Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera inställningar oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
upptäkte att min canon 450D har några instälningar där jag kan ändra skärpan mm den stod på 5 av 8, ökade den till 7 men tyckte inte jag märkte nån skilnad, vad bör den stå på är 5 ett bra värde?

jag tycker att dom flesta bilder jag tar med mitt
sigma 17-70 f2,8 blir oskarpa,mitt canon 70-300 is usm tar bättre bilder
finns det nått annat jag bör kolla upp

jag använder stativ

Dum fråga men du fotar inte RAW format va ?

För övrigt så borde du kunna få till skärpa me manuell fokus. å om du tar en bild utan skärpa å en med max skärpa (i inställningarna allså) så borde du kunna se skillnad på JPEG bilderna.. RAW tillämpas inte dessa inställningarna..

"Några inställningar"? Jag förmodar att det är skärpningen av jpegbilder du menar? En inställning under Picture Styles, alltså.

I så fall är det enklare att mixtra med olika inställningar på samma bild i datorn. Det görs på samma sätt, men går smidigare att se skillnaderna i datorn än när du fotograferar.

En annan inställning som är bra är att trycka ner skifttangenten tillsammans med första bokstaven i en mening. Dina inlägg blir lättare att läsa då.

jag tycker att dom flesta bilder jag tar med mitt
sigma 17-70 f2,8 blir oskarpa,mitt canon 70-300 is usm tar bättre bilder
finns det nått annat jag bör kolla upp

Ditt Sigma kanske inte fokuserar rätt. Kan du se om skärpan ligger framför eller bakom motivet?

Sök i forumet på front alt backfokus så får du 2 miljarder träffar.

Kör du AUTO-AF (= kameran försöker lägga skärpan "lite här och där") eller ex.vis Mittpunkts AF för bättre kontroll?

kör nog många gånger med auto-af det kanske är fel?
bör jag köra med mitt fokus? på ett porträtt kan jag förstå att det är bäst att lägga fokus punkten mitt i ansiktet men vad väljer man att lägga punkten på tex en bil?
Har inte hunnit söka ang front back fokus än.

kör nog många gånger med auto-af det kanske är fel?
bör jag köra med mitt fokus? på ett porträtt kan jag förstå att det är bäst att lägga fokus punkten mitt i ansiktet men vad väljer man att lägga punkten på tex en bil?
Har inte hunnit söka ang front back fokus än.

På porträtt skulle jag tveklöst köra mittpunktmätning på ex.vis öga och sen förmodligen komponera om och ta bilden. Kör oftast Av och där kan man då (på porträtt) använda stor bländare för litet skärpedjup, det tycker de flesta är passande på porträtt. På bil skulle jag göra nästan likadant, du befinner dig längre från bilen än ett ansikte så det motivet blir auomatiskt tåligare skärpedjupsmässigt, även vid ganska stora bländare. Men att där se till att man inte har objektivet hel-öppet är nog en bra grundregel, mindre bländare ger ju större skärpedjup. Sen beror det såklart på hur bilen står och vad du vill uppnå, bilen kan ju röra sig också :)

Att jag inte skulle köra Auto-AF på en bil beror nog mest på att jag absolut inte vill att kameran ska ta med någon meningslös punkt i skärpealgoritmen som inte finns på bilen, typ en mur i bakgrunden eller en parkeringsmätare i förgrunden. Vill jag ha skärpa absolut överallt (så långt det går) skulle jag göra bländaren så liten den bara går, och säkerställa att tiden inte blir för lång (vid behov öka ISO så länge jag tror bilden är "ogrynig"). Sen köra mittpunktsskärpa på ngt objekt i mitten av kompositionen. Då blir skärpepdjupet så långt det kan bli. A-DEP är nästintill obrukbart (iaf på Canon). Men ofta finns det något huvudobjekt på bilden där jag allra helst skulle mäta antagligen.

Senast ändrad:
Hmm, bör kanske förtydliga mig:

Stor bländare, då menar jag STOR öppning i objektivet, dvs LITET bländartal (2.8/3.5 osv)

Liten bländare, tvärtom, dvs LITEN öppning - alltså STORT bländartal (16, 32 etc)

Här kan man se effekten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skärpedjup

Senast ändrad:
kanske har du en skärm som har för dålig bild??? Eller feljusterad sådan??

Då jag bytte skärm även om den "nya" inte heller är direkt bra såg jag att där fanns ju skärpa.... Där jag före trodde min kamera hade stor oskärpa samt var på väg att sända den på skärpekoll..

bara en tanke... Men detta kan du ju lätt kolla via lägga in Någon/några bilder i din fotomapp här på forumet eller länka till någon sida där du lagt fullstora bilder .. Då kan flera av oss här ju se på dina bilder hurvida dom har skärpa eller inte...

Samt berätta också var du lagt skärpan som huvudmål så man vet vart man skall kolla..

Mvh
Tobbe.

tack Wilhelm Frank ska tänka mer på detta, har nog ofta haft auto-af på.

har sökt lite på detta med front alt back fokus och ska testa att fota på en sådant test papper och se om jag lyckas komma fram till något,

tack Wilhelm Frank ska tänka mer på detta, har nog ofta haft auto-af på.

har sökt lite på detta med front alt back fokus och ska testa att fota på en sådant test papper och se om jag lyckas komma fram till något,

Jag antar att du menar ett sånt papper med avståndsskala på som du lägger på ett bord och sen fotar i en viss vinkel mot på en svart rand mitt på pappret.
Det är inge bra.
Din fokuspunkt kommer ju då att mäta mot någonting i vinkel från kamerans skärpeplan, och således kanske inte mäta mitt på linjen. Bättre är att fota horizontellt mot tillexempel baksidan mot ett mjölkpaket. Bredvid paketet placerar du en linjal i 45 graders vinkel. Alltså den främre delen i bordet och den bortre något upphöjd. Läs av på linjalen vid vilket värde mjölkpaketets kant är. Nu fotar du mjölkpaketet och sen tittar du på linjalen på bilden om fokus ligger på värdet i höjd med paketet, eller framför/bakom detta.
Se till att ha bra ljus, gärna hjälpblixt för att fokus ska ha en chans att mäta rätt.
Ta flera bilder för att få fram ett genomsnitt. Kameran kan alltid mäta fel ibland utan att det är något fel på utrustningen.

Lycka till.

jag har nu gjort testet med mjölkpaket och linjal

jag får inte upp bilderna här för om jag minskar dom så mycket så det går så ser man ju knappt vad fokus ligger

men jag kan förklara jag stälde mjölkpaketet vid 8cm ok fokuserade med mittfokus på texten på paketet brevid 8cm strecket

med mitt sigma 17-70

max zoom så ligger det skarpaste området vid 10cm

vid minsta zoom på 9cm

hur exakt ska detta vara?
kan detta vara mitt problem med oskarpa bilder?

nu kommer bilderna

full zoom

29pb3t1.jpg

minsta zoom

2h5i4jc.jpg

Senast ändrad:
Nej, det där tycker inte jag ser ok ut. 8cm ligger utanför eller precis i kanten där skärpan börjar komma.

hur vet jag om detta är kameran eller objektivet?

ska jag pröva att göra samma sak med mitt teleobjektiv?

Ja, men där har du ett större skärpedjup i och med mindre maxbländare men du bör ändå kunna se var skärpeplanet ligget.
Grovt räknat ska du ha skärpa 1/3 framför resp 2/3 bakom fokuspunkten. Eftersom det är ett Sigma satsar jag på att det är objektivet.

Men säkert är det inte. Det beror på hur fasdetekterande autofokus fungerar.

1. Kameran mäter fokusläget.
2. Kameran räknar ut hur mycket fel fokus ligger.
3. Kameran räknar ut hur långt och på vilket håll den ska köra fokuseringsmotorn i objektivet för att ställa skärpan rätt.
4. Kameran skickar denna körorder till objektivet.
5. Objektivet snurrar på motorn önskad sträcka och riktning.
6. Nu ska fokus vara rätt, utan att kameran behöver kontrollera fler gånger.

Det är detta som gör fasdetekterande autofokus överlägset snabbt. Till skillnad från kompaktkamerorna, som snurrar optiken hit och dit, under kontinuerlig utvärdering av kontrasten, tills den hittar ett läge där det blir sämre oavsett vilket håll den vrider optiken på, behöver fasdetekteringen inte mäta och korrigera mer än en gång. Men då vill det till att kameran mäter rätt och att objektivet sen kör motorn precis så långt som kameran kom fram till. Om någon av de två misslyckas blir bilden inte skarp, såvida inte båda misslyckas lika mycket men åt varsitt håll.

Nu gör nog många sådana kameror ändå två mätningar idag, där den andra görs efter det första försöket att fokusera. Men det är ändå ett slags död räkning vi pratar om.

Jag har svårt att bedöma bilderna, och jag vet inte hur du mätt skärpan och alltså var du vill den ska ligga. Mittpunktsmätning på det "böljiga" mjölkpaketet och sen omkomponering eller? Eller missade jag nåt du skrev? Tycker papper är en bättre idé, 100% crop vore också bättre - för jag antar att du inte postat det här. Tumstocken är rätt smal dessutom, pappret har lååånga linjer.

Skärpa ser det ut som du har, men oklart om det är på rätt ställe. Men det mest sannolika är trots allt att du har det.

Dum fråga men du fotar inte RAW format va ?

För övrigt så borde du kunna få till skärpa me manuell fokus. å om du tar en bild utan skärpa å en med max skärpa (i inställningarna allså) så borde du kunna se skillnad på JPEG bilderna.. RAW tillämpas inte dessa inställningarna..

Det stämmer väl inte att om jag ställer upp skärpan i kameran, så gäller det inte när man fotar i RAW. Provade nämligen det idag när jag tog lite porträttbilder att ställa upp skärpan i min bildstil.

Tycker det är stor skillnad om man ställer upp skärpan eller inte,tyckte nästan det var omöjligt att få några skarpa i normal inställning. Fotade förövrigt med mitt kittobjektiv 18-55 inomhus med den inbyggda blixten.

Om man använder Canons DPP kommer den att föreslå den bildstil du ställt in vid fotograferingstillfället, så du sparar några mikrosekunders betänketid i efterbehandlingen, om du vill behålla den inställningen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto