Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

daaajM

Avslutat medlemskap
Hej!,

farsans sambo har tänkt att köpa en systemkamera. Hon har några frågor innan köpet som jag sa att jag kunde ta reda på!.

Hon har klickat runt lite på internet, och hon har hittat följande kameror:

Nikon D60
Nikon D80
Canon EOS 1000D
Canon EOS 450D
Canon Eos 400D

med kitobjektiv.

Det hon kommer fota är då familjebilder. Så vilken kamera bör hon välja, vilken är "bäst" helt enkelt, fördelar, nackdelar.

Sedan undrar hon över live view. Jag också för den delen, vad är det? Förutom att man ser det sökaren ser i displayen. Vilka kameror har det? Sedan har jag fått för mig att man måste fokusera manuellt när man fotar med live view.

De är alla bra kameror, det är bara att bestämma sig, nikon eller canon.

Förträdsevis så väljer man senaste modellen, då utvecklingen går fort.

Vilka kameror som har live view är det bara att läsa specarna på det olika kamerorna för att komma fram till och hur de fungerar exakt skiljer sig mellan olika modeller.

Det är helt okej kameror allihop och man får ungefär vad man betalar för. En sak att tänka på när det gäller Canon-modellerna är att man helst ska köpa ett paket med det nya kitobjektivet, det som har bildstabilisering (IS). Inte bara för att stabiliseringen är trevlig, utan för att det är ett ganska mycket bättre objektiv än den gamla modellen.

Ett bra sätt att bestämma sig är att gå til en kamerabutik och känna på de olika kamerorna. Det är så små skillnader på de här modellerna att man kan köpa den kamera man trivs bäst med (och som har bra pris).

Hur mycket man bör betala för kameran kan man förstås kolla på Prisjakt eller Pricerunner.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto