Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med inbyggd HDR?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Vad tror ni om framtiden? Kommer det en kamera med inbyggd HDR?

För dom som inte vet, så betyder HDR "High Dynamic Range". Enkelt förklarat så kan man med hjälp av flera bilder (tagna med olika exponering för att täcka upp hög och lågdager) få en ihopslagen bild med extremt högt dynamiskt omfång. Finns funktion bla i senaste Photoshop. För att det ska fungera måste kameran stå på stativ när korten tas, och inga rörliga föremål får finnas med (korten måste vara identiska, bortsett från exponeringen).

En framtida HDR kamera borde väl inte vara omöjlig, med ett speciellt HDR-läge vid behov? Skulle kunna fungera på så sätt att kameran själv delar upp informationen från CCD-plattan i olika exponerade tider.
Tex om en "rätt" exponering ska vara 1/250s så tar kameran istället en exponering på 1/30s och delar upp den på 1/60s 1/125s 1/250 1/500s och 1/1000s.

Därefter sätter kameran ihop dom 5 korten till ett 32-bitars högdynamiskt kort, som sparas som just 1 kort på minnet.

Vad tros? Är det möjligt med dagens teknik?

Intressant inlägg. Det där har jag gått o grubblat på länge. Kan tyvärr inte så mycket om det att jag kan svara på frågan.
Men jag tror att det där definitivt är något som kommer att komma, skulle vara häftigt. Själv brukar jag simulera det med AEB funktionen och slå ihop det manuelt i PS då o då.

MVH / Johan

Det närmaste vi kommer idag är ju Fujis S3 Pro. Den har ju (i mycket enkla drag)två ljuskänsliga fotodioder per pixel där den ena är inställd för högdagrar och den andra mer normalt. Sedan räknar kameran ihop det till en bild med högre dynamiskt omfång. Jag tror nog att det inte skulle vara några större problem att vidareutveckla/förfina denna teknik.

M

Visst är det möjligt, går det att göra i mjukvara automatiskt kan du få en kamera och göra det. Men det tar troligen lite för mycket CPU för att det ska vara lönsamt att ha i kameran i nuläget.

Men problemet är att det idag inte finns något riktigt bra medium att visa HDR bilder med. Varken papper eller en vanlig skärm kommer i närheten. Det finns en viss typ av skärmarn som fungerar bra, men det är fruktansvärt dyra. Oftast så komprimerar man ju därför omfånget till ett något snävare, och där kommer den manuella biten in i bilden. Det som är bra för en bild är nödvändigtvis inte bra för nästa. Dessutom sänks ju den lokala kontrasten om man drar ihop omfånget för mycket. Då blir det en rätt trist bild istället.

Mest för framtiden tror jag defitivt vi får se någon form av det, likt panorama features som finns i många kameror.

Peter, varför skulle man ha HDR-visning för att ha nytta av HDR-bilder? För semesterfotografen kan det användas för att kunna justera bort felexponeringar ganska fritt vid konverteringen. För den mer avancerade finns det ingen gräns för hur mycket info man vill ha för lokala kontrastjusteringar.

Alltså, jag säger inte att man måste ha HDR-visning för att ha nytta av det. Men i dagens läge så tillkommer ju då den manuella biten av konverteringen att välja hur varje bild bör se ut då olika metoder passar sig för olika bilder beroende på ut-medium. Svårt att automatisera helt om du vill ha färdiga bilder. Men visst kan du välja att lagra det i HDR format för vidare användning senare.

För min egen del tror jag inte på det praktiskt.

3-6 bilder som måste vara identiska i minsta detalj för att få större omfång..hur går det då med skärpa mm mm ...det får de nog hitta en annan, bättre, lösning på tror jag.

Med framtidens teknik, tror jag vi kommer få se sensorer som är tillräckligt snabba/brusfria så att man direkt kan ta en 32 bitar per kanal bild. Att man exempelvis enkelt i RAW läge kan ställa hur många bitar per kanal man vill använda. Att som idag ta flera bilder och foga ihop dom är bara en tillfällig lösning.

Euroshots skrev:
För min egen del tror jag inte på det praktiskt.

3-6 bilder som måste vara identiska i minsta detalj för att få större omfång..hur går det då med skärpa mm mm ...det får de nog hitta en annan, bättre, lösning på tror jag.

Min tanke var att slutaren bara öppnas en gång, men att det från CCD-plattan extraheras tex 6 kort i olika steg. Tex om slutaren öppnas 1/60s så tas först info från CCD-plattan på 1/125s, den töms därefter på info, och nästa 1/250s information lagras på nästa bild, töms igen och 1/500 dels info lagras osv. Därefter sker HDR-fusionen på samtliga "delkort".

Man kan ju tex tänka sig att kameran kan spara både en HDR-version och en vanlig jpg-version. Precis som det idag går att spara RAW, samtidigt som jpg om man vill. Använder jag själv på familjen, 90% av kopiorna (10x15cm till familjealbumet) tar jag från jpg-versionen, resten behöver kanske justeras eller manipuleras, och då har man en RAW version att tillgå. Samma skulle gälla HDR. Inte ofta man skulle behöva det extra omfånget, men när behovet finns där, har man möjligheten.

tec skrev:
Med framtidens teknik, tror jag vi kommer få se sensorer som är tillräckligt snabba/brusfria så att man direkt kan ta en 32 bitar per kanal bild. Att man exempelvis enkelt i RAW läge kan ställa hur många bitar per kanal man vill använda. Att som idag ta flera bilder och foga ihop dom är bara en tillfällig lösning.
Men hur många bit den lagrar i spelar ju faktiskt ingen roll. Det är ljusbrunnens storlek i samband med signal/brusförhållande som behöver bättras på. Sen räcker 16 bit rätt bra ett tag till.

StaffanW skrev:
Min tanke var att slutaren bara öppnas en gång, men att det från CCD-plattan extraheras tex 6 kort i olika steg. Tex om slutaren öppnas 1/60s så tas först info från CCD-plattan på 1/125s, den töms därefter på info, och nästa 1/250s information lagras på nästa bild, töms igen och 1/500 dels info lagras osv. Därefter sker HDR-fusionen på samtliga "delkort".

Man kan ju tex tänka sig att kameran kan spara både en HDR-version och en vanlig jpg-version. Precis som det idag går att spara RAW, samtidigt som jpg om man vill. Använder jag själv på familjen, 90% av kopiorna (10x15cm till familjealbumet) tar jag från jpg-versionen, resten behöver kanske justeras eller manipuleras, och då har man en RAW version att tillgå. Samma skulle gälla HDR. Inte ofta man skulle behöva det extra omfånget, men när behovet finns där, har man möjligheten.

Jaj, då kanske det går =)

Personligen tror och hoppas jag att det framför allt tas fram sensorer med ett större dynamiskt omfång. HDR-tekniken är väl främst till för att komma runt de problem som finns i dag.

framtiden

Tror också att det här vad som väntar runt hörnet, helt klart! Tänk lite extremt, en skärm som "stöder" hdri riktigt bra. Du tar ett kort i motljus eller tex på en svetslåga, öppnar i datorn och du blir bländad. Skulle helt klar ta fotografin till nya nivåer...kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar