Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till hästfotografering???!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Nu är det dags att skaffa en ny (system)kamera!
Jag ska ha en som jag kan fota hästar i rörelse och i ridhus.
Innan har jag haft en olympus sp-570uz som har vart min bästa vän i ca 2 år nu. Men eftersom att det måste vara bra ljus för att man ska kunna ta bra (skarpa) hästbilder med den så ska jag uppgradera mig! Jag är amatör men som har fotat ganska länge. Pris: högst 7000:-
Kan ni snälla människor där ute rekomendera någon bra kamera till hästfotografering?:)

Tack i förhand!/Maria

Ridhus är fruktansvärt svårt att fota i på grund av det dålig ljuset. Därför kommer du att behöva ett ljusstarkt objektiv, minst bländare 2,8 rekommenderas. Med din budget på 7000:- får du nog försöka se dig om efter något begagnat alernativ. Frågan är ju om du tänker på ett telezoom tex. 70-200/f2,8 eller om det är en fast "normaloptik" 50/F1,8 du är ute efter.

Tuff utmaning

Själva kameran e inte så viktig. Samtliga moderna kameror tar väldigt bra bilder och väljer du tex en canon 1000 så klarar den detta utan problem under förutsättning att rätt objektiv sitter på. Och det är här problemet kommer in. Det svaga ljuset kräver antagligen ett objektiv på med ljusstyrka 2,8 även om man kan skruva upp ISO på kameran rätt mycket.
Jag skulle satsa på ett billigare kamerahus och försöka hitta ett begagnat Canon eller Sigma 70-200/2,8.
Det behöver inte ha bildstabilisering då du främst kommer att fota hästar i rörelse.
Canon har ju oxo ett 70-200/4 till väldigt bra pris vilket kan funka.
Lycka till!

Tack för snabbt svar !
Det är ju så svårt, men det viktigaste är att bilderna (benen) inte blir suddiga, ridhuset ger för det mesta ganska ok bilder då vi har stoorra fönster runt hela ridhuset.Det e braom det finns slutartid på den, vilken inte min har häller. Det där med linser mm förstår jag dock inte så mkt av . Har inte läst på teorin så mycket , utan mest testat mig fram praktiskt. Hihi Jag är ju bara en liten amatör:)
Ska nog köpa en begangnad kamera men tänkte titta på lite olika modeller. Min pappa har en Canon EOS 400D som är ganska bra, men den är lite för stor och klumpig för min smak och så måste man vara så super försiktig om den hela tiden.

Senast ändrad:
Tveksamt

Har inte personligen fotograferat i ridhus.
Men jag har förstått att ljuset i dessa brukar vara riktigt uselt, ofta sämre än i dåligt upplysta sporthallar.

Då jag har fotograferat en del i usla sporthallar.
Så vet jag en sak av erfarenhet.
ISO 1600 och bländare 2,8 räcker inte alltid till för att få så korta slutartider som krävs för att frysa snabba rörelser.

Eftersom både Canon EOS 1000D och Nikon D40 i egentlig mening är begränsade till maxiso på 1600 (visserligen finns ett "HI-läge" på åtminstone D40, motsvarande ISO 3200 men det blir galet brusigt), så är dessa kameror inga bra val.

Nu har jag dessvärre inga som helst erfarenheter av vilka brännvidder som fungerar i ridhus.
Men vad det gäller optikval hos Canon så är 85/1,8 bland det billigaste som finns som kombinerar ljusstyrka med USM-motor (USM bidrar till snabbare autofokus, "vanliga" DC-motorer ger rätt dålig AF-prestanda, och passar därför dåligt i kombination med snabba rörelser hos motivet).

Det är tråkigt, men det är svårt att kombinera en budget på 7.000, med möjligheten att få skarpa bilder i dåligt inomhusljus.

Mitt bästa tips är att kolla begagnatmarknaden.
För övrigt så finns det ett par trådar i ämnet redan.
Föreslår att du testar sökfunktionen, så ska du se att du får information från personer med erfarenhet av det du vill hålla på med.
Lycka till :)

Senast ändrad:
Ett alternativ kunde kanske vara att låna din pappas kamera och satsa alla pengarna på ett objektiv till den! Då kan du köpa t.ex. Sigma 70-200/2.8, vilket du troligen behöver.

Som du märker kan vi inte ge dig det där supertipset du skulle velat ha. Ridhus är riktigt hopplöst när det kommer till fotografering. Det finns helt enkelt inget någorlunda billigt sätt att ta bra bilder i ett sådant, om inte hästen står still.

Kortfattat kan man sammanfatta så här:

Hästar som rör sig: inget problem, det är bara att använda korta slutartider.
Dåligt ljus: inget problem, det är bara att använda långa slutartider och ett stativ.
Hästar som rör sig i dåligt ljus...

Ser du bekymret? Man löser det genom att använda ljusstarkra objektiv och kamera med möjlighet till "hög" ISO, dvs ljuskänslighet. Båda kostar pengar.

Jag hade, som någon tidigare nämnt, satsat på ett Canon EF 85/1.8 objektiv. Går att få för drygt 2000:- begagnat och nytt kostar väl runt 3500:-? Detta i kombination med ett billigare kamerahus blir en bra budget-lösning. Objektivet är i toppklass. Perfekt för att fota hästar i rörelse och även suveränt som (häst?)porträtt-objektiv.

Kamerahus: Canon EOS 40D beg för 3.300-3.600kr i fint skick med max 15.000 exponeringar. Leta annonser på Fotosidan och Blocket. PRUTA!

Objektiv: Canon EF 85/1.8 USM nytt för 3.200kr inkl. moms & frakt http://www.cameranu.nl/en/artikel/21/Canon_EF_85mm_f_1.8_USM.html

Dj - - -ar vilka bra bilder det kommer att bli. Och så kommer din pappa att bli avundsjuk ;)

Ett väl så bra alternativ är Nikon D90 + AF 85/1.8D som kostar samma pengar som ovan.

Jag instämmer i Anders ovanstående tips. Om det är stora fönster i ridhuset är det mycket bra, allt ljus man kan få behövs. 85 f/1,8 är ett riktigt bra objektiv. Till en början kan du ju köpa objektivet och låna pappas kamera medan du letar ett bra hus på begagnatmarknaden.

/Jonas

Hejsan! Tack för alla tips! Hittade ett objektiv hemma som heter EFS 18-55 som han knappt använt (han använde 17-55) , tror ni att detta går? Det är lite mindre så att jag kan bära med mig det överallt och dessutom så sparar jag ett gäng med 1000 lappar:) Tror ni att man får Ok bilder med detta eller är det nödvändigt att köpa ett nytt ändå?

Jag antar att det är nåt av Canons billigare kit-okjektiv (kör själv Nikon så jag är lite osäker).
Skulle gissa att det objektivet inte är speciellt ljusstarkt, samt att 55mm som längsta brännvid känns lite kort om man ska fota hästar i ett ridhus.....

Som Fredrik skriver är det ett billigt objektiv som säljs tillsammans med kamerahus. Problemet med det är att det nog är alldeles för ljussvagt för att ge bra resultat.

/Jonas

Det där 18-55 är Canons kit-objektiv levereras med de enklare kamerorna. Ljussvagt, bländare 3,5-5,6 och därför inte lämpligt för inomhusbilder.

Ett par saker gör att fota hästar inomhus är svårt. dels att det är mörkt och dels att hästen är STOR!
Mörkret brukar man klara av m h a stor bländaröppning ex. ett EF85/1,8 MEN då får du problem med att bara en liten del av hästen är i skärpa. Skärpedjupet blir tunt som papper :( Då återstår att blända ner lite och öka på ISO... vilket medför brusiga bilder. Valet är ditt :)

Tipset är att du provar lite mer med din pappas kamera, och ser vad du behöver i fråga om brännvidd och bländare. Och självklart skall du hålla dig till samma märke som farsan, tänk så bra att kunna prova och byta er emellan

Tack för snabbt svar !
Det är ju så svårt, men det viktigaste är att bilderna (benen) inte blir suddiga, ridhuset ger för det mesta ganska ok bilder då vi har stoorra fönster runt hela ridhuset.Det e braom det finns slutartid på den, vilken inte min har häller. Det där med linser mm förstår jag dock inte så mkt av . Har inte läst på teorin så mycket , utan mest testat mig fram praktiskt. Hihi Jag är ju bara en liten amatör:)
Ska nog köpa en begangnad kamera men tänkte titta på lite olika modeller. Min pappa har en Canon EOS 400D som är ganska bra, men den är lite för stor och klumpig för min smak och så måste man vara så super försiktig om den hela tiden.

Du har visst slutartid på din kamera och du kan ställa in den manuellt, bländaren med.

Hejsan! Tack för alla tips! Hittade ett objektiv hemma som heter EFS 18-55 som han knappt använt (han använde 17-55) , tror ni att detta går? Det är lite mindre så att jag kan bära med mig det överallt och dessutom så sparar jag ett gäng med 1000 lappar:) Tror ni att man får Ok bilder med detta eller är det nödvändigt att köpa ett nytt ändå?

Nej, nej, nej. Lägg tillbaka det där det låg, knappt använt, och köp ett EF 85/1.8 USM. Eller ett EF 50/1.8 II om du måste ha ett billigt och lätt objektiv. Eller EF 50/1.4 USM som ligger mitt emellan i pris och storlek.

Visste inte att man kunde ställa in slutartid på min! har inte hittat det någon stans (har även läst manualen).Men tar nog och testar lite med kameran och objektivet och ser om det duger, ska ju ändå inte ha några "viktiga" bilder utan bara för att ha på hästen för att se hans utväckling i ridning och extriör:) Om det inte funkar köper jag ett nytt som ni säger! Visste dock inte att det var så dåligt, såg väldigt käckt ut!

Ett svar jag skrev under en liknande fråga:

Har du för avsikt att fota både ute och inne? Frågar mest därför att min högst minimala erfarenhet när det gäller hästsport är att det allra mest är mer eller mindre dåliga ljusförhållanden i ridhus om inte tv råkar vara där och sänder.

Med en Canon 1D mk3 och Canon 85/1,8 tog jag nedan följande bild i ett ombyggt kostall och var ganska svårfotat när jag körde utan blixt vilket jag tror inte är så värst populärt bland ryttarna att använda. För att få ett hyggligt resultat så krävs det ganska mycket av sin kamerautrustning med tanke på de nämnda omständigheter i ridhus.

Med min ringa erfarenhet som sagt så förstod jag i alla fall att vid hoppning så tycks de flesta gilla att man tar dem i upphoppet precis innan hästens bakben lättat från marken. Men ingen regel utan undantag givetvis, någon tyckte det var bra att även kunna få se bilder tagna bakifrån. Så ta ett snack med de som är intresserade av denna sport så får du säkert många tips och önskningar att uppfylla.

Bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1303448.htm?set=mp

Lycka till!

//R

Fint kort! Men nu hoppar ju jag inte utan rider dressyr:) Tror igentligen inte att ljuset är något problem med kameran, det är som sagt ganska bra ljus för att vara i ridhus.
Vet inte om bilden kommer fram men här är ett litet exempel som jag tog på min förra häst med Olympusen, problemet är skärpan.

Bild nmr 2 är tagen med pappas kamera för 2 år sedan, båda bilderna är oredigerade.

Bilagor

• 48207_1273059241mamma.jpg
    48207_1273059241mamma.jpg
    18.8 KB · Visningar: 144
  • jag.jpg
    jag.jpg
    20.4 KB · Visningar: 142
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto