Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

91ats

Medlem
Finns det några kamera kunniga här på brädan som skulle kunna hjälpa mig hitta en kamera som tar skarpa och bilder. Jag har en budget på 3-4 tusen kr men om ni har förslag på någon riktigt bra kamera som sträcker sig upp till 5000 så kan jag ta en titt på den också, dvs om den är värd priset.
Just nu har jag en olympus digital 500 5.0 megapixlar. Den tar rätt kassa bilder och har nästan ingen zoom funktion.
Det jag söker är en kompakt kamera som är lätt att resa med och tar skarpa bilder. Gärna med optisk zoom eftersom digital zoom ger dålig bild.

En gång fotograferade Irving Penn den berömde författaren Ernest Hemingway. Hemingway tyckte Penn var tråkig. Han försökte få igång konversationen i allehanda ämnen, men misslyckades. Försökte till slut med
- "Hörru Irving, jag tycker Dina bilder är så fantastiskt bra, vad använder Du för kamera?"
Fick svaret,
- "Hörru Ernest, jag tycker Dina böcker är fantastiskt bra, vad använder Du för skrivmaskin?"....

Okej men jag är ingen riktig fotograf och jag håller inte heller på att utbilda mig till det. Jag är bara en vanlig dödlig som söker en funktionsduglig kamer....

Vad för slags kamera vill du ha? Kommer du att vilja lägga ut mer slantar senare på att bygga ut din utrustning? Vill du ha en kamera som det bara är att plocka upp och fota med? Vad tänker du fota, mestadels?

Bli inte avskräkt nu bara för att dubbelefternamnet tycker sig ha läst samma frågan hundra gånger :)

Nikon, Canon etc gör inga dåliga kameror, kolla lite och ställ om frågan med några alternativ som val.

Alltså eftersom jag bara ska ha den för att fota på t.ex semestern så kommer jag nog inte att bygga ut den senare.
Jag kommer nog att fota mest på stranden. Kameran kan gärna få ha en undervattenfunktioneller något tillägg så att man kan ta bilder under vattnet.

Jag har hittat denna Canon powershot 9g som verkade rätt intressant och den kameran som dubbelefternamnet postade.

Tack. Finns det någonstans där man kan se typ exempelbilder tagna med G9an? Kanske någon här som har någon bild att flasha med?

En sån här kanske?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7444960

Vattentät ner till 10m. Under en bergränsad tid antar jag

En G9 + undervattenshus är nog fina fisken men kostar c:a 6.600:-

Edit
Angelos, det finns i Sverige ett antal seriösa företag som säljer via internet eller postorder eller vad man vill kalla det.
Scandinavian Photo
Cyberphoto
FotoVideo
Hegethorns

Bara som balans till min länk till Scandinavianphoto

Senast ändrad:
Hittade Nikon D40. Den verkar rätt stor och klumpig? Fast den kanske inte skiljer sig så mycket från G9 i storlek? Hur är kvaliten?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto