Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
eos 6d, d750, d500, d7500 - Tips?
- Trådstartare jonted
- Start datum
lennart.sindahl
Avslutat medlemskap
Det är ju objektiven som är viktigast sett till bildkvalité.
Men ska man fota mycket "action" så är lär ju D500 vara bland det bästa man kan köpa.
Har levt med en D300 i nästan 10 år och varit väldigt nöjd medan jag fotograferat hästar, hundar och fåglar i rörelse. Hundarna är största utmaningen. Tvekade länge innan jag la nästa 20 papp på en kamera som på pappret är liiite bättre på det mesta,D500. Vilket lyft det var ett stort lyft, ett stooort lyft. Rekommenderas!
PMD
Aktiv medlem
Jag gissar att Nikon D750 vore en utmärkt kamera för dina ändamål. Lite bättre sensor än Canon EOS 6D (fast det vete sjutton om det skulle märkas i praktiken).Uppskattar alla tips som kommer nu men jag vill nog hålla mig till en klassisk systemkamera. Fullformat eller APS-C och vänder gärna diskussionen bort från spegellöst.
Vad tror ni då kan passa bäst?
Småbild ger ungefär ett stegs bättre signal/brusförhållande jämfört med halvformat (APS-C), så om D750 med ett par objektiv ryms inom budgeten så är den nog det bästa valet av de alternativ du radade upp i urinlägget. D750 är en inte alltför pjåkig sportkamera så det blir nog även bra bilder på din hund.
Palletheking
Aktiv medlem
Håller med till 100 %. Nikon D750 är nog den som ger bäst bildkvalitet sett till upplösning, brus och dynamiskt omfång. D750 ihop med en 24-120 4,0 och om ni lättar på börsen ytterligare en 70-200 4,0.Jag gissar att Nikon D750 vore en utmärkt kamera för dina ändamål. Lite bättre sensor än Canon EOS 6D (fast det vete sjutton om det skulle märkas i praktiken).
Småbild ger ungefär ett stegs bättre signal/brusförhållande jämfört med halvformat (APS-C), så om D750 med ett par objektiv ryms inom budgeten så är den nog det bästa valet av de alternativ du radade upp i urinlägget. D750 är en inte alltför pjåkig sportkamera så det blir nog även bra bilder på din hund.
Palletheking
Aktiv medlem
Ett lite billigare alternativ vore ju en D610 med fasta gluggar. Nikons utmärkta 1,8 serie
Ex D610 28 1,8 50 1,8 samt 70-200 4,0
Deeznts
Avslutat medlemskap
Ett lite billigare alternativ vore ju en D610 med fasta gluggar. Nikons utmärkta 1,8 serie
Skaffat den kombon sedan ett tag tillbaka. D610 med 50 1,8. Jag är riktigt nöjd. Bilderna blir kanon!
Ändå ett bra pris.. Jag själv hade nog inte lagt allt för stor summa på en kamera o objektiv om det bara kommer användas när man är ute med båten och på semester. Men det är ju upp till var och en och högst individuellt..
Jag är mer än nöjd med D610. 750 är ju snäppet vassare så varför inte.
jonted
Medlem
Skaffat den kombon sedan ett tag tillbaka. D610 med 50 1,8. Jag är riktigt nöjd. Bilderna blir kanon!
Ändå ett bra pris.. Jag själv hade nog inte lagt allt för stor summa på en kamera o objektiv om det bara kommer användas när man är ute med båten och på semester. Men det är ju upp till var och en och högst individuellt..
Jag är mer än nöjd med D610. 750 är ju snäppet vassare så varför inte.
Den kommer absolut användas mer än så speciellt eftersom vi är två st som är fotointresserade. Det var främst för att påvisa lite hur den kommer användas bland annat
Men stort tack för tipset, jag tror dock att D750 lockar mer och tycker priset kan vara värt det.
PMD
Aktiv medlem
Men välj noga mellan Nikon AF-S 24-120 mm f/4 G ED VR och Nikon AF-S 24-85 mm f/3,5-4,5 G ED VR.Håller med till 100 %. Nikon D750 är nog den som ger bäst bildkvalitet sett till upplösning, brus och dynamiskt omfång. D750 ihop med en 24-120 4,0 och om ni lättar på börsen ytterligare en 70-200 4,0.
Länkarna går till Objektivtests tester av respektive objektiv. Det är en ganska saftig prisskillnad mellan de båda objektiven, som jag inte tycker är motiverad. (Själv köpte jag 24-85, och inte bara för att det var billigare).
Christian Lg
Medlem
Av dom du nämner kan jag bara uttala mig om D750 som jag själv haft ca ett halvår nu. Mycket bra allroundkamera, funkar till allt, med finfin bildkvalitet. Jag är helnöjd med min. Även bra pris på den (tycker jag). Jag köpte huset nytt för ca 17tkr och sedan begagnade objektiv, finns ett minst sagt gott utbud. Men det finns paket med tex 24-120f4 för runt 23tkr om man är sugen på det.
Visst kan man alltid fundera på att vänta till nästa generation kommer, men då tror jag personligen att vi pratar helt andra pengar. Känns som tillverkarna tar igen minskade volymer genom betydligt mer tilltagna prislappar när de släpper nytt nu.
Mvh Christian
Visst kan man alltid fundera på att vänta till nästa generation kommer, men då tror jag personligen att vi pratar helt andra pengar. Känns som tillverkarna tar igen minskade volymer genom betydligt mer tilltagna prislappar när de släpper nytt nu.
Mvh Christian
jonted
Medlem
Men välj noga mellan Nikon AF-S 24-120 mm f/4 G ED VR och Nikon AF-S 24-85 mm f/3,5-4,5 G ED VR.
Länkarna går till Objektivtests tester av respektive objektiv. Det är en ganska saftig prisskillnad mellan de båda objektiven, som jag inte tycker är motiverad. (Själv köpte jag 24-85, och inte bara för att det var billigare).
Är det dock inte en klar fördel att ha fast lägsta bländare? Ex. när man filmar vilket jag inte prioreterar men ändå kommer göra ibland.
Tycker även det kan vara skönt att ha just upp till 120 om det är möjligt.
EDIT: Nu såg jag att det objektivet just faktiskt hade fått ganska dåligt betyg. Nu blev det knepigt
Erik Schalin
Aktiv medlem
Största bländare menar du?Är det dock inte en klar fördel att ha fast lägsta bländare? Ex. när man filmar vilket jag inte prioreterar men ändå kommer göra ibland.
Tycker även det kan vara skönt att ha just upp till 120 om det är möjligt.
Vilken bländare man använder beror på ljusmängden.
Enligt mig: Jo det är fördel med stora bländaräöppningar men du får betala för det i vikt o framförallt i PRIS.
Jag kommer ALLTID att äga ett 24-70/2,8 så länge jag fotograferar.
jonted
Medlem
Största bländare menar du?
Vilken bländare man använder beror på ljusmängden.
Enligt mig: Jo det är fördel med stora bländaräöppningar men du får betala för det i vikt o framförallt i PRIS.
Jag kommer ALLTID att äga ett 24-70/2,8 så länge jag fotograferar.
Ja det blev lite tokigt i mitt svar där så du har helt rätt.
Jag har faktiskt funderat på just ett 24-70/2,8 men de är inte helt gratis.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nikons med VR är svindyr men den är bra.Ja det blev lite tokigt i mitt svar där så du har helt rätt.
Jag har faktiskt funderat på just ett 24-70/2,8 men de är inte helt gratis.
Det finns Tamron som är mer rimligt prissatt men inte lika bra i AF.
PMD
Aktiv medlem
Jo, visst är det så, men med ett objektiv med variabel ljusstyrka går det ju att ställa in t.ex. den största bländare som är gemensam över hela brännviddsområdet och köra med den.Är det dock inte en klar fördel att ha fast lägsta bländare? Ex. när man filmar vilket jag inte prioreterar men ändå kommer göra ibland.
Skillnaden i max ljusstyrka mellan de båda objektiven blir då ett tredjedels bländarsteg till 24-120s fördel.
Annars är det precis tvärtom till 24-85s fördel om man öppnar upp helt på 24mm.
LJusstyrkeskillnaden tycker jag alltså inte är skillnad som behöver spela så stor roll vid praktisk fotografering.
Ja, det är helt klart en fördel, om den optiska kvaliteten är bra nog. Åtminstone om den är bra nog i förhållande till priset för min del, och det tycker jag inte gäller i det här fallet.Tycker även det kan vara skönt att ha just upp till 120 om det är möjligt.
Ja, tänk efter noga. Testerna på objektivtest.se är nog bland de bäst utförda du kan hitta.EDIT: Nu såg jag att det objektivet just faktiskt hade fått ganska dåligt betyg. Nu blev det knepigt
Anders Nordquist
Medlem
Känner igen problemet, man vill ha en kamera som kan allt! Själv har jag löst det så att jag har en Canon 6D som huvudsaklig kamera, men kompletterat med en begagnad 7D som är bättre för actionfoto eftersom det är bättre autofokus, snabbare seriebildtagning och aps-C sensor. Fördelen är att jag kan använda samma objektiv till bägge kamerorna. Är ni två personer som ska samsas om kameran kan ni ju dessutom använda varsin!
Kiboko
Aktiv medlem
Oj, det var för många som redan hade svarat. Jag kanske upprepar något som någon annan sagt redan.
Du har en D80 sedan tidigare (eller har haft) ... Då är Nikons system och menyer inget främmande, inte heller är du ovan med åt vilket håll du vrider när du fokuserar, och så ...
Då rekommenderar jag Nikon. D7500 ser ju bra ut på pappret. Men den saknar möjlighet till batterigrepp och har bara en kortplats D7200, den äldre modellen ska fortsätta tillverkas ... kanske den är något om det bara ska var hobbyfoto? Annars är D500 en riktigt bra kamera ... På FX sidan är det som du skrev D750 ... D810 tillverkar de inte längre (har jag läst!) Den säljs fortfarande. Det bör komma (hoppas jag) en ny FX som har samma egenskaper och storlek som D500.
Men DX räcker långt. Och jag är mycket nöjd med min D500 ... har i dag D750 och D500 ... och det är D500:an som används mest.
Men din man, som jobbar som fotograf, vad har han för kamera? Har han inte Nikon ... då tycker jag inte du ska köpa Nikon ... Även om det är hans firmagrejer, så bör han väl kunna låna ut lite objektiv till dig och så
Jag har firma, och Nikon kameror ... och min dotter har nyligen fått en DSLR ... en Nikon D5300, självklart kommer hon kunna dra nytta av min firmas grejer. Så håll dig till det märke han har (om det bara är ett märke) ...
Av de kameror du radade upp är min första rekommendation D500. D7500 får du vänta ett tag på och den kommer vara dyrare i början ... så prisskillnaden mellan de båda i butik är inte stor.
/Jonas
Du har en D80 sedan tidigare (eller har haft) ... Då är Nikons system och menyer inget främmande, inte heller är du ovan med åt vilket håll du vrider när du fokuserar, och så ...
Då rekommenderar jag Nikon. D7500 ser ju bra ut på pappret. Men den saknar möjlighet till batterigrepp och har bara en kortplats D7200, den äldre modellen ska fortsätta tillverkas ... kanske den är något om det bara ska var hobbyfoto? Annars är D500 en riktigt bra kamera ... På FX sidan är det som du skrev D750 ... D810 tillverkar de inte längre (har jag läst!) Den säljs fortfarande. Det bör komma (hoppas jag) en ny FX som har samma egenskaper och storlek som D500.
Men DX räcker långt. Och jag är mycket nöjd med min D500 ... har i dag D750 och D500 ... och det är D500:an som används mest.
Men din man, som jobbar som fotograf, vad har han för kamera? Har han inte Nikon ... då tycker jag inte du ska köpa Nikon ... Även om det är hans firmagrejer, så bör han väl kunna låna ut lite objektiv till dig och så
Jag har firma, och Nikon kameror ... och min dotter har nyligen fått en DSLR ... en Nikon D5300, självklart kommer hon kunna dra nytta av min firmas grejer. Så håll dig till det märke han har (om det bara är ett märke) ...
Av de kameror du radade upp är min första rekommendation D500. D7500 får du vänta ett tag på och den kommer vara dyrare i början ... så prisskillnaden mellan de båda i butik är inte stor.
/Jonas
jonted
Medlem
Oj, det var för många som redan hade svarat. Jag kanske upprepar något som någon annan sagt redan.
/Jonas
Nu vart det nog lite missförstånd. Det är min flickvän som är fotograf i grunden dock arbetar hon inte med det längre. Främst ville jag lyfta fram det för att påvisa att vi inte är helt gröna
D500 är helt klart intressant men D750 lockar mycket på grund av att det ändå är fullformat.
Svårt att få allt i en kamera men jag tror vi kommer försöka hitta någon kompromiss då det är en ganska stor investering. Så frågan är väl egentligen vad den kommer att användas mest till.