ANNONS
Annons

Kameraförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
davidschreiner skrev:
Har hemförsäkring hos Trygg Hansa. Då är fotoutrustunging försäkrad upp till 30000 kronor.

/David
Är du säker?
Är det inte så att det sammanlagda värdet är 30 000kr per tillfälle?

Det är en stor skillnad däremellan.

Re: tappade kameran i marken

cam_oai skrev:
och fick en repa i objektiv, samt repor i display pa en d50. jag har 45dar hem/reseforsakring. tror ni FOLKSAM ersatter det?
Nej

Det är normalt slitage såvida det inte handlar om att byta frontlinsen/baklinsen pga repor.

Jag har Allrisk tillägg till min hemförsäkring hos Folksam, den täcker upp till 30.000:- och kostar runt 450 spänn om året om jag inte minns fel.

kent.

Jag kollade med Trygg Hansa där jag har min hemförsäkring. Min 5D med tillbehör (värde tot ca 60 kkr) skulle kosta 2000 kr/år i tilläggsförsäkring. Detta för resor och övrigt utanför hemmet, vid inbrott/skada hemma täcker hemförsäkringen.

Min uppfattning är att specialförsäkringar i allmänhet inte är värda sitt pris. Se historiskt hur vad som skulle hat täkts av försäkringen och bedöm behovet inför framtiden. En annan viktig sak att komma ihåg är att försäkringar endast täcker återanskaffnings värdet av en vara i samma skick som när den fick skadan/stals/förlorades.

En hemförsäkring räcker därför gott för hobbyisten. För yrkesbruk är serviceavtal och avbrottsförsäkringar, samt fler kameror som löser produktionsbortfall.

ThomasT skrev:
Hej!
Jag funderar på att försäkra min kamera. Hela kittet är väl värt kring 12-15 000 kr. Är det värt att göra det utöver hemförsäkringen?

Vilka rekommenderar ni, deras priser och vilka villkor får man?

Har skickat ut ett mail till de större försäkringsbolagen men väntar mig inte svar på ett tag.

Tack på förhand!

Du måste aktivt söka allrisk/drulle försäkring. Läs diskussionen i min tråd, där jag just är i tvist med försäkringsbolaget.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=727990#post727990

Hej.
Kolla med ditt f-bolag om en s k allrisk.Jag har en sådan hos Folksam och det gjorde att jag förra året kunde få hjälp då jag blivit av med min fina gamla Olympus OM-1 i Kambodja. Självrisk på 1 500:- gjorde att jag utan något större besvär fick ut 1000:-. Dom kollade vad en begagnad skulle kosta att sköpa ,sedan var allt klart och 3 dagar senare hade jag pengarna på mitt konto.

MVH Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar