Annons

Kamera för vilda djur

Produkter
(logga in för att koppla)
Akerstrom skrev:
Oj, det var inte illa, ett av de absolut bästa på marknaden över huvud taget. Är det verkligen sant?

Jag har ingen aning om hur detta presterar men att 8000 skulle räcka till det "absolut bästa på marknaden" låter för bra för att vara sant, speciellt som Sony inte är kända för låga priser på sina gluggar.. När jag kollar specen så är det inte speciellt ljusstarkt heller. Kanske en bra glugg men knappas det bästa.

Leif, kolla lite på Cyberphoto under tele och telezoom för t ex Canon och Nikon så ser du vad de riktigt bra teleobjektiven kostar. .

Mvh
Anders
 
FlyerOne skrev:
Mja, vet inte riktigt vad du menar med "T.ex. Sony AF 75-300/4,5-5,6 fungerar väl inte lika bra som Canons IS objektiv?"

Om du menar att Canons objektiv skulle vara ljusstarkare och därför kunna användas vid svagare ljus, så stämmer detta inte alls. För djurfoto är det ju den långbrännviddiga ändan av zoomobjektivet som är intressant - dvs runt 300 mm, och där kan du lätt se att Sonys objektiv har exakt samma ljusstyrka som Canons.

I själva verket är det så att det går att fota i svagare ljus med Sony A200 än med Canon 450D. Den högsta känslighet som 450D går att ställa in på är ISO 1600, medan A200:an går att ställa in på ISO 3200. Man kan alltså fortfarande fota med A200 när det har blivit för mörkt för 450D, fast till priset av att man får mera brus i bilden, förstås. Dock får man en bild i alla fall.

Om du menar att Sony-gluggen inte har IS, så är det ju, som jag skrev tidigare, tvärtom så att inte bara denna glugg utan även samtliga andra Minolta/Sony/Tamron/Sigma/Tokina etc. objektiv med Alpha-fattning får denna funktion, eftersom den finns inbyggd i kamerahusen. För Canon och Nikon så är ju funktionen inbyggd bara i vissa av deras dyrare objektiv.

Utan att veta allt för mycket om sonygluggen 75-300 4.5-5.6 så vill jag ändå påminna om att ljusstyrkan inte är den enda parametern att bedömma hur bra ett objektiv är. Canons 70-200/4 är ju en L optik med mycket bra optiska prestanda. Sonyglugen ska jämföras med Canons och Nikons motsvarigheter 70-300 4.5-5.6, annars kommer man bli väldigt besviken. jag hade ett sigma 70-300 4.5-5.6 förut som är att jämföra med övriga tillverkares 70-300 och det klassa ändå som relativt bra, men det var riktigt soft. Idag har jag ett 80-400 VR 4.5-5.6 och trots att det är samma ljusstyrka så är det ju helt olika ligor som de objektiven lirar i. Det går ju lixom inte att jämföra över huvud taget. Ofta behöver de billigare objektiven bländas ner åtminstone ett steg för att ge acceptabel kantskärpa medan ett dyrare ofta presterar utmärkt redan på full öppning.

mvh

Fredrik
 
Tack igen för många bra svar!

Vad blir det för skillnaden med stabiliserad sökare? Är bilden stilla i sökaren fast att man skakar?

Just nu så är det dessa alternativ jag väljer ibland:

Sony DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 ___5 290:-
Sony AF 75-300/4,5-5,6 ___2 315:-
Extreme III CF 8GB Sandisk ___770:-
------------------------------------------------------
8 375:-



Canon EOS 400D + EF-S 18-55 II ___5 990:-
Canon EF-S 55-250MM IS ___2 690:-
Extreme III CF 8GB Sandisk ___770:-
------------------------------------------------------
9 450:-



Canon EOS 400D + EF-S 18-55 II ___5 990:-
Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM ___5 595:-
Extreme III CF 8GB Sandisk ___770:-
-------------------------------------------------------
12 355:-


Fast 12 000kr tycker jag känns för dyrt så då står valet mellan Sony sakerna för 8 375:- och Canons för 9 450:-

Om jag har fattat det hela rätt så kommer jag då närmare motivet med Sony sakerna medans Canon sakerna ger lite sämre zoom, bättre bildkvalitet, stabiliserad sökare och till ett högre pris!
 
Gulo skrev:
Vad blir det för skillnaden med stabiliserad sökare? Är bilden stilla i sökaren fast att man skakar?

Japp! På korta brännvidder har det inte så stor betydelse men på långa så är risken stor att det "hoppar och far" rätt rejält i sökaren. Dett kan göra det svårt att sätta fokuspunkten precis där man vill ha den. Speciellt om motivet är en liten fågel långt bort eller annat svårfångat.

Vilket paket du skall välja handlar mycket om tycke och smak, huvudsaken är att du bestämmer dig och kommer ut och fotar! :) När du väl valt märke blir du precis som alla vi andra - märkesfreaks som till varje pris försvarar sitt val! :)

Mvh
Anders
 
Att det "hoppar och far" gäller väl bara sökaren?

På LCD-skärmen ser man väl bättre?

Fast om det är lite mörkt kanske man inte ser så mycket på LCD-skärmen?
 
Gulo skrev:
Att det "hoppar och far" gäller väl bara sökaren?

På LCD-skärmen ser man väl bättre?

Fast om det är lite mörkt kanske man inte ser så mycket på LCD-skärmen?

På de flesta kameror kan du inte använda LCDn alls. Det -r bara nyare modeller med Live View du kan det på, och den skakar precis lika mycket som sökaren.
 
Gulo skrev:
Att det "hoppar och far" gäller väl bara sökaren?

På LCD-skärmen ser man väl bättre?
Att använda "live view" på en dslr för att fotografera "vilda djur" är nog ingen jättebra idé. Det går helt enkelt för långsamt.

Om man är intresserad av att plåta djur/fåglar (eller sport) med långa brännvidder ska man inte underskatta värdet av att ha stabiliseringen i objektivet, dvs en stabiliserad sökarbild. Själv tänkte jag inte på den aspekten när jag valde kamerasystem, men är extremt glad över att den kamera jag valde fungerar just så!
 
Jaha, så det är bara de kameror med funktionen "live view" som man kan kolla på LCD:n när man tar bilder! Det visste jag inte innan! Det var bra att jag fick reda på det!

Det låter som jag får skaffa en kamera som jag kan ha stabiliseringen i optiken! Annars kanske jag blir besviken!
 
Gulo skrev:
Jaha, så det är bara de kameror med funktionen "live view" som man kan kolla på LCD:n när man tar bilder! Det visste jag inte innan! Det var bra att jag fick reda på det!

Det låter som jag får skaffa en kamera som jag kan ha stabiliseringen i optiken! Annars kanske jag blir besviken!

Det kan låta som en begränsning att man "måste" använda sökaren på en systemkamera men när du väl provat så kommer du snabbt att inse att det är en av de riktigt stora fördelarna med en systemkamera gentemot en kompakt/långzoom. Sökaren på en systemkamera är så mycket större och tydligare och det blir betydligt lättare just vid djur/fågelfoto och sport.

Live view, att kunna använda skärmen har kommit på de flesta nya systemkameror den senaste tiden men de flesta använder nog det mest vid makrofotografering och stativ, inte när de är ute och jagar vilt! :)

Övervärdera inte fördelen med stabilisering i objektivet. Det är en fördel i vissa situationer men rent ekonomiskt är det bättre med stabilisering i huset. Förhoppningsvis kommer dock prispåslaget för IS på Canon gluggar att sakta men säkert minska tack vare konkurrensen från de andra märkena.

En fördel med Canon gentemot Sony är att du har lite mer ojbektiv att välja mellan. På tele-sidan finns det verkligen många olika alternativ till Canon, från det billigaste till det riktigt dyra.


Mvh
Anders
 
Nu är jag inne på att lägga ut lite mer pengar :p

Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS 7 490:-
Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM 5 595:-
-------------------------------------------------------
13 085:-

Det är väl bäst att ha IS även i normalzoom objektivet?

Jag tycker det finns för lite olika objektiv med IS.

Jag är riktigt sugen på att ge mig ut och fotografera nu när det är så fint väder också :)
 
du ska inte hänga upp dig för mkt på is, iaf inte på normalzoomen, då skulle du nog uppskatta ett ljuststarkt.

ja kolla vädret ute, de bjuder upp till fotografering!

hur du än gör hoppas ja blir nöjd me ditt val.
 
Jag har en gammal Minolta SRT100 kamera som jag använde för många år sedan innan digitalkameran kom.

Till den har jag 2 objektiv. Ett som heter Soligor C/D 1:3.5 f=80-200mm.

Det går väl antagligen inte att använda till en Canon kamera. Men det är kanske inte mycket att ha ändå!
 
Gulo skrev:
Det är väl bäst att ha IS även i normalzoom objektivet?

Jag tycker det finns för lite olika objektiv med IS.

På normalzoomen är det inte riktigt lika viktigt med IS som på en telezoom men visst hjälper det. IS-version av 18-55 skall också vara skarpare än icke IS-versionen. Ett alterntiv är att köpa en 17-50 från Tamron eller Sigma med 2.8 bländare. En stor bländare är alltid trevligt!

Beträffande antalet IS-gluggar så finns det ju tre normalzoomar med IS till en 450D. Dessutom många telezoomar. Sedan har Tamron och Sigma ett par varianter också.

Mvh
Anders
 
Tamron och Sigma har väl ingen IS funktion i något av deras objektiv? Vad skriver de i namnet istället för IS i så fall?

I så fall är det ju till fördel att ha en Sony kamera om man t.ex. vill köpa ett Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF. Det är ju riktigt bra att kunna zooma upp till 500mm. Men det kanske ändå inte går att zooma så mycket utan stativ och få det bra. I så fall skulle det ju fungera lika bra till en Canon kamera med stativ eftersom stabiliseringen försvinner väl från Sony kameran när man använder stativ. Och dessutom skulle det kanske inte vara så lätt att se något i sökaren i Sony kameran eftersom den inte har stabilisering i objektivet.
 
Är Sonys kamera mycket bättre på att ta bilder när det är mörkare ute eftersom man kan ställa den på ISO 3200?
 
Gulo skrev:
Tamron och Sigma har väl ingen IS funktion i något av deras objektiv? Vad skriver de i namnet istället för IS i så fall?
Jodå, visst finns det. Inte så många -- men fler och fler. Sigma kallar det "OS" och Tamron "VC".
 
Vad händer om man sätter på ett objektiv med bildstabilisering på en kamera som har inbyggd stabilisering?

Blir det samma funktion som en kamera utan stabilisering som man sätter på ett objektiv med stabilisering?
 
Behöver man ha filter på sitt objektiv? Är det i så fall till för att skydda för repor? Försämrar inte det bildkvaliteten? Vilken linsdiameter har Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM? Det går väl inte att få ut av namnet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.