Annons

Kamera för inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

pawwen

Medlem
Hej!

Kan någon rekomendera ett system-kit för mestadels inomhusfotografering?

Har idag en vanlig kompaktkamera som ger okej bilder utomhus, men inomhus är det hopplöst att få till bra bilder. Har förstått att det är en systemkamera som gäller, med ett ljusstarkt objektiv så man kan slippa använda blixt. Angående blixt, ska man använda en sådan (extern) eller bör man använda sig av högre ISO och ljuskänsligare objektiv? Synpunkter önskas gärna.

//P

Varför inte en Canon 400D med ett ljusstarkt objektiv t ex Canon 50/1.8 som är billigt och ger bra bilder. Canons 430EX är också ett bra köp. Tyvärr blir ju 50 mm = 80 mm och med tanke på att du vill fota inomhus så vill du kanske välja något vidvinkligare, t ex Sigma 24/1.8 men då blir det ju dyrare... Generellt är det svårt att hitta ljusstarka objektiv som samtidigt är vidvinkliga (och billiga).

Om du vill använda bilxt är ju upp till dig själv och vad du tycker. Personligen kör jag i stort sett alltid med blixt när jag plåtar inomhus, och då slår jag den alltid i tak/vägg för att få ett naturligare och snyggare ljus utan skuggor. Annars är väll ca bl 1.8 att föredra om du vill kunna plåta inomhus med relativt låg ISO för att slippa brus. Men som Lennart säger så behöver du helst lite vidvinkel för inomhus fotografering och då bli det dyrt.

Blixt eller högt ISO.

Jag tycker inte att du ska se det som två alternativ, båda har sin plats i fotandet för olika situationer.

Vill du ha stämning i bilderna så är naturligt ljus det bästa men det är inte alltid det räcker. Ibland måste man hjälpa ljuset på traven och då är en extern blixt överlägsen en inbyggd eftersom du kan studsa den som Albin säger.

Jag fotar mycket inomhus och föredrar naturligt ljus, men inte till vilket pris som helst. Man kan knuffa på lite med blixten utan att slå ihjäl stämningen totalt med övning.

Du behöver nog en systemkamera då kompakternas optik och sensorer oftast inte förslår i situationen. Gärna en Canon då deras sensorer är kända för att ge rena bilder vid höga ISO tal. Jag kör Canon själv mest av den anledningen, nåja, det finns andra också.

Du är alltid betjänt av ljusstark optik, den går att blända ner men ljussvag går inte att blända upp. Vill du ha blixtbilder med bibehållen stämning så behöver du ha kvar en del av det befintliga ljuset. Då hjälper ljusstark optik och högt ISO tal till att fånga det medan du slår en svag blixt för att fylla i resten.

Frågan är vad du ska plåta inomhus. Vidvinkel för att få med hela rummet eller längre brännvidder för att komma nära (porträtt t ex)?

Låt oss säga att du klarar att handhålla 50/1,8 för tillräcklig skärpa vid en viss tid. Vid 10 mm brännvidd kan du alltså handhålla fem gånger så lång slutartid med ungefär samma rörelseoskärpa vid samma bländartal, f/1,8. Så ljusstarka vidvinklar finns ju inte, men om vi räknar lite...

Skillnaden i steg blir 5/2 = 2,5 för den ljusstyrka som krävs jämte f/1,8 vid 5 gånger längre tid.

1,8*(√2)^2,5 = 4,3

Du behöver alltså bara ljusstyrka f/4,3 vid 10 mm brännvidd för att få lika liten rörelseoskärpa som vid 50 mm brännvidd och f/1,8.

Edit: Detta betyder att de flesta vidvinkelzoomarna på marknaden ger ungefär samma möjlighet till skärpa inomhus som ett 50/1,8. Bäst när det gäller ljusstyrka är Canon 10-22/3,5-4,5, men den är också ganska dyr.

Senast ändrad:
Ett litet "knep" jag brukar använda mig när jag plåtar inomhus med blixt är att ha lite längre slutartid. Detta gör att du även får med lite av det naturliga ljuset.

Jag har nu en Pentax K100, jag tycker att det gör sig bra på höga ISO. 800 är inga problem tycker jag, behövs det så kan jag gå upp till 1600 och med lite efterbehandling är det inga problem. Sen ska det tilläggas att denna kameran har inbyggd bildstabilisering i huset, detta gör att du kan ha ännu längre tider och samtidigt slippa skakoskärpa. Hos Canon finns det änsålänge bara i deras objektiv, detta betäcknas med IS. Nackdelen med att ha det i gluggarna är att det väger mer och kostar mer. Nikons motsvarighet kallas VR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar