Annons

Kamerainställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Swonch

Ny medlem
Hej!

Igår var jag iväg och skulle göra en timelapes,
problemet var att när jag kom hem så blev bilderna inte riktigt som jag tänkt mig....
Har en Canon 550d som var inställd i M läget för att ingen bild skulle ''sticka ut'' i ljus osv.

Mitt problem var att exponeringskomp / AEB inställningen höll på att hoppa till höger & vänster på
den skalan, vilket resulterade i att vissa bilder blev väldigt mörka och vissa ljusa.
Så då är min fråga vad ska man göra? Vill ha ALLT i manuellt läge. Om det inte går, Hur ska man
ställa in kameran för att göra en timelapes utan att bilderna blir olika ljusa/mörka?

Jättetacksam för ett svar!

Mvh

Bilagor

• Skärmavbild 2015-10-16 kl. 23.27.30.jpg
    Skärmavbild 2015-10-16 kl. 23.27.30.jpg
    47.8 KB · Visningar: 194
För att bilderna i en timelapse ska bli exponerade efter ljuset som råder måste man låta kameran eller datorn ställa in exponeringen för varje bild. Det går alltså inte att få alla bilderna lika ljusa om kameran är ställd att exponera manuellt, såvida den inte kan använda Auto-ISO. Jag vet inte vilka kameror som gör det, men det går i så fall bara inom gränserna för vad ISO kan ställas till.

Enklast är kanske att använda inställningen Av, där man själv väljer bländare och låter kameran sköta tiden. Då kommer de olika bilderna att få olika lång slutartid, längre när det är lite ljus och kortare när det finns mycket ljus.

Någon exponeringskompensation finns inte när man har helt manuell inställning, men man får lov att se till att ingen "bracketing" är inställd när man tar med automatik, eftersom det innebär att det blir olika för varje bild som tas.

Att bilderna blev olika ljusa vid manuell inställning beror på att det var olika ljus när de togs, och att ljuset inte stämde med exponeringsinställningen - som inte ändrades.

Du har inte någon form av gaffling inställt? Det återkommer (åtminstone mot slutet) i cykler om tre.

För att bilderna i en timelapse ska bli exponerade efter ljuset som råder måste man låta kameran eller datorn ställa in exponeringen för varje bild. Det går alltså inte att få alla bilderna lika ljusa om kameran är ställd att exponera manuellt, såvida den inte kan använda Auto-ISO. Jag vet inte vilka kameror som gör det, men det går i så fall bara inom gränserna för vad ISO kan ställas till.

Enklast är kanske att använda inställningen Av, där man själv väljer bländare och låter kameran sköta tiden. Då kommer de olika bilderna att få olika lång slutartid, längre när det är lite ljus och kortare när det finns mycket ljus.

Någon exponeringskompensation finns inte när man har helt manuell inställning, men man får lov att se till att ingen "bracketing" är inställd när man tar med automatik, eftersom det innebär att det blir olika för varje bild som tas.

Att bilderna blev olika ljusa vid manuell inställning beror på att det var olika ljus när de togs, och att ljuset inte stämde med exponeringsinställningen - som inte ändrades.

Tack för ditt svar!!

Använder jag Av inställningen när jag ska fotografera timelapes kommer ju som du säger slutartiden bli längre när det blir mörkare, då blir ju bilden ljusare och bilden ''upplevs'' inte så mörkt det är ute?

Jag vill inte alla bilder ska bli lika lika mörka eller ljusa. Utan när solen är starkare blir bilden naturligt ljusare, när solen gått ner blir bilden mörkare. Snabbspelar man det blir det mörkare och mörkare eftersom att solen går ner.
I detta fall har kameran automatisk ställt in sig själv i exponeringsinställningen? Vilket man kunde så på mina bilder?

Tack!

Mvh

förstår inte
ställer du kameran manuellt o sen fotar på så är det ljuset ute som kommer mörka eller ljusa upp bilden i takt med hur ljuset ändrar sig.
Sen kanske det inte är optimalt att göra så med tanke på ETTR utan att sköta exponeringen i själva filmen istället, postprocessing.

Hittar ingen sån inställning i min kamera.

Tack!

Mvh

Fast du måste verkligen ha haft AEB (gaffling) på när du tagit dessa kort. Det kan verkligen inte finnas någon annan förklaring. Kameran har alltså tagit tre kort i följd (i omgångar) med en mörk, en normal och en ljus bild.

/Staffan

Hittar ingen sån inställning i min kamera.

Tack!

Mvh

Du har helt klart råkat ställa in gaffling. Kolla upp det i manualen. Din bildserie följer ett mönster; Mörk - ljus - normal. Det är precis exakt så gafflingen fungerar. När du har kameran inställt på manuellt så har inte exponeringskompensationen någon verkan mer än att berätta för dig vad den tycker att du ska ställa in. Så det lämnar kvar gaffling som enda förklaringen!

Han menar ljusmätaren när han skriver exponeringskompensationen.
Det går att ställa in gaffling även i manuellt läge, och det är det som du har gjort. Kolla exif så kommer du att se att slutartiden varierar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar