FärgOchForm1
Ny medlem
Hej,
Jag skulle vilja be er mer rutinerade fotografer om lite köpråd.
I dagsläget har jag en Sony A5000 som jag känner att jag växt ur:
Sony A5000
Sony 1.8/50 ( denna använder jag i särklass mest)
Sony 3.5-5.6/16-50
Sony 4.5-6.3/55-210
Då och då frilansar jag och fotar bröllop eller dop och hyr då kamera eftersom A5000 inte riktigt klarar att hänga med i tempot. Räknar med att fota max 5 bröllop/dop per år samt ett gäng bilder på mina barn. Skulle vilja köpa en vettig kamera så jag slipper hyra. Behöver absolut inte vara ny eller senaste. Viktigaste är att den klarar av att leverera bra och skarpa bilder som går att ta betalt för. Instegskameror tror jag därför faller bort, men det behöver inte heller vara modernaste top of the line. Nån några år gammal arbetshäst skulle absolut fungera.
Viktiga egenskaper:
- Klarar skumma miljöer så som kyrkor
- Klarar att snabbt byta mellan olika motiv och situationer
- Träffsäker och snabb autofokus
- Bonus om man kan filma med den
- Får gärna vara ett lite tätat hus som klarar lite regn eller snö
- Blixtsko (saknar detta på A5000)
- Spegellös eller DSLR spelar ingen roll, är mer ute efter mest för pengarna
- Har fotat med Sony, Nikon och Canon, men kan tänka mig andra märken också
- Vill helst ha reglage på huset istället för att gräva allt för mycket i menyer
Nu till mina funderingar.
- Begagnad A7iii? Kanske kan använda nån av mina befintliga linser då?
- Begagnad DSLR? Kanske går att få mycket kamera för pengarna? I så fall Canon, Nikon, Sony, Fuji etc?
Hur ser det ut i de olika kamerasystemen med vad man får för pengarna?
Budget cirka 20k.
Om jag kan använda mina befintliga linser kan hela budgeten gå till huset, i annat fall behöver jag nog minst nåt fast porträtt objektiv och även nån normal zoom.
Tack på förhand!
Jag skulle vilja be er mer rutinerade fotografer om lite köpråd.
I dagsläget har jag en Sony A5000 som jag känner att jag växt ur:
Sony A5000
Sony 1.8/50 ( denna använder jag i särklass mest)
Sony 3.5-5.6/16-50
Sony 4.5-6.3/55-210
Då och då frilansar jag och fotar bröllop eller dop och hyr då kamera eftersom A5000 inte riktigt klarar att hänga med i tempot. Räknar med att fota max 5 bröllop/dop per år samt ett gäng bilder på mina barn. Skulle vilja köpa en vettig kamera så jag slipper hyra. Behöver absolut inte vara ny eller senaste. Viktigaste är att den klarar av att leverera bra och skarpa bilder som går att ta betalt för. Instegskameror tror jag därför faller bort, men det behöver inte heller vara modernaste top of the line. Nån några år gammal arbetshäst skulle absolut fungera.
Viktiga egenskaper:
- Klarar skumma miljöer så som kyrkor
- Klarar att snabbt byta mellan olika motiv och situationer
- Träffsäker och snabb autofokus
- Bonus om man kan filma med den
- Får gärna vara ett lite tätat hus som klarar lite regn eller snö
- Blixtsko (saknar detta på A5000)
- Spegellös eller DSLR spelar ingen roll, är mer ute efter mest för pengarna
- Har fotat med Sony, Nikon och Canon, men kan tänka mig andra märken också
- Vill helst ha reglage på huset istället för att gräva allt för mycket i menyer
Nu till mina funderingar.
- Begagnad A7iii? Kanske kan använda nån av mina befintliga linser då?
- Begagnad DSLR? Kanske går att få mycket kamera för pengarna? I så fall Canon, Nikon, Sony, Fuji etc?
Hur ser det ut i de olika kamerasystemen med vad man får för pengarna?
Budget cirka 20k.
Om jag kan använda mina befintliga linser kan hela budgeten gå till huset, i annat fall behöver jag nog minst nåt fast porträtt objektiv och även nån normal zoom.
Tack på förhand!
Senast ändrad: