Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSilver

Ny medlem
Hej jag har nästintill ingen kunskap om fotografering, jag har inte haft en systemdigital kamera förut. Men jag har fotat med vänners kameror och tycker det är extremt kul. Har en budget på 9000 och funderar på en pentax K10D är den för avancerad för en nybörjare? Jag vill ha en kamera att växa i! Nikon d40X är ett annat val jag har funderat på men tycker
det att man måste ha af-s objektiv som en klar nakdel. Vad tycker ni?
 
Tack för ett snabbt svar! jo jag vet tänkte köpa ifrån kameraexperten.se där finns k10d för 8555 med 18-55 objektiv och butiken har fått bra recensioner på pricerunner.se. Sen räknar jag med att allt med väska och sd minne hamnar en bit ovanför 9000.
Är det dumt att handla ifrån en butik på nätet om några fel skulle uppstå?
Såg annars samma kit 18-55 obejktiv och kamerahus för 8790 på pc city i en annanons som kom idag.
 
Kameraexpteren.se tror jag är riktigt bra faktist!

Jag TROR nästan alla köper via intretnet! (Kan ha fel)
 
karlstrand skrev:
Kameraexpteren.se tror jag är riktigt bra faktist!

Jag TROR nästan alla köper via intretnet! (Kan ha fel)

Det är nog en generationsfråga :)

Mitt tips är att gå till en välsorterad butik och känna på de olika kamerorna innan du beställer.
 
karlstrand skrev:
Kameraexpteren.se tror jag är riktigt bra faktist!

Jag TROR nästan alla köper via intretnet! (Kan ha fel)

Jag tror och hoppas att du har fel. Om nästan alla köper via nätet så kommer vi snart inte att ha några "riktiga" butiker att klämma på prylar i. Hur kul är det?

Vissa produkter(ganska många) kan man inte läsa sig till om de är rätt för en själv.

Pentax K10 är helt säkert en av de mest prisvärda kamerorna där ute just nu. Om den är rätt för dig, Daniel, kan ingen annan veta utan att gissa. Antingen chansar du och det är troligt (men inte säkert) att du blir nöjd eller så beger du dig ut och klämmer och känner på den själv. Då bör du också köpa den i butiken eftersom du utnyttjar dess facilliteter. Många butiker kan du få paketpris i om du bara frågar. Ta gärna med dig ett utskrivet pris från webben så kanske butiken matchar det.

Lycka till!

MVH
Marcus
 
Gå till en affär och kläm lite på den först innan du köper den. Det är också värt att jämföra den med Canon 350D eller 400D och Nikon D40/x.
 
kläm på kamerorna i butiken! Den som känns bäst tar du, kostar den för mycket sparar du lite till =)...Rent prestandamessigt så får du nog ut det samma av alla dom kamerorna som föreslagits här...Själv gav jag ca 10500:- har jag för mig för min D80. Hade en A100 innan som inte kändes bra för mig...Så känslan är allt skulle jag säga!
 
Marcus Hellberg skrev:
Jag tror och hoppas att du har fel. Om nästan alla köper via nätet så kommer vi snart inte att ha några "riktiga" butiker att klämma på prylar i. Hur kul är det?
Vissa produkter(ganska många) kan man inte läsa sig till om de är rätt för en själv.
Pentax K10 är helt säkert en av de mest prisvärda kamerorna där ute just nu. Om den är rätt för dig, Daniel, kan ingen annan veta utan att gissa. Antingen chansar du och det är troligt (men inte säkert) att du blir nöjd eller så beger du dig ut och klämmer och känner på den själv. Då bör du också köpa den i butiken eftersom du utnyttjar dess facilliteter. Många butiker kan du få paketpris i om du bara frågar. Ta gärna med dig ett utskrivet pris från webben så kanske butiken matchar det.

Lycka till!
MVH
Marcus
Kan tillägga att du oxå har frakt på nätet.
Säg att du vill ha ett bra pris på Kamera + minne + väska UV-filter och kanske stativ, då prutar dom nog en del på just tillbehören och slutsumman kan bli bra. Att diskutera med försäljaren kan oxå vara givande, ofta har dom erfarenhet som är nyttig för dig.
 
DanielSilver skrev:
Tack för ett snabbt svar! jo jag vet tänkte köpa ifrån kameraexperten.se där finns k10d för 8555 med 18-55 objektiv och butiken har fått bra recensioner på pricerunner.se. Sen räknar jag med att allt med väska och sd minne hamnar en bit ovanför 9000.
Är det dumt att handla ifrån en butik på nätet om några fel skulle uppstå?
Såg annars samma kit 18-55 obejktiv och kamerahus för 8790 på pc city i en annanons som kom idag.

lyckades inte se var du bodde, men fotovideo har K10D med 18-55 för 8590kr i sin butik i Stockholm, och antagligen även i Malmö från och med fredag. Men köp inte fler än fyra, för jag ska ha en K10D själv!
 
Tack för all hjälp! Jag såg Pentax K10D på webhallen för 8495 men köper nog på fotovideo istället som är inriktade på foto och som jag antar kan ge bättre support och råd, ska dra ner till deras affär och känna på kamerorna någon dag. Jag bor somsagt i stockholm.

Pappa har en gammal Asahi Pentax ME med tillhörande objektiv: Pentax-m 1:1.7 50 mm och pentax-m 1:2.8 100mm.
Fungerar dom till pentax k10d? det är inte zoom objektiv eller?
 
Zotamedu skrev:
Gå till en affär och kläm lite på den först innan du köper den. Det är också värt att jämföra den med Canon 350D eller 400D och Nikon D40/x.

Lite fel att jämföra K10D med instegsmodeller. Ska du jämföra K10D med några andra kameror så ska det göras mot Canon 30D, eller Nikon D80 eller D200.
Kolla i så fall även på Olympus 510.

/Peder
 
DanielSilver skrev:

Pappa har en gammal Asahi Pentax ME med tillhörande objektiv: Pentax-m 1:1.7 50 mm och pentax-m 1:2.8 100mm.
Fungerar dom till pentax k10d? det är inte zoom objektiv eller?
Javisst fungerar de med K10D! Ställ in kameran i M-läget, ställ in bländrare på objektivet och tryck på den gröna knappen så bländar kameran ner och ställer in lämplig tid. Du måste dock ställa in i menyn först att kameran skall godkänna användandet av bländarring.
Objektiven har fastbrännvidd. 50mm objektivet blir ett jättebra porträtt tele.

/Peder
 
PederD skrev:
Lite fel att jämföra K10D med instegsmodeller. Ska du jämföra K10D med några andra kameror så ska det göras mot Canon 30D, eller Nikon D80 eller D200.
Kolla i så fall även på Olympus 510.

/Peder
Förlåt. Jag blandar alltid ihop K10D och K100D. Var dom tvungna att ha så lika namn? :p
Har han dessutom lite gamla objektiv är det klart han ska köpa en Pentax.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.