Annons

Kallar du dej fotograf eller bildbehandlare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
När man läser folks profilsidor så står det i flesta fall "amatörfotograf" eller "frilandsfotograf". Det står iaf att man kallar sej för nån typ av fotograf. Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild som kanske blir sisådär, "men", tänker man, "den ska ju ändå fixa till i datorn", så sitter man i timmar med bilden i nått raw-program och i ps tills man fått till en "pangbild" som man stålt visar upp för alla man känner och säger, "titta vilken bild jag tagit", och alla tycker man är en jätteduktig fotograf. Men enligt min mening så är man inte alls en duktig fotograf, kanske istället en ganska dålig fotograf, som måste lägga mer en massa tid i datorn för att man slarvat vid själva fotoögonblicket. Är man inte istället en bildbehandlare? Borde det inte stå så istället? Jag håller själv på med att efterbehandla i datorn, det är inte det att jag inte gör det, men jag brukar fundera en del på det, när jag sitter och håller på med nån bild, att, " den här skulle jag fått till bra från början direkt i kameran, bara jag hade tänkt efter lite innan jag tog bilden".
Om man ska kalla sej "fotograf" så borde det väl vara så att man använder kamera som ett instrument och göra allt man kan för att få bilden så bra som möjligt direkt i kameran? Det borde väl vara roligare att kunna säga att "denna bild är direkt från kameran, och den är bra"
Ibland kan det ju vara bra kanske att kunna "rädda" en bild som blev dåligt tagen, pga att man missade vitbalansen eller så, men inte mer. Det finns ju många inställningar man kan göra i kameran som man kan göra i datorn efteråt, men det känns ju bättre att kunna sin kamera så pass att man kan göra det i kameran. Då kan man väl kalla sej en "fotograf", Då har man ju verkligen använt kameran till att göra bilden, inte datorn.
Det är som med musik. Det finns många program där man kan gå in och höja eller sänka en ton för att just när man spelade in den så kanske man råkade bända lite för mycket på gitarren, eller man kanske sjöng lite för surt på ett ställe, "men vi kan klistra in det du sjöng i förra versen, det lät ju bra". Sen när man ska spela live så har man inte lärt sej att vara mer noggran, utan man har lärt sej att lita på datorn, ja då står dom där och gör bort sej med att inte kunna sjunga eller spela rent och man tänker att" det låter ju bättre på skiva".

Sen ser man många här på sidan som har dyra kameror för 15-20 tusen, kanske ändå dyrare, och ett PhotoShop för nästan lita mycket....???Varför???" jo men det har dom på moderskeppet sagt att det måste man ha" Kan man inte då köpa en kompaktkamera för två-tre tusen när man ändå ska "göra" bilden i datorn? Då sparar man ju pengar;)

tänkte bara se hur ni andra ser på det med att "PhotoShopa" för mycket och var ni tycker gränsen går för att kalla sej fotograf eller bildbehandlare.
 
Senast ändrad:
Jag har mentalt börjat kalla mig för fotograf, efter tips på nätet och det blev faktiskt stor skillnad. Helt plötsligt vågade jag ta det där extra steget fram för att få bilden.

Så vad ska man kalla sig ... man skulle omvänt kunna säga så här också ;-)

En bildbehandlare fixar till bilder i en dator, men själva fotot får någon annan ta.

En kameraman håller i en kamera och filmar eller tar stillbilder, men stannar vid kameran.

En studiotekniker ser till att ljussätta mm.

Men en fotograf gör hela kedjan.

Nja, kanske lite väl flyktigt men tråden lär väl fortsätta med fler synpunkter ;-)
 
Kallade sig fotografer förr sig för "framkallare"? Alltså, de som tillförde "bilden" nåt mer i framkallningsögonblicket, såsom vi idag gör i datorn.

Personligen bryr jag mig inte om varken eller. Jag kallar mig inte ens för inredningssnickare, fast jag jobbat med det i snart 20 år. Jag jobbar på ett snickeri, säger jag. Jag fotograferar - jag bildbehandlar, jag skapar. Jag ÄR, jag.
 
Jag tycker bara att ditt resonemang är löjligt!

Som om en bild skulle vara sämre, mindre äkta, för att den fixats till lite i datorn? Skulle en bild som objektivt sett är sämre än en annan ändå vara bättre tack vare att den inte fixats till i datorn?

Även om en bild exponeras och komponeras exakt rätt i en viss situation finns det ändå hur mycket som helst man kan förbättra i datorn bara man har kunskapen, hur duktig man än är som fotograf finns det alltid mer att ge med efterbehandling.

Och ärligt talat, en bild som inte är "bra" går inte att rädda med lite efterbehandling. Ligger fokus fel, har man oskärpa, mycket brus, helt fel exponering eller vad som helst är bilden normalt sett helt förlorad och det ska mycket till för att den ska vara värd att rädda, i ett RAW-program är man iallafall chanslös, det krävs tyngre artilleri för det. Däremot går bilder som verkligen är "bra" till att börja med att lyfta till helt andra nivåer med hjälp av en RAW-program.

Hur exakt man än exponerar kan man ju inte lyfta skuggor och ändra t.ex. mättnaden och avstår man medvetet från att göra de sakerna är det garanterat många av ens bilder som skulle kunna bli mycket bättre.
 
Vad är det man gör i råhanteringen då? Du gör det kameran gör i jpeg-konverteringen fast manuellt istället. Istället för att ljusa upp mörka partier exempelvis, menar du att man skulle slått till med en stor blixt vid fototillfället?

I slutändan är det väl ändå teknik, komposition och innehåll som räknas, oavsett om bilden blev råframkallad i kameran eller i datorn.
 
Så om man har en kamera som bara kan ta bilder i RAW så blir man automatiskt en bildbehandlare och inte en fotograf? Lite hårt draget kanske men det var frågan också.

Det håller inte att säga att bilden ska vara klar i kameran. Det som håller är att gå efter allmänt accepterade regler för vad som anses som framkallning kontra bildbehandling. Dessa regler finns bra specificerade här på FS tex. Dessutom tycker jag att detta har behandlats tillräckligt många gånger i forumet. Just därför så känns det som om trådskaparen mer är ute efter att provocera än att komma fram till något.
 
Jag tycker att hela resonemanget kring fotograf/framkallare/kopist förlorat sin mening i dagens läge.

Däremot vill jag kommentera på ""titta vilken bild jag tagit"" ... Jag väljer personligen att säga "Det här är en av mina bilder", just för att undvika den diskussionen.

Men, rent krasst sätt så tar jag mina egna bilder, gör min egen råfilsmanipulation, mina egna Lightroomförändringar (i vissa väldigt sällsynta fall är jag även innen i Photoshop) och slutligen mina egna storformatsutskrifter på utrustning som kalibrerats/profilerats av mig själv... Jag vettefan vad jag skall kalla mig... Bildkonstnär?
 
Bildbehandlingsprogram, dagens mörkerrum.

Blir de mer manipulerande än fotograferande så är man väl konstnär =P
 
Elitistiskt jävla trams, om du frågar mig. Vem bryr sig om hur bilden kommit till om den är bra? Sen kan man ju som "äkta" fotograf försöka inbilla sig att det går att få till en bra bild i efterhand av något som från början var skit, utan att ha någon fotografisk kompetens.

Antingen ser man motivet i sökaren, eller efteråt. Vad är skillnaden?
 
Jag brukar inte kalla mig för något av det. När någon frågar vad jag kallar mig för så brukar jag säga Magnus eftersom det är mitt namn. :)

Men fotograferar du så är du väl fotograf, retuscherar du så är du retuschör osv.

/ Magnus
 
Elitistiskt jävla trams, om du frågar mig. Vem bryr sig om hur bilden kommit till om den är bra? Sen kan man ju som "äkta" fotograf försöka inbilla sig att det går att få till en bra bild i efterhand av något som från början var skit, utan att ha någon fotografisk kompetens.

Antingen ser man motivet i sökaren, eller efteråt. Vad är skillnaden?

Precis min poäng, hade det funnits en gilla-knapp på inlägg hade jag tryckt på den :)
 
När man läser folks profilsidor så står det i flesta fall "amatörfotograf" eller "frilandsfotograf". Det står iaf att man kallar sej för nån typ av fotograf. Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild som kanske blir sisådär, "men", tänker man, "den ska ju ändå fixa till i datorn", så sitter man i timmar med bilden i nått raw-program och i ps tills man fått till en "pangbild" som man stålt visar upp för alla man känner och säger, "titta vilken bild jag tagit", och alla tycker man är en jätteduktig fotograf. Men enligt min mening så är man inte alls en duktig fotograf, kanske istället en ganska dålig fotograf, som måste lägga mer en massa tid i datorn för att man slarvat vid själva fotoögonblicket. Är man inte istället en bildbehandlare? Borde det inte stå så istället? Jag håller själv på med att efterbehandla i datorn, det är inte det att jag inte gör det, men jag brukar fundera en del på det, när jag sitter och håller på med nån bild, att, " den här skulle jag fått till bra från början direkt i kameran, bara jag hade tänkt efter lite innan jag tog bilden".
Om man ska kalla sej "fotograf" så borde det väl vara så att man använder kamera som ett instrument och göra allt man kan för att få bilden så bra som möjligt direkt i kameran? Det borde väl vara roligare att kunna säga att "denna bild är direkt från kameran, och den är bra"
Ibland kan det ju vara bra kanske att kunna "rädda" en bild som blev dåligt tagen, pga att man missade vitbalansen eller så, men inte mer. Det finns ju många inställningar man kan göra i kameran som man kan göra i datorn efteråt, men det känns ju bättre att kunna sin kamera så pass att man kan göra det i kameran. Då kan man väl kalla sej en "fotograf", Då har man ju verkligen använt kameran till att göra bilden, inte datorn.
Det är som med musik. Det finns många program där man kan gå in och höja eller sänka en ton för att just när man spelade in den så kanske man råkade bända lite för mycket på gitarren, eller man kanske sjöng lite för surt på ett ställe, "men vi kan klistra in det du sjöng i förra versen, det lät ju bra". Sen när man ska spela live så har man inte lärt sej att vara mer noggran, utan man har lärt sej att lita på datorn, ja då står dom där och gör bort sej med att inte kunna sjunga eller spela rent och man tänker att" det låter ju bättre på skiva".

Sen ser man många här på sidan som har dyra kameror för 15-20 tusen, kanske ändå dyrare, och ett PhotoShop för nästan lita mycket....???Varför???" jo men det har dom på moderskeppet sagt att det måste man ha" Kan man inte då köpa en kompaktkamera för två-tre tusen när man ändå ska "göra" bilden i datorn? Då sparar man ju pengar;)

tänkte bara se hur ni andra ser på det med att "PhotoShopa" för mycket och var ni tycker gränsen går för att kalla sej fotograf eller bildbehandlare.

Ytterligare en kamerataliban som inte vet att kameran gör samma saker när den konverterar bilden från RAW till jpg,

Sen att vi pjattat, croppat mm och jobbat i mörkrummen tidigare är inget han har koll på.

Äsch, en icketråd
 
Jag anser mig själv som mer fotograf (eller bildknäppare) än bildbehandlare och tycker personligen inte om manipulering (manipulering enligt FS) utan håller mig till att justera lite ljus och sånt om det behövs men är en kvist lite störande så försöker jag klippa lite annorlunda om det går istället för att klona bort.

Det finns väl dom som anser att digitalfoto är fel och analog är enda rätta, liksom manipulering vs omanipulerat, men i såfall borde väl dom ha en gammal lådkamera eftersom spegelreflex och speciellt autofocus också borde vara fel eftersom det är ny teknik, samtidigt som en gammal svart-vit tv ska stå hemma istället för en platt-tv.
Inget illa om analogfoto, har själv tänkt ställa igång pappas gamla mörkrum för att testa lite, men tekniken går framåt och allt med den. Tekniken ska användas till det den är kapabel till, använder själv sällan manuella läget eftersom Av och Tv är kapabla att klara det mesta.
Bildbehandling har väl funnits lika länge som förstorningsapparaten men det är enklare idag. Vissa tycker om att arbeta med en bild i timmar och andra redigerar en film i timmar istället för att "filma rätt" från början.

Tråden handlade visst om fotograf eller bildbehandlare och jag tycker att bildbehandlare borde också finnas som val men mer för att göra en bra bild mer personlig än att försöka göra en dålig bild bra.

EDIT: någon nämde bildkonstnär och det är väl mer passande än bildbehandlare.
 
[Q
Nja, kanske lite väl flyktigt men tråden lär väl fortsätta med fler synpunkter ;-)[/QUOTE]
--

När jag håller i kameran och tar bilden är jag väl fotograf.Sen kanske man blir en bildreparatör...
 
Ibland tror jag att avsikten med en tråd enbart är att skapa debatt och/eller uppröra.

T ex nu.

Och jag har inte ännu förstått vitsen av eller nöjet i det.

Ett sätt att finnas till?

//Johan
 
Fotografiarbetare

Jag har faktiskt en gång i tiden stått i telefonkatalogen som "Fotografiarbetare". Det med stolthet.
Nu kallar jag mig bildbehandlare, fast än jag tar ett och annat "kort".
"Fotografer" verkar det numera vara inflation på :)
/Mats G
 
Senast ändrad:
Ytterligare en kamerataliban som inte vet att kameran gör samma saker när den konverterar bilden från RAW till jpg,

Sen att vi pjattat, croppat mm och jobbat i mörkrummen tidigare är inget han har koll på.

Äsch, en icketråd

Du, micke, du måste nog ändra i din profil. Det står att du är 40 år, och det kan ju inte stämma med tanke på hur du reagerar och kallar mej för taliban. Det måste vara 14 år du menar, om ens det.
Att kalla någon för taliban bara för att man har en annan åsikt, ja, det tycker jag är sorgligt. Såna som du borde inte få finnas på denna sidan, du är nog i fel forum. Sen att du tycker det var en "icketråd" men ändå väljer att kommentera, jadu, det är märkligt.
 
ANNONS