papi skrev:
16-bitars raw är ju smått sensationell! Vore kul om någon på tidningen kunde bekräfta uppgiften då ingen annan tycks ha den informationen.
Jodå, jag kan bekräfta uppgiften.
Den 5 september lånade vi en prototyp i fyra-fem timmar och gick igenom den tillsammans med en representant från Pentax i Sverige. Den kameran var inte färdig, bland annat hade den ISO 50–3200(!) och vitbalansen var definitivt inte i färdigt skick.
När vi frågade om det slutliga bitdjupet i råfilerna så fick vi beskedet att det inte var bestämt än, men att specifikationerna skulle spikas definitivt den 11 september. Den 12 eller 13 fick vi så besked av Dick Karlsson på Pentax i Sverige: Bitdjupet i råfilerna blir 16 bitar.
Att pentaxbroschyren har felaktiga, eller åtminstone felaktigt uttryckta, uppgifter står klart direkt. Råfilerna innehåller inte tre värden per pixel, bara ett som är antingen grönt, rött eller blått. Djupet på detta är alltså 16 bitar enligt Pentax.
Eftersom broschyren talar om tre olika färgvärden per pixel så kanske det skett någon sammanblandning av vad filen innehåller och vad Pentax eget råkonverteringsprogram ger ifrån sig? En annan teori är att det kanske är olika bitdjup i de olika råformaten, alternativt att det går att ställa om av användaren.
Hursomhelst är vi på redaktionen ruskigt nyfikna på vad detta kommer att innebära. Vår testkille Anders Wånell är skeptisk till att det gör så förtvivlat stor skillnad i praktiken, men han är å andra sidan väldigt snäll mot sina digitala original i efterbehandlingen.
Jag och Magnus är mer optimistiska, men det kanske beror på att vi oftare sliter sönder skuggorna i efterbehandlingen.
Jag har sällan varit så nyfiken på att få se ett färdigt exemplar av en kamera som den här gången.
/Göran, chefredaktör K&B