Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera & Bild vs FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Jag har prenumererat på FOTO i två år nu, men nu när det igen blev dags att förnya prenumerationen så blev jag lite velig.

FOTO är skoj med sina tester och reportage, men K&B verkar ha lite matnyttiga Photoshopknep samt tester och reportage.

Vilken tycker ni är den bästa tidningen? =)

/David - som har beslutsångest

Jag köper alltid båda (ibland också Digital Foto, men den tycker jag inte är så bra egentligen, för lite foto och för mycket photoshop för min smak).

Prenumererar dock inte, det får räcka med Illustrerad Vetenskap och National Geographic.

Har innan tyckt att FOTO är den bästa, men de senaste nummrena har nog Kamera & Bild varit snäppet vassare.

mannbro skrev:
Har innan tyckt att FOTO är den bästa, men de senaste nummrena har nog Kamera & Bild varit snäppet vassare.
Samma här! Jag tyckte att K&B var lite töntiga tidigare, utan riktig profilering. Men de senaste numrena har varit väldigt bra; bättre än FOTO tycker jag. Det känns som att de har lite nyfiknare inställning på nåt sätt. Det blandas friskt med Photoshop, reportage om fotografer inom många genrer, och tester av tekniska grunkor.
FOTO känns fortfarande en aning seriösare, men också därför ett uns tråkigare.

FOTO är väl en tidning som försöker passa alla smakriktningar och utan särskild profil. Tror även en tidning som K&B måste hålla en sån inriktning för att få så många läsare som möjligt. Personligen ser jag dock att FOTO blir allt mindre intressant för mig då det blir allt mindre av det som presenteras i den som faller mig på läppen. Allt för varierat kanske, och inget som riktigt tränger ner på djupet? Fragment i den kan dock vara intressant men det krävs mera för att jag ska lockas att prenumerera/köpa tidningen. Sneglar nog därför mera på specialskrifter för mina intressen och lägger nog pengarna där fortsättningsvis.

Intressant diskussion. Jag signade upp mig för 5 nummer av foto här om dagen. K&B är väl rätt prylig? Jag premmade på digitalfoto förut men den handlade inte om fotografi utan om teknik, väldigt trist. Teknik-tester får man nog av ändå genom alla debatter och dylikt på nätet. Därför valde jag foto. Om man kan tänka sig att läsa på andra språk, tex engelska borde det finnas rätt mycket att välja på...

Jag gjorde det motsatta förra veckan. =)

Bestämde mig att jag var less på foto efter 2 år, så jag testar K&B det närmaste året.

Blev en prenumeration på FOTO för min del. Älskar deras Objektivtester, som ingen annan tidning har, och allsidiga reportage ifrån naturfotografer till krigskorrespondenter. Sedan tycker ja Kamera&Bild är rätt trevlig.

På sista plats Digitalfoto, som agerar polis och skickar allt för mycket pekpinnar om hur man ska fota och vad som är rätt och fel. Sedan gillar ja inte extravikten av en massa videotjafs som de har.

FOTO för mej som prenumeration för den är mer allsidig och bredare bildmässigt samt bättre tester.

Köper K&B ibland men dom lägger för stor vikt på Photoshop och prylar och deras tester verkar mera tyckande. Bildemässigt följer K&B modet för mycketoch jag upplever den som smalare.

På nätet slår dock K&B FOTO med hästlängder även om FOTOs arkiv är guld värt. FOTOs bildtävling på nätet verkar mest vara ett stort skämt.

/Leif

Premmar på bägge. Foto är bättre för djupintervjuerna och bilderna medan K 6 B känns mer prylinriktad. Bägge fyller sin plats hos mig.

Tycker man bör variera mellan de olika.
Först köpte jag K&B en tid men det senaste året har jag köpt DigitalFoto, tyckte dom hade mycket kul artiklar om praktisk fotografering.
Efter en tid börjar samma typ av artiklar komma igen, Höstbilder, vinterbilder, blixtskolan, Nattbilder, Djurbilder osv osv...
Dags att byta igen!

Foto. Mer fokus på bilden med bättre reportage om fotografer. Den känns proffsigare helt enkelt. Annars gillar jag Proffsfoto väldigt mycket.

Possinho skrev:
Foto. Mer fokus på bilden med bättre reportage om fotografer. Den känns proffsigare helt enkelt. Annars gillar jag Proffsfoto väldigt mycket.

Hmm..intressant. Anledningen till att jag tycker att K&B har gått om Foto var just för att jag tyckte att reportagen om fotografer känns bättre skrivna och mer personliga. Särskillt tydligt tyckte jag det var när båda tidningarna i samma nummer hade reportage om Jan Töve.

Nu har väl iofs inte decembernummret av Foto kommit än, men senaste nummret av K&B tycker jag inte håller samma klass som de senare nummrena innan, så kanske var det bara temporärt att K&B var bättre ett par nummer....

Nåväl, det är detaljer, jag tycker både K&B och Foto är bra och köper alltid båda. DigitalFoto köper jag ibland när jag är i desperat behov av en fototidning, men redan har köpt senaste nummrena av K&B och Foto. Den känns inte alls som samma klass, förutom testen är det mest tekniska nybörjartips och en sablans massa Photoshoppande plus att halva tidningen är ointressant för mig som inte är intresserad av att filma.

Skulle inte förvåna mig om filmdelen i Digitalfoto kommer att bli en egen tidning rätt så snart. Till en början var filmdelen inte alls så omfattande, men den har vuxit mer och mer och är nu c:a halva tidningen. Och tidningen är tjock. Det lär nog inte dröja länge innan de delar upp den i två tidningar.

Slutade prenumerera på Foto för c:a ett år sedan och håller mig till K&B samt Digitalfoto. Dessutom brukar jag köpa Practical Photography emellanåt när andan faller på.

Tycker det är kul med Photoshoptrix, för alltid lär man sig något nytt som är kul. Man behöver ju inte applicera allt vad man kan göra i programmet på varenda bild.

Kunskap kan man inte få för lite av, tycker jag.

//L

Jag premmar just nu på båda (efter mässerbjudanden) men jag tänker inte förlänga min K&B-prenumeration eftersom de inte klarar leveranserna. Fick senaste numret idag i lådan fast den stått i butikshyllan sedan i tisdags.

Men jag tycker båda är intressanta nog på sitt sätt för att jag vill läsa dem varje månad.

Digitalfoto känns mer amatörmässig och ytligare kunskapsmässigt samtidigt som alla dessa översatta artiklar av okänt datum ofta är rätt ointressanta. Övriga blaskor är ofta skräp.

Jag köper både Foto och K&B, DifgitalFoto riktar sig väl mer till nybörjare, och när dom lade till en massa videotjafs fick jag nog för gott.

/kent

Hm, Jag köper ingen av dem! Jag läser lite på forumen och diskuterar där. Sen köper jag objektiv för pengarna istället, det ger bättre bilder. Det är för mycket reklam i tidskrifterna för att gå och betala för dem.

Lena W skrev:
Skulle inte förvåna mig om filmdelen i Digitalfoto kommer att bli en egen tidning rätt så snart. Till en början var filmdelen inte alls så omfattande, men den har vuxit mer och mer och är nu c:a halva tidningen. Och tidningen är tjock. Det lär nog inte dröja länge innan de delar upp den i två tidningar.

Har lite svårt att hålla isär de svenska fototidningarna (köper de flesta för det mesta i lösnummer), men var det inte så att Digitalvideo var en egen tidning för ett tag sedan. Och att den nu ingår i Digitalfoto...?

Lite tråkigt att alla tidningar har samma inrikning, samma annonser, samma åsikter och nästa samma ägare! Det finns ingen fototidning som vågar satsa på något eget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar