Annons

Kalibreringsproblem med Dell U2311

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
Någon mer än mig som har problem att få till en bra kalibrering för Dells U2311-skärm?

1. Jag har testat dels att kalibrera med en Spyder2 Express vilket resulterar i fula färgstick och det blir helt enkelt inte bra.
2. Därför följde jag råden http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2311h.htm och använde deras rekommenderade inställningar (brightness=31, kontrast=75, R=87 G=100 B=93 ) tillsammans med deras ICC-profil, och det blir riktigt dåligt. Alldeles dassig bild, för mörk och med ett färgstick i gul-grönt.

Någon som har samma problem?
 
Är den skärmen wide gamut, d v s med ett färgomfång nära Adobe RGB? Spyder 2 klarar inte att hantera wide gamut-skärmar, vilket däremot efterföljaren Spyder 3 gör.
 
Nope... bara sRGB. Men jag tycker det är konstigt att det inte blir bra med de inställningar som tftcentral tillhandahåller...!?
 
Nope... bara sRGB. Men jag tycker det är konstigt att det inte blir bra med de inställningar som tftcentral tillhandahåller...!?

Använder du samma exemplar som tftcentral? Antagligen inte. Det är mycket sällan som ett värde som stämmer för ett exemplar kan användas på ett annat. Det finns en så stor tillverkningsvariation att det inte går att applicera en kalibrering, gjord på en skärm, på en annan.

Sedan finns det nog en rätt stor sannolikhet att din kalibrator är dålig. I kalibratorer som Spyder och EyeOne Display sitter filter som försämras över tiden. Det är framförallt fuktighet som förstör kalibratorerna. Vid tester jag gjort på många kalibratorer kan man se att kalibratorer äldre än 3-5 år är mycket opålitliga.

Stefan
 
Nope... bara sRGB. Men jag tycker det är konstigt att det inte blir bra med de inställningar som tftcentral tillhandahåller...!?

Nej, U2311 är en wide-Gammut skärm, du skall inte ställa in skärmen på sRGB utan på aRGB för att få ordning på det hela. Vill du sedan jobba i sRGB så skall du konfigurera dina bildbehandlingsprogram för det.

/Karl
 
Tjena Göran,

Jag har samma skärm och samma problem.

Har jag vitbalansen på 6500 och gamma på 2.2 blir skärmen alldeles för kall och blå.
Har jag vitbalansen på 5000 och gamma på 1.8 blir skärmen gröngul.

Det är som om kalibratorn (i1 match 2) är för känslig mot rött och värdena är genomgående låga för den färgen när jag kalibrerar.
 
Tjena Göran,

Jag har samma skärm och samma problem.

Har jag vitbalansen på 6500 och gamma på 2.2 blir skärmen alldeles för kall och blå.
Har jag vitbalansen på 5000 och gamma på 1.8 blir skärmen gröngul.

Det är som om kalibratorn (i1 match 2) är för känslig mot rött och värdena är genomgående låga för den färgen när jag kalibrerar.

För att förtydliga så är detta mina inställninga (gjorde på en fabriksåterställd skärm):
vitbalansen på 6500 och gamma på 2.2

brightness: 47
contrast: 84
r: 49
g: 100
b: 94

Testade även med tftcentral.coms inställningar, det blev bättre men för rött:

brightness: 31
contrast: 75
r: 87
g: 100
b: 93

Har som sagt ingen aning om vad som kan vara felet, men det röda värdet är som ni ser alldeles för lågt även om programmet säger att jag hamnar helt rätt.
Och utifrån mina, begränsade, kunskaper kan jag bara dra två slutsatser:
1. Det är något med ljusförhållandena i rummet när jag kalibrerar
2. Kalibratorn är defekt/sliten
 
En Spyder 2 klarar inte av att kalibrera en Uxx11-skärm dom ligger på mellan 95-117% av aRGBs storlek på färgomfånget. Det krävs en Spyder 3 eller bättre för att klara den nöten.

/Karl
 
En Spyder 2 klarar inte av att kalibrera en Uxx11-skärm dom ligger på mellan 95-117% av aRGBs storlek på färgomfånget. Det krävs en Spyder 3 eller bättre för att klara den nöten.

/Karl

Har du testat? Jag har provat med Spyder 2 och Spyder 3, EyeOne Display, DTP94, Munki och EyeOne Pro. De 4 första är colorimetrar och ingen av dem har filter som är så kraftiga att de kan mäta upp en skärm med Adobe RGB-omfång. Alla program har en kompensationstabell som korrigerar mätvärdena så att de blir rätt. Problemet är då att din kalibrator måste ge samma resultat som den genomsnittskalibrator som tillverkarna har använt (de mäter 10-50 kalibratorer för att beräkna dessa värden).

Det är ett betydligt större problem med att en kalibrator förändras över tiden. En fyra-fem år gammal kalibrator ger sannolikt inte samma värden som en ny, och då stämmer ju inte denna tabell som finns i programmen.
 
Har du testat? Jag har provat med Spyder 2 och Spyder 3, EyeOne Display, DTP94, Munki och EyeOne Pro. De 4 första är colorimetrar och ingen av dem har filter som är så kraftiga att de kan mäta upp en skärm med Adobe RGB-omfång. Alla program har en kompensationstabell som korrigerar mätvärdena så att de blir rätt. Problemet är då att din kalibrator måste ge samma resultat som den genomsnittskalibrator som tillverkarna har använt (de mäter 10-50 kalibratorer för att beräkna dessa värden).

Det är ett betydligt större problem med att en kalibrator förändras över tiden. En fyra-fem år gammal kalibrator ger sannolikt inte samma värden som en ny, och då stämmer ju inte denna tabell som finns i programmen.

Jag har bara testat Spyder 3 och DTP94, dom gav bägge enligt mitt subjektiva tycke exakt samma resultat på min skärm som kan klassas som en wide gammut skärm (HP zr30w) .

När jag köpte min Spyder 3 så surfade jag runt en del och där sade alla att Spyder 2 inte klarade wide gammut och Spyder 3 gör det, det är möjligt att Spyder 3 fuskar, men den fuskar i så fall tillräckligt bra för min del.

Här är en googling som visar på det jag läste, allt som står på internet är dock inte sant så det är möjligt att Spyder 2 också fuskar tillräckligt bra.

http://www.lmgtfy.com/?q=spyder+3+vs+spyder+2+wide+gammut

/Karl
 
Ni kanske borde berätta vilka kalibreringsmjukvaror ni syftar på tillsammans med de olika colorimetrarna. Kopplar man Spyder 2 till Basiccolor har man väl sannolikt tillgång till samma kompensationstabell som med Spyder 3 i det programmet, medan Datacolor's egen 5 år gamla programvara till Spyder 2 kanske inte innehöll dessa kompensationsvärden för wide-gamut-skärmar.
 
Jag har bara testat Spyder 3 och DTP94, dom gav bägge enligt mitt subjektiva tycke exakt samma resultat på min skärm som kan klassas som en wide gammut skärm (HP zr30w) .


/Karl

Datacolor, som tillverkar Spyder, marknadsförde den nya Spyder III bland annat som en kalibrator som klarar ett större färgomfång. Men lika lite som allt som sägs på webben är sant, lika lite är allt som marknadsförare säger alltid helt sant ;-)

Utan tvekan är Spyder III en bättre kalibrator än Spyder II. Betydligt ljuskänsligare och därigenom mer exakt i de mörkare partierna. Men att Spyder III skulle klara av en skärm med stort färgomfång utan en kompensationstabell stämmer inte överens med vad jag har hört från de som gör kalibreringsprogrammen, som Eizos Color Navigator eller Basiccolor Display.

Stefan
 
Ni kanske borde berätta vilka kalibreringsmjukvaror ni syftar på tillsammans med de olika colorimetrarna. Kopplar man Spyder 2 till Basiccolor har man väl sannolikt tillgång till samma kompensationstabell som med Spyder 3 i det programmet, medan Datacolor's egen 5 år gamla programvara till Spyder 2 kanske inte innehöll dessa kompensationsvärden för wide-gamut-skärmar.

Korrekt.

Stefan
 
Jag kör med i1 Match:s egna program.

Fick dock tips om Argyll CMS och dispcalGUI (i mitt fall för Mac) i stället:
www.juliengille.com/en/blog/2010/04/monitor-calibration-with-argyll-cms-and-dispcalgui/

Hej !

Du kan lika gärna köra argyllCms direkt från prompten, givetvis efter att ha fått det att stämma med sökvägar mm.

Läs även dokumentationen !!

-----------

Jag skrev lite om skärmkal här, inlägg 21:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129141&page=2

nu är detta för pc, men det bör inte vara något problem att transformera till Mac.

-------------

Vad man mera kan tänka på, om man har en colorimeter och tillgång till en spectrofotmeter
(ex Clormunki dito) så kan man med Argyll göra en kalibreringskurva till sin colorimeter.

Lite tillägg till tidigare inlägg, Stefan har nått att tillägga om noggrannheten Spektrofotometrar.

Aryll ger bra resultat, men det kan vara lite pyssligt att få ordning på filnamn, inparametrar och switschar och diverse mystiska enheter och samband man inte visste kunde finnas.

//MW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.