Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera&Bild testar Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
"När man hanterar kameran är det lite svårt att fatta att den är billigare än både Nikon D80, Sony Alpha 100 och Canon Eos 30D. På alla punkter känns den som en mycket kompetent konkurrent till alla de uppräknade kamerorna. Den har också, tack och lov, fått ett uppladdningsbart batteri av typen litiumjon i stället för lösningen med AA-batterier alternativt litiumbatterier av engångstyp i K100D."

Ur Kamera&Bild

16bitars RAW!

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200609/13/20060913142740_ADF984/20060913142740_ADF984.dbp.asp

Tack för länken Ambjörn, den förtjänar en ny tråd!

16-bitars raw är ju smått sensationell! Vore kul om någon på tidningen kunde bekräfta uppgiften då ingen annan tycks ha den informationen.

Det där verkar ju vara den i särklass mest prisvärda digitala systemkameran man (snart) kan köpa. Hoppas det sätter lite prispress på konkurrenterna :)

från pentaxbroschyren:
color depth: 3x8bit jpg, 3x12bit in RAW

16 bitars RAW-filer är det ju, och har varit tidigare också, det är därför PEF filerna (okomprimerade) e så feta..men det e bara 12-bitar som används,

men lyckas Pentax få ut mer än 72dB:s dynamiskt omfång (12 bitar) ur en CCD som kan leverera just 72dB omfång så blir ingen gladare än jag...

papi skrev:
16-bitars raw är ju smått sensationell! Vore kul om någon på tidningen kunde bekräfta uppgiften då ingen annan tycks ha den informationen.
inte ens pentax själva verkar det som..
se broschyren..
hoppas dom har skrivit fel..

Det är väl i första hand färgdjupet som ökar med en 16 bitarsfil.

Jag är inte riktigt med på resonemanget när du säger att det är 16 bitar. Hur ser du det Göran?

papi skrev:
Det är väl i första hand färgdjupet som ökar med en 16 bitarsfil.

Jag är inte riktigt med på resonemanget när du säger att det är 16 bitar. Hur ser du det Göran?

ja hmm, jag svamlade nog till det lite dessvärre...
det jag ville komma åt var anledningen till pentax stora RAW-filer, tidigare har ju pentax inte komprimerat sina RAW-filer, därav den lite svårhanterliga storleken, 10MB för en 6MP kamera, hade då för mig att det berodde på att dom körde 16-bitars lagring, anledningen skulle vara att det var framtidssäkert..men i så fall borde storleken varit snarare 12 MB på RAW-filerna, okomprimerat,

För K10D så sägs i broschyren att det går in 237 RAW-filer på ett 4GB kort, det blir drygt 16MB per fil, det stämmer ju i stort med 12 bitars lagring: 12/16 = 0,75 och 16MB/20MB = 0,8, förutsatt att Pentax fortfarande inte komprimerar filerna. (20MB krävs vid 10MP och 16bitars lagring)

så det där med 16-bitar färgdjup, eller för den delen 16-bitar RAW, stämer nog inte..säkerligen kommer det dock i pentax digitala mellanformatare

På *ist D körde det med 16 bitar trots att de bara använde 12, sen ändrade de det på Ds så att de blev lite mindre. Runt 9MB istället för 13.

DNGar konverterade från min DS blir runt 5-7 nånstans beroende på motiv och så.

Nästan så jag börjar lipa...

Förra våren gjorde jag mig av med mina Pentaxprylar och bytte till Canon. Jag orkade helt enkelt inte vänta på att Pentax skulle få tummen ur och presentera en kamera som uppfyllde alla mina krav.

När jag nu läser detta så hugger det till ordentligt i hjärteroten. Även om jag är otroligt nöjd med min Canon 20D så har jag hela tiden saknat min gamla Z1p som är en ofattbart användarvänlig kamera.

Det oslagbara Hyper Program Mode (så suveränt) och möjligheten att temporärt gå från helmanuellt till helautomatiskt läge genom en knapptryckning (klockren funktion) är något som varje kamera borde ha. Det underlättar och snabbar upp fotograferandet på ett fantastiskt sätt och handlar om genomtänkt användarvänlighet när den är som bäst.

Och nu kommer en 10 MP Pentaxkamera med detta PLUS antiskak, dammborttagning, väderskydd och mycket mer för NIO TUSEN RIKSDALER!!!!!

Jag tror jag börjar lipa!

/Joakim

marcuspajp skrev:
På *ist D körde det med 16 bitar trots att de bara använde 12, sen ändrade de det på Ds så att de blev lite mindre. Runt 9MB istället för 13.

DNGar konverterade från min DS blir runt 5-7 nånstans beroende på motiv och så.

oki, tack, då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall...

=)

vi får väl lämna kommande filformat öppna tills vidare..

12-bitars färgdjup enligt broschyren är väl bästa gissningen hittils..kanske..

Re: Nästan så jag börjar lipa...

Liax skrev:
Förra våren gjorde jag mig av med mina Pentaxprylar och bytte till Canon. Jag orkade helt enkelt inte vänta på att Pentax skulle få tummen ur och presentera en kamera som uppfyllde alla mina krav.

När jag nu läser detta så hugger det till ordentligt i hjärteroten. Även om jag är otroligt nöjd med min Canon 20D så har jag hela tiden saknat min gamla Z1p som är en ofattbart användarvänlig kamera.

Det oslagbara Hyper Program Mode (så suveränt) och möjligheten att temporärt gå från helmanuellt till helautomatiskt läge genom en knapptryckning (klockren funktion) är något som varje kamera borde ha. Det underlättar och snabbar upp fotograferandet på ett fantastiskt sätt och handlar om genomtänkt användarvänlighet när den är som bäst.

Och nu kommer en 10 MP Pentaxkamera med detta PLUS antiskak, dammborttagning, väderskydd och mycket mer för NIO TUSEN RIKSDALER!!!!!

Jag tror jag börjar lipa!

/Joakim

ojoj, hur ska det då inte bli när pentax kommer med sina USM gluggar, 400/4...

största fördelen med Canon är ju annars att de är rätt lättsålda...
;)

Re: Re: Nästan så jag börjar lipa...

Goran skrev:
ojoj, hur ska det då inte bli när pentax kommer med sina USM gluggar, 400/4...

största fördelen med Canon är ju annars att de är rätt lättsålda...
;)

Ja herregud, det är inte utan att man vill byta! :)

/Joakim

papi skrev:

Jodå, jag kan bekräfta uppgiften.

Den 5 september lånade vi en prototyp i fyra-fem timmar och gick igenom den tillsammans med en representant från Pentax i Sverige. Den kameran var inte färdig, bland annat hade den ISO 50–3200(!) och vitbalansen var definitivt inte i färdigt skick.

När vi frågade om det slutliga bitdjupet i råfilerna så fick vi beskedet att det inte var bestämt än, men att specifikationerna skulle spikas definitivt den 11 september. Den 12 eller 13 fick vi så besked av Dick Karlsson på Pentax i Sverige: Bitdjupet i råfilerna blir 16 bitar.

Att pentaxbroschyren har felaktiga, eller åtminstone felaktigt uttryckta, uppgifter står klart direkt. Råfilerna innehåller inte tre värden per pixel, bara ett som är antingen grönt, rött eller blått. Djupet på detta är alltså 16 bitar enligt Pentax.

Eftersom broschyren talar om tre olika färgvärden per pixel så kanske det skett någon sammanblandning av vad filen innehåller och vad Pentax eget råkonverteringsprogram ger ifrån sig? En annan teori är att det kanske är olika bitdjup i de olika råformaten, alternativt att det går att ställa om av användaren.

Hursomhelst är vi på redaktionen ruskigt nyfikna på vad detta kommer att innebära. Vår testkille Anders Wånell är skeptisk till att det gör så förtvivlat stor skillnad i praktiken, men han är å andra sidan väldigt snäll mot sina digitala original i efterbehandlingen.

Jag och Magnus är mer optimistiska, men det kanske beror på att vi oftare sliter sönder skuggorna i efterbehandlingen.

Jag har sällan varit så nyfiken på att få se ett färdigt exemplar av en kamera som den här gången.

/Göran, chefredaktör K&B

Tack för detta klargörande.... även om resultatet av klargörandet inte är riktigt klart..... ;o)

Klart är dock i alla fall att jag ska nog också förbeställa den även om det ännu inte är klart med några tester eller exempelbilder.

Solklart, eller hur?

Senast ändrad:
falke skrev:
Tack för detta klargörande.... även om resultatet av klargörandet inte är riktigt klart..... ;o)

Klart är att jag ska nog också förbeställa den även om det ännu inte är klart med några tester eller exempelbilder.

Solklart

klarare blev det ju inte direkt, är det färgdjupet eller bitdjupet i RAW-filen man pratar om?

vore förvisso korkat att göra som i Ist D, med 16-bitars RAW filer men bara utnyttja 12,

gors skrev:
Jodå, jag kan bekräfta uppgiften.

Den 5 september lånade vi en prototyp i fyra-fem timmar och gick igenom den tillsammans med en representant från Pentax i Sverige. Den kameran var inte färdig, bland annat hade den ISO 50–3200(!) och vitbalansen var definitivt inte i färdigt skick.

När vi frågade om det slutliga bitdjupet i råfilerna så fick vi beskedet att det inte var bestämt än, men att specifikationerna skulle spikas definitivt den 11 september. Den 12 eller 13 fick vi så besked av Dick Karlsson på Pentax i Sverige: Bitdjupet i råfilerna blir 16 bitar.

Att pentaxbroschyren har felaktiga, eller åtminstone felaktigt uttryckta, uppgifter står klart direkt. Råfilerna innehåller inte tre värden per pixel, bara ett som är antingen grönt, rött eller blått. Djupet på detta är alltså 16 bitar enligt Pentax.

Eftersom broschyren talar om tre olika färgvärden per pixel så kanske det skett någon sammanblandning av vad filen innehåller och vad Pentax eget råkonverteringsprogram ger ifrån sig? En annan teori är att det kanske är olika bitdjup i de olika råformaten, alternativt att det går att ställa om av användaren.

Hursomhelst är vi på redaktionen ruskigt nyfikna på vad detta kommer att innebära. Vår testkille Anders Wånell är skeptisk till att det gör så förtvivlat stor skillnad i praktiken, men han är å andra sidan väldigt snäll mot sina digitala original i efterbehandlingen.

Jag och Magnus är mer optimistiska, men det kanske beror på att vi oftare sliter sönder skuggorna i efterbehandlingen.

Jag har sällan varit så nyfiken på att få se ett färdigt exemplar av en kamera som den här gången.

/Göran, chefredaktör K&B

Tack Göran för din bekräftelse. Det är inte varje dag man får nyheter av den här kalibern i kameravärlden. Det skall bli mycket intressant att se vad detta innebär i praktiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar