Annons

Kamera för friluftsliv

Produkter
(logga in för att koppla)

robertkarlstrom

Ny medlem
Hej!

Jag vandrar mycket och skulle vilja ha en vädertätad proffs- kompakt systemkamera, kan vara spegellös. Runt cirka 15.000kr med eller utan svinskarpa objektiv. Tänker mig ett vidvinkel 24 eller 35 samt ett zoom på max 135. Nåt tips? Får gärna vara en lättare pryl...

Med vänlig hälsning, Robert

En Olympus E-M1 kanske? Finns till och med med 12-40 f/2.8 objektiv under din budgetgräns, men det objektivet är troligtvis för kort för dig (80mm-e jämfört med småbildsformat)? Men om det räcker har du ett par tusenlappar över för att skaffa ett begagnat, kompakt och ljusstarkt fast objektiv. Det finns en del alternativ mellan 12 och 17mm (24-34mm-e).

Antar att det skulle bli dyrare med någon Sony A7 i småbildsformat… [redigerad]

Tog bort föreslag om Fuji X-T1 då den var dyrare än jag hade förväntad mig (kollade fel på Prisjakt, men kanske fortfarande värt att kolla upp den som en alternativ) och Sony A6000, då den är inte vädertät vad jag vet.

X-T1 med 18-135 får man för 15000. Utmärkta 23/1,4 (motsvarande 35 mm) kostar ytterligare 8000 kr. Sen får man ett par tusen i cashback.

Jag hade kollat på Sony A7. Finns för 10 000 jämnt inkl. en inte särskilt ljusstark zoom. Men det lämnar ju 5000 över till ett objektiv till. Eller om du vill spendera lite till finns ju A7II för strax under 14 000 utan objektiv.

Vandrar en del själv och har de senaste åren haft med en Fujifilm X-T1 med den mycket bra zoomen 18-55/2,8-4.
Huset är vädertätat men ej optiken. Har dock aldrig varit ett problem då jag undviker att fota i rent `överfallsväder´.

Om du kan kan tänka dig att kompromissa med vädertätningen skulle jag nog rekommenderat en X-T10 med samma optik.

http://www.gofoto.se/kamera-foto/va...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Behöver du en utpräglad `äventyrskamera´ så kanske Nikon AW1 är det rätta.

Själv väntar (hoppas) jag att Sony släpper en efterträdare till A5100 med sensorn från nya A6300 i något som kanske skulle kunna heta A5300. Skulle bli det vassaste som skulle gå att köpa sett till vikten.

/Stephan

Mediamarkt har nattpriser ikväll och det är rabatt påp både Olympus EM1 med 12-40 2,8 och också Fuji XT1

X-T1 med 18-135 får man för 15000. Utmärkta 23/1,4 (motsvarande 35 mm) kostar ytterligare 8000 kr. Sen får man ett par tusen i cashback.

Kan också rekommendera paketet XT1 med 18-135an. Då får du ett vädertätat paket med bra omfång. Skarp glugg. Lättanvänd kamera. Väldigt fina filer och utmärkta JPG egenskaper.

Kan också rekommendera paketet XT1 med 18-135an. Då får du ett vädertätat paket med bra omfång. Skarp glugg. Lättanvänd kamera. Väldigt fina filer och utmärkta JPG egenskaper.

Du kan även komplettera med fujinon 18/2,0 (27mm ff) istället för 23/1,4 om du vill spara några tusen och fortfarande ha en riktigt bra glugg att arbeta med. Men då är det inte vädertätat.

Jag hade köpt Pentax K-3 II + deras 16-50 och 50-135. Om möjligt begagnat för att komma under budgeten. Rejält, vädertätat och ljusstarkt med 2.8 över hela det önskade brännviddsomfånget.

Om formatet och priset är viktigare så åk och köp en Sony CyberShot DSC-RX10 II, är även den vädertätad.

/C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar