Annons

Kameraförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att försäkra min kamera. Hela kittet är väl värt kring 12-15 000 kr. Är det värt att göra det utöver hemförsäkringen?

Vilka rekommenderar ni, deras priser och vilka villkor får man?

Har skickat ut ett mail till de större försäkringsbolagen men väntar mig inte svar på ett tag.

Tack på förhand!

Det bästa tips jag kan ge är att lusläsa din hemförsäkring och även kontakta försäkringsbolaget för att se om de har någon speciell försäkring.. ex drulle osv.

Jag har haft ett problem gällande reseförsäkring tidigare och då hade jag inte läst villkoren ordentligt.

Så jag säger det igen. LÄS just dina försäkringar eller de du är intresserade av. Så de täcker de risker du vill undvika. :)

Känns lite som jag svarar luddigt men... LÄS :)

Eftersom jag hoppar fallskärm med min kamera (300D) och en videokamera (Sony PC120) på fast på hjälmen så var jag oxo fundersam över detta.

Jag skickade ett mail till mitt försäkringsbolag och frågade hur det var med drulleförsäkring, Jag jsa att jag ville kunna tappa sakerna från ett flygplan :)
Tydligen ingick den (i mitt fall) i hemförsäkringen, 1500 i självrisk.

Jag har även hopparkompisar som har utnyttjat detta, iofs "bara" en kamera som gick i backen.

//Rikard

På min hemförsäkring från Netviq så lade jag till en drulleförsäkring. Den ersätter kameragrejjer som är yngre än 2år till 100% av värdet vilket jag tyckte var trevligt. 1200kr självrisk har jag för mig.

Hej!

Jag har min hemfösäkring/drulleförsäkring hos Salus ansvar.

Jag tappade för ett tag sen min Olympus OM4 i golvet så den blev totalpaj. Kameran är från 86 och jag har köpt den begagnad. Det enda de frågade var hur mycket den var värd och sen var jag tvungen att få ett skrotningsintyg från en kameraverkstad. En vecka senare fick jag ett utbetalningskort på 2200kr (3000kr minus 800 i självrisk). I övrigt tycker jag att deras vilkor är bra och deras kundbemötande suveränt. Rekomenderas varmt.

MVH Uffe

riro skrev:
Eftersom jag hoppar fallskärm med min kamera (300D) och en videokamera (Sony PC120) på fast på hjälmen så var jag oxo fundersam över detta.

Jag skickade ett mail till mitt försäkringsbolag och frågade hur det var med drulleförsäkring, Jag jsa att jag ville kunna tappa sakerna från ett flygplan :)
Tydligen ingick den (i mitt fall) i hemförsäkringen, 1500 i självrisk.

Jag har även hopparkompisar som har utnyttjat detta, iofs "bara" en kamera som gick i backen.

//Rikard

Vad händer om kameran träffar någon eller något på marken?

oloan skrev:
Vad händer om kameran träffar någon eller något på marken?

Den går sönder =)

Nåja, skämt å sido... det kan bli riktigt illa.
Tanken är självklart att inte tappa kameran, men enligt de bestämmelser som vi hoppar för så måste man ha ett system som gör att vi kan koppla bort kamerahjälmen i nödfall.
Jag chansar heldre på att kameran träffar någonting på marken än att jag gör det...

Om Du har din hemförsäkring hos If så kan Du teckna en tilläggsförsäkring för kamerautrustningen. Kosta 2% av värdet och då gäller den för allt. Stulen ur bilen, tappad, osv.

Solid?

Tjena!

När jag köpte min kamera från Scandinavian Photo fick jag ett försäkringserbjudande från Solid (www.solidab.se) där självrisken är 500 kr vid förlust/stöld eller skada (som inte omfattas av garantin). Jag har dock inte råkat ut för innan nämnda så jag vet inte hur bra/dåliga de är. Vet ej heller om det går att försäkra om man inte köper kameran från Scandinavian Photo... Men det kanske är värt att kolla upp?

Re: Solid?

Andreas Hansson skrev:
Tjena!

När jag köpte min kamera från Scandinavian Photo fick jag ett försäkringserbjudande från Solid (www.solidab.se) där självrisken är 500 kr vid förlust/stöld eller skada (som inte omfattas av garantin). Jag har dock inte råkat ut för innan nämnda så jag vet inte hur bra/dåliga de är. Vet ej heller om det går att försäkra om man inte köper kameran från Scandinavian Photo... Men det kanske är värt att kolla upp?

Jag har en solid försäkring min 32tummare gick sönder fick nytt bildrör gratis, så i de fallet funkade det bra, Såg att Sverker olofsson ska ta upp dessa typer av försäkringar i nästa program så d är kanske negativa saker med denna typ av försäkringar.
Annars har ja även Folksams allrisk, 500 spänn om året täcker upp till 30 000.

Det var ju en rolig beskrivning, klart som korvspad att en digitalkamera inte betingar någon som helst form av nypris fem år efteråt. Som om någon hade förväntat sig det.

Jag har försäkrat min, specialförsäkring hos Trygg Hansa då inte hemförsäkringen täckte den.... 500 spänn om året eller nått, inte alls farligt.

Och Solid försäkrar bara om de du köper av har avtal med Solid, du kan inte försäkra "manuellt" efteråt.

tappade kameran i marken

och fick en repa i objektiv, samt repor i display pa en d50. jag har 45dar hem/reseforsakring. tror ni FOLKSAM ersatter det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar