Annons

Kameraköp, hjälp uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

tJAL0L L0LB0LL

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Har suttit och letat efter diverse olika kameror, och har nu bestämt mej för att jag ska köpa någon. Tittade runt på en Nikon D80 begagnad för ca 6500:- med ett objektiv, stativ och lite sådant.

Dock sålde säljaren kameran till en annan, så nu står jag där över valet att välja någon, igen.

Eftersom jag vet att många här inne på forumet är "experter", så borde ni kunna ha några synpunkter. Du/ni får gärna tipsa om kameror som uppfyller mina krav, och här är dom :

-Kameran får max kosta ca 6500:- begagnad (med objektiv då alltså)

-Kameran måste ha autofokusmotor

-Kameran ska ha märket Canon eller Nikon

-Den ska vara en digital systemkamera, alltså.

Nu får ni som kan någonting om kameror gärna titta på www.blocket.se, www.tradera.se eller fotosidans annonsmarknad.

Fast om du vet att tex "Nikon bla bla bla" är en bra kamera med autofokusmotor som kostar högst 6500:- begagnad så får du gärna säga kamerans namn.

Hoppas ni förstår vad jag menar, och tack på förhand vill jag även tilläga
MVH

Detta kan kanske vara något?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=108160

Hejsan!
Har suttit och letat efter diverse olika kameror, och har nu bestämt mej för att jag ska köpa någon. Tittade runt på en Nikon D80 begagnad för ca 6500:- med ett objektiv, stativ och lite sådant.

Dock sålde säljaren kameran till en annan, så nu står jag där över valet att välja någon, igen.

Eftersom jag vet att många här inne på forumet är "experter", så borde ni kunna ha några synpunkter. Du/ni får gärna tipsa om kameror som uppfyller mina krav, och här är dom :

-Kameran får max kosta ca 6500:- begagnad (med objektiv då alltså)

-Kameran måste ha autofokusmotor

-Kameran ska ha märket Canon eller Nikon

-Den ska vara en digital systemkamera, alltså.

Nu får ni som kan någonting om kameror gärna titta på www.blocket.se, www.tradera.se eller fotosidans annonsmarknad.

Fast om du vet att tex "Nikon bla bla bla" är en bra kamera med autofokusmotor som kostar högst 6500:- begagnad så får du gärna säga kamerans namn.

Hoppas ni förstår vad jag menar, och tack på förhand vill jag även tilläga
MVH

Nikon D80. Mycket bra bildkvalitet på lägre ison (vilket är det vanliga när man fotar), bra kvalitet och dessutom skönt grepp.

Och 10mpxl räcker långt, långt, du kan tom croppa en hel del och ändå köra ut en hyfsat A4a.

För en ung kille kan det vara svårt nog att skaffa sig en uppfattning om många olika modeller från Canon o Nikon. Ytterligare tillverkare gör det inte lättare och kanske inte heller bättre. Inget fel på Olympos, Sony och Pentax. De kan göra samma jobb, men hur mycket orkar man med att jämföra? Sedan är väl begagnatmarknaden större för de båda jättarna - eller?

Varför just bara Nikon & Canon?

Jag var väldigt nöjd med min d80!
Dock så skulle jag rekommendera att du spanar in D200 också. Dom har droppat rejält i pris, och tror det är mer kamera för pengarna, men att d80'n är lite nyare om jag inte minns helt fel.

Jag kör nikon rakt igenom, aldrig kört canon; så jag kan desvärre inte säga villken model där som reflekterar nikons d80, men det är väl 500d typ.

Nikon eller canon? testa dig fram! personligen tycker jag om nikon eftersom det är 1. den första kameran jag testade och köpte; och 2(största anledningen): tycker att canon känns som leksaker.

jag vet, nu kommer canon-armén intågandes och säger "whuhbababab".... min åsikt är att nikon känns mycket mer gedigt byggd.

Hade jag inte hittat d300 till ett grymmt pris hade jag lätt stannat med min d80.

men som sagt, testa dig fram. Det viktigaste är ju att den sitter bra i handen och att man känner sig trygg med kameran.

Nikon D80. Mycket bra bildkvalitet på lägre ison (vilket är det vanliga när man fotar), bra kvalitet och dessutom skönt grepp.

Och 10mpxl räcker långt, långt, du kan tom croppa en hel del och ändå köra ut en hyfsat A4a.

Som jag skrev längst upp så har jag tittat efter just D80. Vill ha lite andra förslag på andra kameror med autofokusmotor (VIKTIGT), annars kör jag på D80 som sagt.

QUOTE=jagarbosse;1367642]Jag var väldigt nöjd med min d80!
Dock så skulle jag rekommendera att du spanar in D200 också. Dom har droppat rejält i pris, och tror det är mer kamera för pengarna, men att d80'n är lite nyare om jag inte minns helt fel.

Jag kör nikon rakt igenom, aldrig kört canon; så jag kan desvärre inte säga villken model där som reflekterar nikons d80, men det är väl 500d typ.

Nikon eller canon? testa dig fram! personligen tycker jag om nikon eftersom det är 1. den första kameran jag testade och köpte; och 2(största anledningen): tycker att canon känns som leksaker.

jag vet, nu kommer canon-armén intågandes och säger "whuhbababab".... min åsikt är att nikon känns mycket mer gedigt byggd.

Hade jag inte hittat d300 till ett grymmt pris hade jag lätt stannat med min d80.

men som sagt, testa dig fram. Det viktigaste är ju att den sitter bra i handen och att man känner sig trygg med kameran.[/QUOTE]

D200 har alltså autofokusmotor inbyggt i kameran? =]

Ja, då måste det bli en Nikon, Canon har inga digitala systemkameror med inbyggd motor, de har motorn i objektiven.

Men det var kanske inte det du menade?

Per.

Är det så att Canon har inbyggd motor i objektiven bara? Då måste objektiven vara betydligt dyrare, eller?

Är det så att Canon har inbyggd motor i objektiven bara? Då måste objektiven vara betydligt dyrare, eller?

Alla Canonobjektiv har motor inbyggd motor, i praktiken gör det inte objektiven dyrare än motsvarande objektiv utan motor utan priserna är ganska likvärdiga (varierar från modell till modell).

Sedan är trenden hos alla tillverkare idag att flytta autofokusmotorn till objektiven (AF-S, HSM, SSM, SSW, osv.), autofokusen blir då vanligen snabbare och mer exakt.

Egentligen är Nikon det enda system där du behöver bry dig om var autofokusmotorn finns, alla övriga tillverkare (Canon undantaget) har ännu så länge skruven kvar för äldre objektiv.

Om du varit inne på att skaffa en beg D80 titta i så fall även på D200. Lite större, lite tåligare, samma sensor som D80, AF-motor i huset och om jag inte minns fel ljusmätning med äldre manuella Nikonobjektiv, snabbare serietagning och vädertätad. Dessutom de går att få till bra priser beg.

Om du varit inne på att skaffa en beg D80 titta i så fall även på D200. Lite större, lite tåligare, samma sensor som D80, AF-motor i huset och om jag inte minns fel ljusmätning med äldre manuella Nikonobjektiv, snabbare serietagning och vädertätad. Dessutom de går att få till bra priser beg.

Tror du, såhär på rak arm, att det skulle gå att få en Nikon D200 med ett (eller flera ;-]) för 6.500:-?

Tror du, såhär på rak arm, att det skulle gå att få en Nikon D200 med ett (eller flera ;-]) för 6.500:-?

Det är ju bara att kolla annonser, hur svårt kan det va.
Här är 2 minuters sök på 2 sidor.

Utan objektiv
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=108039

med objektiv
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D200__objektiv__mycket_fint_skick_22660653.htm?ca=7&w=3

P.S Själv tycker jag D80'n är en mycket kompetent kamera, säger som tidigare att jag hade aldrig bytt om det inte varit för ett kanonerbjudande på bättre kamera. D.S

//Fredrik

Det är ju bara att kolla annonser, hur svårt kan det va.
Här är 2 minuters sök på 2 sidor.

Utan objektiv
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=108039

med objektiv
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D200__objektiv__mycket_fint_skick_22660653.htm?ca=7&w=3

P.S Själv tycker jag D80'n är en mycket kompetent kamera, säger som tidigare att jag hade aldrig bytt om det inte varit för ett kanonerbjudande på bättre kamera. D.S

//Fredrik

Hade faktiskt kolla på båda annonserna innan du länkade dom, hihi, men den första på fotosidan var utan objektiv, och det vill jag inte.

Och den andra hade 21.000 exponeringar, det är inte bra vad jag vet?

Hade faktiskt kolla på båda annonserna innan du länkade dom, hihi, men den första på fotosidan var utan objektiv, och det vill jag inte.

Och den andra hade 21.000 exponeringar, det är inte bra vad jag vet?

Ptja... inte bra? Det beror väl på, normalt sägs det väl att slutarna ska palla minst 120-150.000 exponeringar.
Så den är ju inte direkt utsliten.

//Fredrik

Ptja... inte bra? Det beror väl på, normalt sägs det väl att slutarna ska palla minst 120-150.000 exponeringar.
Så den är ju inte direkt utsliten.

//Fredrik

Helvete Lars-Åke, det lät väl bra. Googlade "exponeringar kamera", där såg jag en massa kommentarer där kameran blir utsliten efter 35.000, lol?

Helvete Lars-Åke, det lät väl bra. Googlade "exponeringar kamera", där såg jag en massa kommentarer där kameran blir utsliten efter 35.000, lol?

http://www.kamerabild.se/nyheter/Nikon-D200-tuff-proffskamera-till-amatorpris-1.32219.html

"Slutaren ska klara upp till 100 000 exponeringar som minimum."

Jag har kamrater som kört sina D200 och D300 en bit över 100k och utan problem.
Sen kan jag tänka mig att det är som med allt annat, nöjda kunder gör sällan väsen av sig. Det gör däremot missnöjda.

Men det är alltid ett vågspel att köpa begagnat. Du får väl läsa på och själv avgöra vad du tycker verkar rimligt.

//Fredrik

http://www.kamerabild.se/nyheter/Nikon-D200-tuff-proffskamera-till-amatorpris-1.32219.html

"Slutaren ska klara upp till 100 000 exponeringar som minimum."

Jag har kamrater som kört sina D200 och D300 en bit över 100k och utan problem.
Sen kan jag tänka mig att det är som med allt annat, nöjda kunder gör sällan väsen av sig. Det gör däremot missnöjda.

Men det är alltid ett vågspel att köpa begagnat. Du får väl läsa på och själv avgöra vad du tycker verkar rimligt.

//Fredrik

Låter väldigt bra, det där. Och du har ju rätt i att nöjda kunder sällan gör väsen av sej.

Får väl kika efter Nikon D200 begagnat ett tag till, gärna med något objektiv. Vill tacka alla för svaren i tråden, peace!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar