Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till Safariresa

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrAndersson

Ny medlem
Hej!

Vi ska iväg på safari nästa år, och känner att det vore kul med en kamera som klarar lite mer än bara våra mobiler. Jag har aldrig ägt en riktig kamera innan, och ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag!

Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna dela med sig av lite tips på utrustning? Priset får gärna ligga under 10000kr, men det går att stretcha lite på, och begagnat känns som man får mer värde för pengarna. Önskar också att det i stort sett bara är att peka och klicka, med autofokus och sådant, så man har tid att titta lite också. Samt att man inte behöver redigera och greja för att bli nöjd.

Min svärfar rekommenderar mig att köra på ett billigare begagnat paket bestående av:

Nikon D5300
70-300mm objektiv (som kanske är lite för lite, man kanske vill upp mot 400+?)
18-55mm objektiv

Vad tror ni om detta? Det är ju lite äldre grejer, och jag drar mig lite för att behöva flera objektiv då jag läst att det är stor risk att man får in damm när man byter objektiv ute på turen.

Annars har jag själv snöat in lite på en begagnad Sony RX10 IV, då den låter väldigt nybörjarvänlig, lagom zoom, och stort + att man slipper byta objektiv. Dessutom vore det kul med 4K video! Sedan började jag läsa om sensorstorlekar och typer, så nu vet jag ingenting längre. Om jag förstått rätt är det en ganska liten sensor i den?

Också läst om mirrorless och att det är det man "borde" ha numera, och även fullformat? Men det verkar vara utanför min budget?

Jag förstår att det är svårt att hjälpa någon med denna nivå av okunskap, och med relativt liten budget, men jag är väldigt tacksam för alla tips och input! Otroligt vilse här just nu!

För 10kkr borde du kunna hitta en begagnad Z50 (som också klarar 4k) och ett 70-300. På en D5300 och en Z50 är sensorn lite mindre så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450. En Z50 är dessutom ganska mycket mindre än en D5300.
Till Z50 finns ett lätt 50-250mm objektiv.

RX10 iv är förmodligen inte heller ett dåligt alternativ, men den kommer få det jobbigt när ljuset börjar försvinna då den har ännu mindre sensor.

För 10kkr borde du kunna hitta en begagnad Z50 (som också klarar 4k) och ett 70-300. På en D5300 och en Z50 är sensorn lite mindre så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450. En Z50 är dessutom ganska mycket mindre än en D5300.

RX10 iv är förmodligen inte heller ett dåligt alternativ, men den kommer få det jobbigt när ljuset börjar försvinna då den har ännu mindre sensor.
Satsa definitivt på ett som är upp mot 400-500 mm. Även om det ser ut på alla på alla bilder kommer du oftast en bra bit från motiven även om du kan komma rätt nära halvslöande lejon och sävliga giraffer. Det är min erfarenhet från 3 veckor i Kenya o Tanzania.
Lycka till

Hej, jag jobbar med safariresor och är ofta ute och fotograferar. Vill du plåta fåglar behöver du över 400mm (fullformat), men oftast är man så nära djuren att det blir för långt, speciellt då man kan vilja ha med miljö runtokring . Så en kombination med flera objektiv är att föredra.
För ett tag sedan skrev jag en liten startguide om att köpa kamera då jag får en del frågor om vilken kamera våra resenärer ska köpa. Du kan läsa texten här :

Jag rekommenderar, av egen erfarenhet, ett 'reseobjektiv' på din fullformats systemkamera. Såna objektiv har ett zoomomfång som sträcker sig från väl vidvinkligt till tillräckligt tele. De har naturligtvis en del egenheter som vanliga 'hemmaobjektiv' inte har men för den där långresan någon enstaka gång i livet är de perfekta, och mycket lättare att bära med sig än två - tre vanliga zoomobjektiv...

Under min Amerikaresa nyligen ersatte ett ensamt 28-300 alla de andra objektiv
jag brukar använda, 890 gram istället för några kilo att bära omkring på.
/Odd

Lägg till en motsvarande 50mm (35mm i aps-c) med typ f/1.8 så fixar du mörka situationer till låg vikt och kostnad. :)

En lumix fz82d eller Nikon P1000 kan inte vara ett alternativ då?

Du får en våldsam zoom, allt i ett paket utan att behöva byta lins med en någorlunda behändig storlek.

Jag vet så klart att det finns kameror med mer dynamiskt omfång och upplösning men jag är rätt övertygad om att man kan ta bra bilder med dessa lite "enklare" kameror. Du får ju väldigt mycket i ett smidigt och mindre kostsamt paket. Min enda fråga är hur Autofocusen är men det finns troligen videos på YT som kan demonstrera det. Eller om du vill fota astro på savannen, men då ska du ju ändå släpa med dig en rätt ljusstark vidvinkel.

Senast ändrad:

Satsa definitivt på ett som är upp mot 400-500 mm. Även om det ser ut på alla på alla bilder kommer du oftast en bra bit från motiven även om du kan komma rätt nära halvslöande lejon och sävliga giraffer. Det är min erfarenhet från 3 veckor i Kenya o Tanzania.
Lycka till

Tack för tipset, Z50 ser ju ut att vara en mer kompetent kamera överlag! Bättre autofokus, spegellös, och bättre ljuskänslighet, dock med samma sensorstorlek.

"så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450", innebär det att ett 70-300 alltså uppfyller rekommendationen från CSGL också?

Om jag förstår rätt är det olika objektivfästen, så jag kan inte använda samma objektiv som för D5300? Hade kanske möjlighet att låna annars, men det spelar inte så stor roll. Satsar hellre lite mer för bättre resultat!

Hej, jag jobbar med safariresor och är ofta ute och fotograferar. Vill du plåta fåglar behöver du över 400mm (fullformat), men oftast är man så nära djuren att det blir för långt, speciellt då man kan vilja ha med miljö runtokring . Så en kombination med flera objektiv är att föredra.
För ett tag sedan skrev jag en liten startguide om att köpa kamera då jag får en del frågor om vilken kamera våra resenärer ska köpa. Du kan läsa texten här :
En lumix fz82d eller Nikon P1000 kan inte vara ett alternativ då?

Du får en våldsam zoom, allt i ett paket utan att behöva byta lins med en någorlunda behändig storlek.

Jag vet så klart att det finns kameror med mer dynamiskt omfång och upplösning men jag är rätt övertygad om att man kan ta bra bilder med dessa lite "enklare" kameror. Du får ju väldigt mycket i ett smidigt och mindre kostsamt paket. Min enda fråga är hur Autofocusen är men det finns troligen videos på YT som kan demonstrera det. Eller om du vill fota astro på savannen, men då ska du ju ändå släpa med dig en rätt ljusstark vidvinkel.

Det verkar vara en superbra guide, ska ta mig en mer noggrann titt där! Tack! Och du som är ute mycket, anser du att det är problematiskt att byta objektiv när man åker runt på grund av damm och smuts?

Ni båda nämner Nikon P1000. Har kollat lite på den också då den verkar vara en "konkurrent" till Sony DX10 IV, men förstår jag specsen och testerna rätt verkar DX10an vinna på de flesta punkterna. Är det någon anledning till att ni föredrar P1000?

Jag rekommenderar, av egen erfarenhet, ett 'reseobjektiv' på din fullformats systemkamera. Såna objektiv har ett zoomomfång som sträcker sig från väl vidvinkligt till tillräckligt tele. De har naturligtvis en del egenheter som vanliga 'hemmaobjektiv' inte har men för den där långresan någon enstaka gång i livet är de perfekta, och mycket lättare att bära med sig än två - tre vanliga zoomobjektiv...

Under min Amerikaresa nyligen ersatte ett ensamt 28-300 alla de andra objektiv
jag brukar använda, 890 gram istället för några kilo att bära omkring på.
/Odd

Tack för tipset! Om man inte har så bra koll, vad menar du med ett "reseobjektiv"? Googlat runt lite och förstår inte riktigt skillnaden? Hur vet jag om det är ett reseobjektiv eller inte?

Du nämner också fullformat, har du något tips på en sådan kamera också?

Lägg till en motsvarande 50mm (35mm i aps-c) med typ f/1.8 så fixar du mörka situationer till låg vikt och kostnad. :)

Tänker du till det paketet med D5300an jag specade? Eller till Z50-förslaget?

Tack för tipset, Z50 ser ju ut att vara en mer kompetent kamera överlag! Bättre autofokus, spegellös, och bättre ljuskänslighet, dock med samma sensorstorlek.

"så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450", innebär det att ett 70-300 alltså uppfyller rekommendationen från CSGL också?

Om jag förstår rätt är det olika objektivfästen, så jag kan inte använda samma objektiv som för D5300? Hade kanske möjlighet att låna annars, men det spelar inte så stor roll. Satsar hellre lite mer för bättre resultat!

Nikon har en adapter FTZ heter den, den kan du montera mellan kamera och objektiv med F-fattningen. Det finns inget 70-300 med stabilisering till Z-fattning, så jag skulle faktiskt rekommendera den lösningen till en Z50. Vid 450mm är ett stabiliserat objektiv guld värt enligt mig. På Nikonspråk står det VR på objektivet om det är stabiliserat.

F-Objektiv fungerar minst lika bra på en Z50 med en FTZ-adapter som på en D5300, dvs om objektivet har inbygd fokusmotor (AF-S eller AF-P i namnet) så fungerar det bra.

Har du pengarna till det så har Nikon ett billigt Z-objektiv 40mm/f2. Det fungerar fint på Z50 har använt den kombination mycket. Kan du hitta en Z50 begagnad med 16-50-zoomen, så kommer du få fina landskapsbilder på dagen med det också. 70-300 är ganska mycket tele på en APS-C/DX-kamera. Du kommer inte kunna ta bilder på vyer med det.

Både 16-50-zoomen och 40/f2 är dessutom så små att dom lätt går in i benficka/jackficka. Så får du plocka fram 70-300 från ryggsäcken när du ser något lite längre bort. Med den kombinationen har du 16-50 för landskapsbilder på dagen, 70-300 för att fotografera djur på avstånd och 40/f2 för att fotografera i skymningen.

Nu har jag aldrig varit på Safari så jag gubbgissar lite att det skulle vara en bra kombination. Jag har dock haft liknande kombination med mig uppe i alperna och fotograferat kungsörn och landskap.

Men då har du väl för länge sedan spräckt budgeten om du ska ha flera objektiv, för då måste man ju ha flera kameror också. Att byta objektiv ute i en safari jeep är ingen bra rekommendation. Det är ofta alldeles för galet dammigt för det.

Om jag bara fick ta med ett objektiv så skulle jag satsat på ett 100-400mm med FF. En gång hade jag bara ett sånt på safari i Tanzania och det funkade den gången även om jag normalt sedan alltid haft två kameror och två zoom-objektiv typ 24-105mm plus hellre då ett 100-150mm till 500-600mm i långa änden.)

Om jag skulle rekommendera något, så är det att försöka fixa en egen jeep med chaufför för det är galet irriterande om man måste åka inträngd i någon minibuss som många faktiskt gör på en del safaris. Det hamnade jag i en gång i Tsavo Kenya - aldrig mer. Gillar heller inte de där öppna jeeparna med fasta tak man ofta har i Syd-Afrika. De är heller inte särskilt fotovänliga.

Har man egen jeep kan man även be chaffisen att stänga av motorn för dieslar på tomgång får ofta bilarna att vibrera starkt och försöker man stödja sig mot en del av bilen som en taksarg eller så kan det verkligen menligt påverka bildkvaliteten oavsett om man har en bönsäck eller några gamla badlakan att stödja sig på. Jag har alltid försökt få Toyota Landcruisers för de kan lyfta hela taket och det är helt suveränt och särskilt bra för fotografer.

Trevlig resa till Jonas!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar