Annons

Kamera runt 15 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

ZyBeR

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är lite sugen på att byta till en riktig digital systemkamera.. Har just nu en Sony 707..

Har ingen exakt budget, men runt 15 000:- för huset skulle jag kunna lägga.. Om det skulle krävas ett par tusen extra för att få nått bättre är det ingen omöjlighet.

Jag har inte kikat på några kameror i butik, men väl på nätet.

Jag kommer att fota mest natur, bowling, bilar samt vardagsbilder.
Ett krav är att det går att ta flera bilder i snabb följd. Vill även ha så kort fördröjjning tills bilden tas från det jag tryckt på avtryckaren.

Är inte så bra på fota just nu, men jag lär mig hela tiden.. Vill inte ha någon begränsad kamera som jag tröttnar på snabbt utan bra grejjer.

Vad rekomenderar ni?
/Reine
 
Jag rekommenderar Nikon D70 om du klarar dig utan vertikalgrepp och spegeluppfällning, annars Canon 10D.

Om du ska plåta i RAW är dock 10D betydligt snabbare..i JPG är D70 något snabbare än 10D. (samma antal bilder per sekund men olika mycket på raken).
 
Jag vet inte om jag ska fota RAW eller ej..
Hur mycket tjänar man på det?

Finns det inga andra kameror i detta prisläge?

Går det att köpa bättre kameror beg på företag?? (måste kunna faktureras)
 
Canon 10D ligger precis på gränsen. Huset i sig kostar runt 15k ink moms nytt, men då har du ingen optik. En Nikon D70 ligger något lägre (10k)och får anses vara mycket prisvärd speciellt med kitoptiken (18-70). D70 är en mycket snabb kamera, dels direkt från uppstart och dels vid serietagning (om man inte kör RAW). 10D har också bra bufferthantering, men är något långsammare vid uppstart.
Canon 300D är mycket lik 10D när det gäller bildkvalitet men den saknar många inställningsmöjligheter som både storebror 10D och närmaste konkurrent Nikon D70 har. Den är å andra sidan något billigare och har möjlighet till vertikalgrepp om det är avgörande.

Sitter i samma sits men det lutar åt D70 då det initialt blir ganska mycket billigare än 10D. Vet inte heller hur avancerad jag blir med optiken så det lilla som skiljer i optikpriserna (nästan ingenting på 3dje-partstillverkare som Sigma, Tamron etc) är inte lika avgörande. 300D tilltalar mig inte då den blir bökigare att ställa in manuellt på (i den mån det går).

Ingen av kamerorna är dåliga kan ju tilläggas.
 
Jag vill ha en riktigt snabb kamera!
Om jag ser nått jag vill fota ska jag bara behöva rikta kameran och trycka av *pang* så ska bilden vara tagen... Ska även kunna trycke flera gånger i rad utan fördröjjning..
Vilken kamera grejjar detta??
 
Canon 10D har snabbare AF än D70, fast det ligger väl ganska mycket på optiken också. Både D70 och 10D har bra bufferthantering, D70 något vassare vid jpeg, 10D vid RAW (som jag har förstått det, har dock ingen praktiskt erfarenhet).
 
Jag märker ingen skillnad i uppstart eller avtrycksfördröjning mellan min analoga Nikon och min D70. Grymt imponerad!

Har ingen erfarenhet av Canon så jag kan bara förmedla Nikon-känslor. ;-)
 
Om man vill gå upp ytterligare ett steg vart hamnar man då?

Har ju varit en del surr om att 10D ska bytas ut snart, nån som vet nått mer typ när?
 
Surr om nya modeller finns väl alltid. Själv har jag lite svårt att tro att Canon byter ut en 1 år gammal modell som anses vara bäst i sitt segment. Tror personligen att 10D finns kvar minst till årsskiftet.

Nästa steg i pris lär ju bli Olympus E-1 eller Pentax *ist D. Olympus bygger på ett helt nytt system så det finns inte mycket begagnad optik att tillgå (om någon?). Det blir ett betydligt dyrare system att köpa in sig på än Canon/Nikon. Pentaxen hör man inte så mycket om, men det lilla man hör är bara possitivt. Bägge de husen ligger runt 20.000.
 
ZyBeR skrev:
Jag vill ha en riktigt snabb kamera!
Om jag ser nått jag vill fota ska jag bara behöva rikta kameran och trycka av *pang* så ska bilden vara tagen... Ska även kunna trycke flera gånger i rad utan fördröjjning..
Vilken kamera grejjar detta??

10D, 300D klarar det utan problem...säkert D70, D100, Fuji S2 Pro oxå...finns väl ingen digital systemkamera som inte klarar det frästen (av de som man kan köpa nya)?
 
ZyBeR skrev:
Har ju varit en del surr om att 10D ska bytas ut snart, nån som vet nått mer typ när?

Det snackas om en ny variant i vår-sommar, samma bildkvalitet men snabbare buffert..vi får väl se när/om den kommer.
 
sagan skrev:


Om du ska plåta i RAW är dock 10D betydligt snabbare..i JPG är D70 något snabbare än 10D. (samma antal bilder per sekund men olika mycket på raken).

Hmm vad gör canon på raken, 9 bilder va? d70 med ett bra kort gör oändligt många bilder på raken

Ordet "något" har nog lite olika innebörd för oss två va;-)
 
I lägsta JPG komprimering klarar D70 12 bilder på raken...det blir "något" mer än 9.

Om man kör hårdare komprimering på D70 så kan man plåta betydligt mer, ja..men då får man sämre bildkvalitet.
 
Det ja har läst av många är att man kan ta bilder tills kortet tar slut om man kör med ett snabbt minnsekort o det är i bästa jpeg kvalitet
 
"På D70 är det tvärtom; jag har inga exakta mätningar, men med det Sandisk Ultra II 1Gb-kort jag har grejar kameran att ta över hundra JPEG Fine-bilder i snabb sekvens (och det tog inte stopp där, men jag tröttnade...)"

enligt "testet" här på fotosidan
 
Du menar att Nikon ljuger då? till sin egen nackdel?

Jag tror inte att det är frågan om 3/bps i jpg-fine..då skulle inte Nikon skriva att det är max 12 på raken.
 
Nikon kan inte ansvara för korttillverkarnas hastighet, dom skriver vad bufferten ger, oavsätt kort
 
Tomas.S skrev:
Nikon kan inte ansvara för korttillverkarnas hastighet, dom skriver vad bufferten ger, oavsätt kort
Nikon nämner att man kan använda JPEG NORMAL 144 på raken med ett Ultra II kort 256mb.

"Nikon’s new Dynamic Buffer technology allows the D70 to continuously take up to 144 pictures at a speed of three pictures per second (when using JPEG NORMAL – Large image settings, and a SanDisk® 256 MB Ultra II CompactFlash™ card)."

http://www.dpreview.com/articles/nikond70/page9.asp
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.