminera en hel del problem... :)
.

Ok,

Men alltså, så slutaren används när man byter till live view? stört isåfall, byter jämt. Ganska dåligt om det räknas så blir kameran "dåligare" varje gång man byter till live view.

Det som räknas är när slutaren öppnar och stänger, och när du aktiverar live view så öppnar och stänger den. Ur slutarens synpunkt spelar det ju ingen roll om du tar en bild eller bara har live view igång - slitaget på mekanismen är ju detsamma.

Att filma och att titta i live view är ur slutarens synpunkt ungefär samma sak - dvs den öppnar när du börjar filma eller titta i live veiw och stängs när du slutar. Ett filmklipp blir som en stillbild kan man säga.

Då behöver du nog inte oroa dig speciellt mycket.

Man kan som flera andra påpekat inte tolka siffran alltför ordagrant, det man kan säga är att en slutare som har testats för 100000 klick med stor sannolikhet håller längre än en som testats för t.ex. 50000 klick. Men inte lika länge som en som testats för 300000 klick (ett vanligt värde i många proffshus).

Du kan nog lugnt plåta vidare många tusen bilder per år i många år och starta/stoppa live view utan att behöva fundera närmare på det.

Nej, det blir det inte. Du glömmer den elektroniska "ridån".

Du kan enkelt övertyga dig om detta. Det är bara att lyssna på hur det låter när du växlar mellan elektronisk första ridå ON resp.OFF, på någon kamera där man kan välja detta. Kollade du inte saken när du fick möjlighet att "klämma" på en Sony A7?.

Jag har som sagt en NEX, och med elektronisk förstaridå blir det två slutarrörelser. Med den avstängd blir det fyra.

Förklaras i detalj här: http://www.mhohner.de/newsitem2/efcs

Går utmärkt att "luras" tillbaks! Bara för att ta ditt exempel 13.000 exponeringar så kan man mycket väl ta exempelvis 200 bilder till=13.200 och sedan eftersom kortet är läsbart och skrivbart sätta det i datorns kortläsare, formatera kortet efter att man sparat bilderna på sin hårddisk samt sätta kortet i kameran igen, ta en bild-sedan in i kortläsaren igen och ändra:
---
Jag vet. Blandade dock inte in detta, eftersom jag ansåg det vara ytterst osannolikt att trådskaparen skulle ha ägnat sig åt några sådana operationer. Jag fick ju ändå kritik för att jag hade blandat in för mycket...

Vilket självfallet inte på något vis är det samma som att jag anser att du skulle ha skrivit något onödigt. Det du skriver är vanligen av intresse för många av oss.

Jag har som sagt en NEX, och med elektronisk förstaridå blir det två slutarrörelser. Med den avstängd blir det fyra.
---
Vet inte vad det är du påstår här - menar du att man med elektronisk förstaridå i liveviewläge skulle få dubbelt så många slutarrörelser som med en SLR-kamera? Så är det förstås inte.

Med elektronisk förstaridå blir det två RIDÅ-rörelser, inte två slutarrörelser.
Väljer man mekanisk förstaridå blir det fyra RIDÅ-rörelser.

Även med en traditionell SLR-kamera blir det fyra RIDÅ-rörelser. Det som skiljer från en liveview-kamera där man valt att köra med mekaniska ridåer är endast att de börjar på olika ställen i denna sekvens om fyra rörelser - ordningen blir olika.

Det skulle vara tekniskt möjligt att konstruera en DSLR-kamera med endast två rörelser (vet inte ifall detta finns). Men att konstruera en DSLR-kamera med bara en rörelse av en mekanisk ridå, alltså färre än en liveviewkamera med elektronisk förstaridå vald är inte möjligt vad jag kan se. Man måste ju i alla fall kunna såväl öppna som stänga slutaren...

Ifall du hävdar det som du förefaller att hävda i ditt inlägg, så har du antingen missförstått Hohner, eller också har han skrivit fel...

Fast nu är vi väl återigen i utkanten av ämnet, kanske? Dock inverkar ju valet mellan elektronisk förstaridå alternativt helt mekaniska ridåer på hur länge slutaren kommer att hålla, så vi är nog ändå inte helt utanför.
.

Läs gärna den länkade sidan. Jag håller med det som skrivs där att kameror med EVF och mekanisk förstaridå sliter mer på slutaren än en traditionell DSLR, men precis som han skriver förbättrar elektronisk förstaridå den situationen.

Du får gärna tycka att jag (och Hohner) har fel, och jag får tycka som jag tycker :)

Att en traditionell DSLR-kamera också går igenom fyra RIDÅ-rörelser per bild kan du se på denna youtube-film. Kameran är en Canon 5D Mark II som är filmad med en höghastighetskamera (2.000 bilder/sek). Avsikten var i och för sig att visa på bekymret med spegelstudsar/vibrationer, vilket som bekant är ett problem för alla system med rörliga speglar, men ifall du tittar noga så kan du här även observera att det blir fyra ridå-rörelser per bild.

"Slow motion camera shutter - Canon 5D Mark II 2,000 fps"
http://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g

Är det bara jag som tycker det är en fantastisk konstruktion?

Jag kan förstå att det är lite svårt att förstå hur fantastiskt det egentligen är för folk som inte är så värst intresserade av mekanik.

Du har en slutare, som slår hiskeligt otroligt fort och hårt, i över 100 tusen bilder. Det är enligt mig, en ruggigt bra konstruktion.
Det är så otroligt mycket påfrestningar på den lilla slutaren när den slår så det känns i hela kameran. Det är för mig, rätt självklart att det kommer gå sönder. Men att den håller för många över 300 tusen exponeringar är helt fantastiskt tycker jag.

Men försök och sätta in dig i dagliga livet som en slutare.
Du tar kort på 1/400 sekund, på den otroligt korta tiden ska den öppna helt och stänga helt. Den gör det så fort och så hårt att det känns i hela kameran.
Sedan gör den det gång på gång på gång. dag ut och dag in, tiotals tusen exponeringar.
Det är svårt för mig att bygga någon mekanisk slutare som kan öppna så fort och stänga så fort, utan att gå sönder efter 100 gånger.

Att en traditionell DSLR-kamera också går igenom fyra RIDÅ-rörelser per bild kan du se på denna youtube-film. Kameran är en Canon 5D Mark II som är filmad med en höghastighetskamera (2.000 bilder/sek). Avsikten var i och för sig att visa på bekymret med spegelstudsar/vibrationer, vilket som bekant är ett problem för alla system med rörliga speglar, men ifall du tittar noga så kan du här även observera att det blir fyra ridå-rörelser per bild.

"Slow motion camera shutter - Canon 5D Mark II 2,000 fps"

http://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g

Jag är faktiskt inte med, jag ser bara en rörelse?

Ser att det är två ridåer som gör en rörelse vardera, en öppnar och den andra stänger.

Senast ändrad:

Ser att det är två ridåer som gör en rörelse vardera, en öppnar och den andra stänger.

Och sen så åker båda ridåerna upp igen för att återställa kameran till ursprungsläget. Antar jag folk syftar på iallafall.

Men är allt detta verkligen intressant för trådstartaren?

Båda ridåerna gör två rörelser, en när bilden tas och ytterligare en när de återgår till ursprungsläget.

Såg detnu.

Och sen så åker båda ridåerna upp igen för att återställa kameran till ursprungsläget. Antar jag folk syftar på iallafall.

Men är allt detta verkligen intressant för trådstartaren?

jag kom på det precis och satt och skrev när du svarade. :)

Är det någon som frågat TS om det är ok att det blev ett sidospår om hur ridån funkar?

Annars så är det väl en intressant bieffekt av TS fråga.

Ok,

Alla mekaniska prylar har en begränsad livslängd!
Nu råkar det sitta ett räkneverk i kameran som visar hur många bilder som tagits och tillverkaren uppger hur många bilder kameran ska klara, men allt annat fungerar likadant. Ditt lås kanske klarar 50.000 låsningar, din toalett klarar 100.000 spolningar, om det suttit räknevärk där hade man kanske blivit lite nojjig för det också?

Kameran tar förstås inte "dåligare" bilder med tiden. Det enda som sker är att sannolikheten för att den går sönder ökar.

Vet inte om den länkats tidigare men här rapporterar användare in hur många exponeringar de gjort med sina kameror och om de fungerar nu eller ej.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar