Jag vet inte riktigt varför du känner att du till varje pris måste framhålla att det finns en massa nackdelar med DSLR i skal, när du inte verkar kunna så mycket om ämnet. Om det beror på att du är så nöjd med din egen utrustning och vill att alla ska ha likadan, eller bara att du måste leva upp till ditt eget rykte som du skapat genom din informationssida om resor och dykning vet jag inte.
Några saker vet åtminstone jag, och det är hur det är att fota med DSLR under vattnet. Tack och lov har kameran en riktig sökare där man ser exakt var man lägger skärpeplanet, vilket är omöjligt med en "tv-kamera". Om man inte kan se ordetligt i sökaren med en SLR i skal har man fel mask, fel skal eller fel teknik.
Skillnaden mellan spegelreflex och kompakt är minst lika stor undet vattnet som på land. Nöjer man sig med en kompakt på land kan man göra det under vattnet, men om man valt SLR på land så trodde jag att man ville ha samma möjligheter under vattnet också.
Din beskrivning av hur du använder TTL med kompensation när du dyker låter precis lika enkelt (eller krångligt, välj själv) som när jag fotar utan TTL till SLR.
Du har säkert massor av information att delge när det gäller Olympuskompater i skal, men du kanske inte ska skriva så mycket om DSLR då du inte verkar ha full koll på ämnet. Hur du får ihop att det skulle kosta över 10.000 för blixt(ar?), armar och fokusljus nu när begagnatmarknaden svämmar över av utrustning förstår jag inte.
Skit samma, du får skriva precis vad du vill. Jag låter nog lite väl grinig mot dig i det här inlägget, men jag hoppas att du kan ta det. Det är inget personligt riktat mot dig utan bara mot det du skrivit i tråden här. Förresten gillar jag dina barracudor skarpt.