tomas.agren
Aktiv medlem
Illa......
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är inte alls förvånad. Kammarrättens alla nämndemän i Göteborg är politiker som inte fattar vad beslutet innebär. T o m selfie är olagligt. Dashcams och backkameror blir olagliga.Ja, det här var illa! Det innebär ju också att dashcams och actionkameror på bland annat bilar och motorcyklar blir olagliga.
Är inte alls förvånad. Kammarrättens alla nämndemän i Göteborg är politiker som inte fattar vad beslutet innebär. T o m selfie är olagligt. Dashcams och backkameror blir olagliga.
Ja, det här var illa! Det innebär ju också att dashcams och actionkameror på bland annat bilar och motorcyklar blir olagliga.
Backkameror klarar sig nog, eftersom de inte spelar in något.
Så backkameran är förmodligen tillåten först om man håller den i handen![]()
Enligt kameraövervakningslagen så verkar det inte spela någon roll om man spelar in eller inte. Det är själva övervakningen som är det avgörande. Det samma gäller för ljud. Alltså både avlyssning och upptagning är reglerat.
Med övervakningskamera menar man i lagen:
"TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning."
Så backkameran är förmodligen tillåten först om man håller den i handen![]()
Ett sådant dravel. men är inte förvånad när politiker fattar beslut:[http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/kravs-det-tillstand-fran-lansstyrelsen-for-att-fa-filma-med-en-dronare/[/url][/URL]
Min uppfattning är att politiker inte lever i samma verklighet som jag gör.Det är förstås tråkigt när det går fel men vem ska skriva lagen om inte just politiker?
Min uppfattning är att politiker inte lever i samma verklighet som jag gör.
Dessutom så är det deras parti som bestämmer vad dom skall tycka.
Bättre att jurister tar hand om våra lagar.
...
Bättre att jurister tar hand om våra lagar.
Det visar ju bara att kameraövervakningslagen, trots att den bara har några få år på nacken, redan är hopplöst föråldrad. Det finns bara två saker att hoppas på. 1) Att ärendet överklagas till Högsta Domstolen som går på förvaltningsrättens linje. 2) Att riksdagen beslutar om en ny och mer ändamålsenlig kameravakningslag.