ANNONS
Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hörde samma sak idag "från vanligtvis välunderrättad källa". Kan kolla i morgon för säkerhets skull.

//PO
 
websiten står det som följer:

"Dox Bildstudio blir "Nya DOX"..
Efter rekonstruktion av bolaget har Kameradoktorn AB nu införlivat driften av Dox Bildstudio i Kameradoktorn AB..
Har Du nåtts av rykten att duktiga Dox Bildstudio blivit nedlagt?
Icke så. Produktionen fortsätter med samma bildkänsla och superhöga kvalitet och Du är lika välkommen att lämna Dina bilder i vår vård som Du alltid har varit"
 
Stängt för inventering... :( Trist på en sådan kunnig och anrik handlare, nästan en "instution" i branschen.

Tyvärr är väl frågan inte om när, utan Vem som blir nästa offer efter Kameradoktorn.
 
Innan vi börjar sjunga sorgesånger nu ...

Att begäras i konkurs behöver inte betyda att företaget faktiskt sätts i konkurs.
Att det är stängt för inventering är ganska naturligt i den situationen, eftersom man vill fastställa vilka tillgångar och skulder företaget har. Flera olika saker kan hända:
Det kan hända att man anser att företaget inte skall försättas i konkurs, utan köra "business as usual".
Det kan hända att företaget sätts i konkurs, men får fortsätta verksamheten under en konkursförvaltare tills dess att allt har nystats ut.
Det kan hända att man upptäcker att företagts tillgångar överskrider skulderna; i så fall är det inte en konkurs, utan en likvidation. I sådana fall är det myckat troligt att företaget återuppstår ganska snabbt, kanske med ny ägarbild.
Det kan hända att man stänger verksamheten medan konkursförvaltaren utreder den ekonomiska situationen.

Så ta det lite lugnt ett par dagar, en vecka eller två, så får vi se.

-- MW
 
Det allt vanligare att handla via nätet från USA eller andra länder gör att fler företag här hemma blöder. En del av dem förblöder och dör. Så är det!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Det allt vanligare att handla via nätet från USA eller andra länder gör att fler företag här hemma blöder. En del av dem förblöder och dör. Så är det!

Precis, fattar inte vad folk är förvånade över. Det är bara en tidsfråga innan vi får skicka prylarna till tyskland eller usa när vi vill service på dem om utvecklingen fortsätter på samma sätt.

Och nog finns det anledning att dra en sorgevals. För oavsett om bolaget omkonstrueras eller inte så är en konkursbegäran mycket allvarlig och ett tecken på att affärerna inte går ihop.

Finns ju en liten chans att någon begärt dem i konkurs för över en faktura som de är oense om men det är nog inte troligt.

Sedan med tråden om deras attitydsproblem mot vanliga kunder i minnet så undrar man ju om det kan ha något med saken att göra... Det brukar inte vara bra för affärerna.

/Maverick
 
Det största problemet med Kameradoktorn är att de inte förnyat sig - både i butiken samt uppförandet.

De kamereror med "proffessionella egenskaper", går hela tiden ner i pris - och blir även attraktiva och köpbara för mer "vanliga" kunder.

Denna kundgrupp är van vid att gå in i fräscha butiker, och möta personal som kanske inte har högsta proffessionella kunskaperna - men är trevliga och tillmötesgående. Får de inte denna hjälp/bemötande så är de vana att gå vidare till nästa butik. Det är på dessa vanliga kunder man tjänar mest tb-kronor, på de stora proffsaffärerna så är köpebeloppet högt, men tb-kronorna försvinnande små.

Det senaste 1,5året så har det öppnats två stycken stora konkurrenter till KD i Stockholm, Scandinavian Photo och FotoVideo. Ni som har besökt dessa, jämför dem med Kameradoktorn - lite skillnad eller hur?

I sin verksamhet måste man förnya sig kontinuerligt - man måste ha en plan. KD har kört på i sitt spår, och till slut kör man fast om man inte uppmärksammar alla varningssignaler.

Så här med facit i hand, så skulle KD ha förnyat sig när konkurrensen "förnyades".

R.I.P. Kameradoktorn

Hoppas ni kommer tillbaka, men med förnyad plan.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Det senaste 1,5året så har det öppnats två stycken stora konkurrenter till KD i Stockholm, Scandinavian Photo och FotoVideo. Ni som har besökt dessa, jämför dem med Kameradoktorn - lite skillnad eller hur?
Absolut, även om de anställda på KD allt för ofta visat sitt ointresse för Canon genom att t.ex försöka montera en EF-S-glugg på en 5D trots att kunden två gånger säger "men den fungerar inte där, det är en annan fattning" (mannen trodde uppenbart att EF-S betydde att gluggen inte var fulltecknande) så är skillnaden enorm, fast knappast till KD:s nackdel.

På KD har jag aldrig upplevt att personalen försöker ljuga kunden rakt upp i ansiktet för att bli av med en produkt som inte motsvarar det kunden ber om. Den känslan har jag fått flera gånger inne på Scandinavian i Stockholm, oavsett om jag varit där som potentiell kund eller för att se vad de svarar om jag kommer in och berättar att jag är på jakt efter en kompaktkamera till mamma (med tillhörande önskemål om egenskaper).

Kungsholmsfoto ligger tack och lov på ett behagligt avstånd från Scandinavian och har ofta priser som är helt ok.

Jag tror att en stor del av problemet för KD är att de är den (i stort sett) enda kamerabutik i centrala innerstan där det går att klämma och känna på grejjerna innan man handlar på cyberphoto eller någon annanstans. Detta oftast parat med stor erfarenhet bland personalen. Med de förutsättningarna är det svårt att bli annat än ett showroom för nätbutikerna och som tack endast få långa köer med trötta kunder som allt för sällan köper något annat än småsaker.

Jag hoppas att konkursförvaltaren driver verksamheten vidare eller att företaget rekonstrueras, kanske med en något förändrad inriktning för bättre lönsamhet.
 
Senast ändrad:
fhe skrev:


Kungsholmsfoto ligger tack och lov på ett behagligt avstånd från Scandinavian och har ofta priser som är helt ok.

__________________________________________________

Kungsholmsfoto har även de haft stora betalningssvårigheter, enligt rykten ligger de också vädigt pyrt till just nu.

Hälsningar

Adam
 
Magnus W skrev:
Innan vi börjar sjunga sorgesånger nu ...

Att begäras i konkurs behöver inte betyda att företaget faktiskt sätts i konkurs.
Att det är stängt för inventering är ganska naturligt i den situationen, eftersom man vill fastställa vilka tillgångar och skulder företaget har. Flera olika saker kan hända:
Det kan hända att man anser att företaget inte skall försättas i konkurs, utan köra "business as usual".
Det kan hända att företaget sätts i konkurs, men får fortsätta verksamheten under en konkursförvaltare tills dess att allt har nystats ut.
Det kan hända att man upptäcker att företagts tillgångar överskrider skulderna; i så fall är det inte en konkurs, utan en likvidation. I sådana fall är det myckat troligt att företaget återuppstår ganska snabbt, kanske med ny ägarbild.
Det kan hända att man stänger verksamheten medan konkursförvaltaren utreder den ekonomiska situationen.

Så ta det lite lugnt ett par dagar, en vecka eller två, så får vi se.

-- MW

Tyvärr verkar det inte så lovande... Följande kommer nu upp om man går in på deras hemsida:

"2007-05-11
Kameradoktorn AB i konkurs.
Företaget har tyvärr gått i konkurs.

Vi är tyvärr förhindrade att svara i telefon eller på andra sätt ta emot förfrågningar från våra kunder just nu.

Vi tackar våra kunder från förr och nu för nästan 35 år av gemenskap, affärer och att vi har fått vara med och utveckla svensk fotografi i samarbete med er.


Personalen på Kameradoktorn AB"
 
E-6 sorg.

Sorgligt att de gått i konkurs. Först gick DOX i kk ( som ligger i källaren av KDs lokaler) sen KD. Jag som skickat mina E-6 rullar först till DOX och sen till KD, var ska jag skicka dom nu? Soppar fortfarande Crimson och Diabolaget E-6? Finns det fler som gör det? När går den sista E-6 maskinen i graven i Sverige? Känns som om slutet närmar sig.

Berit
 
som sagt.. det är resultatet över hur internethandeln har tvingat ner marginalerna till i princip inget alls. att hålla cyberphotos priser samtidigt som man har en hyra på 75000:- ex. moms är inte det lättaste.

lite enkel matematik: på en kamera för 5000:- tjänar vi i runda slängar 250:- om kunden inte köper till minneskort, väska, mm. jag kostar min butik runt 350:- i timmen på vardagar och det dubbla på helger. vill man ge varje kund en bra service och tillgodose deras behov utan att sälja på dem något de ej behöver tar det ett tag med varje kund, säg en kvart. det är alltså sällan man tjänar något alls på att sälja kameror. åtminstone på helger.

värt att tänka på när du tittar förbi efter jobbet och leker besserwisser med en säljare som uppriktigt sagt är lite less på tittandet och klämmandet på produkter för att sen se kunden komma in en vecka senare med en fråga om kameran som han köpte på nätet och minsann sparade en hundrig på.

och som sagt.. det här är ju bara början, fler kommer att gå under i år.

(jag jobbar inte på kameradoktorn)
 
Speedy skrev:

värt att tänka på när du tittar förbi efter jobbet och leker besserwisser med en säljare som uppriktigt sagt är lite less på tittandet och klämmandet på produkter för att sen se kunden komma in en vecka senare med en fråga om kameran som han köpte på nätet och minsann sparade en hundrig på.

och som sagt.. det här är ju bara början, fler kommer att gå under i år.

(jag jobbar inte på kameradoktorn)

Kallas för utveckling. Bra eller inte är upp till var och en. Det gäller att hänga med och ligga i framkanten av utvecklingen annars är man snart död som företagare oavsett historik.

Finns många exempel på företag som inte kunnat fixa detta. Esselte är ett. Luxor ett annat för att inte tala om Contax, Minolta (fotodivisionen) mfl. Kodak är ett annat som idag har stora bekymmer medan största konkurrenten Fuji har lyckats rätt bra med att hänga med och förändra sin verksamhet i takt med verkligheten.

Det är tråkigt att så sker men samtidigt absolut nödvändigt med tuff konkurrens. Var hade vi varit annars? Förmodligen kvar på 1800 tals nivå.......om ens det.

När det gäller KD så kan man ju inte låta bli att undra över hur många andra företag det finns som kunnat verka på en marknad i 35 år och i alla dessa år sett i stort sätt likadant ut. Med likadant menar jag givetvis inte produkterna som säljs utan sättet de verkat och sålt sina produkter.

Titta på anrika gamla NK. NK såg i stort sätt likadant ut under många många år men var som alla andra tvungna att förändra sitt koncept när kunderna valde att gå någon annanstans. Själv föredrog jag det gamla NK för att titta på grannlåten. Det var ju vackert och kändes lyxigt men inte handlade jag där. Samma produkt kostade avsevärt mindre runt hörnet. För mig var det ingen status med att gå runt med en NK kasse. Snarare ett kvitto på att man var en idiot......

Det går inte att skylla på nya kanaler, för att kunden tittar hos en fotohandlare för att sedan köpa på nätet där man spar 100kr. Det tyvärr så att ni gamla kanalerna/butikerna måste anpassa er efter den verklighet som finns. KD satsade aldrig speciellt mycket på internet. Har läst några av deras kommentarer här på FS om orsaken och häpnat. Om dom lagt mer resurser på detta så kanske företaget kunnat leva vidare, kanske i en helt annan tappning med dock fortfarande levt, vad vet jag. Varför tror ni att Scand Photo och FotoVideo ser ut som dom gör. Det stavas INTERNET
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.