Annons

Kamera för max 4500:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena Magnus. Ville tipsa dig om ebay.co.uk jag har precis beställt en sony a200 med 18-70 objektiv + 4gb minneskort och väska. DESSUTOM ingår 12 mån europa garanti. Helt ny från "butik" på ebay. Allt detta för 3400:- inkl frakt.
Värt att tänka på.
Det lät riktigt intressant! Tack för tipset.
 
Jo, den har nästan allt som jag behöver utom bildstabilisering. Men det hade jag ju inte på min förra kamera heller och 6 MP funkar alldeles utmärkt för det jag ska göra med bilderna. Den har i alla fall fått bra kritik. Tyvärr är det också så att min budget har krympt med en tusenlapp så alternativen krymper snabbt.

Hej, Nikonkittet jag tipsade om har VR optik. VR = bildstabelisering.
 
han kan ha menat i huset, nackdelen är ju att objektiv med vr i är dyrare att införskaffa.
Så behöver inte vara fallet, kolla Nikons billigare optik med VR och jämför med t.ex sonys utan. Jag tror inte det skiljer så mycket. Däremot har man ju fördelen att få stabelisering med alla objektiv på t.ex sony, men ingen stabeliserad sökarbild somman får på Nikon.

edit: kollade lite snabbt och Nikkor 18-55 3.5-5.6 VR kostar 1790 på cyberphoto och sony 18-70 3.5-5.6 kostar 1985 kr =)
 
Så behöver inte vara fallet, kolla Nikons billigare optik med VR och jämför med t.ex sonys utan. Jag tror inte det skiljer så mycket. Däremot har man ju fördelen att få stabelisering med alla objektiv på t.ex sony, men ingen stabeliserad sökarbild somman får på Nikon.

edit: kollade lite snabbt och Nikkor 18-55 3.5-5.6 VR kostar 1790 på cyberphoto och sony 18-70 3.5-5.6 kostar 1985 kr =)

Aha där ser man, men sonys egna objektiv är svindyra det vet jag...men hur ligger det till om man vill köpa andra, tex sigma, tamron eller något liknande?? Finns de med VR och hur ligger de i pris då? Vet du möjligtvis detta?
 
...
edit: kollade lite snabbt och Nikkor 18-55 3.5-5.6 VR kostar 1790 på cyberphoto och sony 18-70 3.5-5.6 kostar 1985 kr =)
Priserna på lösa kitobjektiv är ju tämligen fiktiva. Ingen köper dessa löst - man får ju ett sådant för 3-500 kr när man köper ett kamera-kit (jämfört med att köpa ett löst hus).
 
Det lär f.n. inte gå att hitta någon kamera som ger mer för pengarna än Sony A-200. Den kostar 3.790 kr på MediaMarkt inkl 18-70 mm objektivet.

Se t.ex. denna jämförelse:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434

Om du inte orkar läsa igenom alla sidorna, så hittar du sammanfattningen "Our take" här:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434&p=10

Jämförda kameror:
Sony A200 500$ + Canon 1000D 525$ + Olympus E420 530$
Olympus E520 + Nikon D60 + Sony A300 + Pentax K200D Alla 600$
Sony A350 800$
(Priserna gällde vid det tillfälle då de gjorde sin test)
 
Jasså? Det visste jag inte. Är det så så är det ju ännu bättre. Visserligen ligger närmaste Mediamarkt 11 mil härifrån, men det är kanske värt trippen :)
Det är förkortningen "VR" i objektivets namn som anger att det har "Vibration Reduction". Hos Canon heter det IS (Image Stabilization) osv. Svårt att hålla reda på alla förkortningar!
 
Sonyn finns även på Elgigantens webbshop för 3490kr men då med Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (länk till paketet finns endast på startsidan).
 
K200? Vad är det för något?

Det är en Pentax... den är likvärdig med Sony a200. Om man skall gå efter specifikationerna så är det dem två du skall välja mellan i den lägre prisklassen. Där får du mest för pengarna.

red. Fel av mig pentaxen är betydligt dyrare än a200 enligt pricerunner. Då ligger pentaxen med objektiv på 5000;-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.