Annons

kalibrering och profiler - jag blir galen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Har nu tillbringat de senaste dagarna och nätterna med att försöka få till kalibrering av skärmen samt att försöka förstå varför bilderna blir så mycket mörkare och mer mättade i PS än i IE alternativt XP's bildvisare eller för den delen IrfanView...

Har tre program som jag försökt mixtra med kalibreringen i (Adobe Gamma, Magic Tune och Natural Color). Detta är troligen två för många för det blir inte bra, dessutom så ser det inte ut som jag just kalibrerat till när jag startat om daturn...

Skärmen är en samsung 172X (om jag ändå hade köpt en CRT istället...) det kanske har med saken att göra vad vet jag.

I PS ser bilderna väldigt mörka ut, men färgerna är mättade. Även om jag konverterar till sRGB så ser bilderna "överexponerade" och dassiga ut i Windows. Konverterar jag bilder till Samsung ICM profile så ser de lika dana ut i Irfan och PS, men kanske ännu blekare och fattigare i Windows.

Har en kalibreringsbild från Proffskopia som ser bra ut när jag tittar på den i Irfan, men som blir väldigt mörk PS.

Hoppas hoppas att någon kan ge mig en liten knuff i rätt riktning, för det börjar kännas riktigt surt.

/Stuga

(p.s. jag har läst och begrundat det mesta som skrivits i ämnet på fs, tror jag, men det verkar ju inte hjälpa :eek:)
 
Senast ändrad:
Över 100 visningar och inget svar. Är frågan lite överväldigande? Jag ger inga svar men börjar bena lite i den mänskliga aspekten.


Varför ska du ha profiler på allting? Skärmen drog jag ned lite under 6000 K när den kom hem och sen har jag struntat i den. Varför ska det bli bättre med sRGB?

Är det så att du befinner dig i ’’înformation overflow’’? Att läsa och göra allt på en gång kan skapa förvirring. Släpp det en stund och låt kroppen bearbeta det hela. Tycker det är så att om man har en fråga kommer den att besvaras bara man relaxar lite och avvaktar. Svaren ger sig på de mest besynnerliga sätt. Kanske här på FS, kanske på annat sätt.

Nu tycker du kanske att jag är en ful typ som inte svarar på allt. Låt mig säga så här: Det finns andra som kan svara så oändligt mycket bättre på det rent tekniska.
 
Jag tror tyvärr att det är så då man väljer LCD/platt skärm ist den vanliga elektronkanonen, har hört att det är flera som tycker att bilderna ser ut som skit när det visas t.ex. på bärbara datorer, men när de väl visas på "vanliga" skärmar så ser de hur bra ut som helst. Antar att man får leva med det ?! Eller är det kanske någon annan som har andra erfarenheter ?

/Johnny
 
Moderna TFT är inte alls så dåliga för bilder. Det är stor skillnad mot laptopskärmar och nästan i klass med CRT.

Börja med att ta bort alla profiler och inställningar du gjort. Ställ in Photoshop på sRGB (tills vidare ialla fall).

Ladda hem denna bild och grundinställ skärmen. Eftersom den är en TFT ska du börja med att ställa ljusstyrkan på 100% och kontrasten på 50%. Justera sedan kontrsten så att du ser så många bokstäver som möjligen i båda fälten. Justera eventuellt ljusstyrkan men det ska normalt inte behövas.

Prova nu att titta på bilder i XP och PS. de ska se likadana ut. Om inte är det någon inställning som spökar någons.

Nu kan du börja med profilering mm.
 
Ställ skärmen på 6000k, 100% ljusstyrka, 50% kontrast och kalibrera sen med hjälp av adobe gamma. När du har ställt in adobe gamma måste du spara det som en profil och sen gå in i inställningar för skärmen och ladda in den profilen och välja den som standard. Nu borde du fått en bra grundinställning på skärmen.

Anledningen till att färgerna ser olika ut kan vara att du i PS använder AdobeRGB medans irfanview, IE och bildvisaren i vindows använder sRGB. När jag tittar på en bild i irfanwiev räknar jag med att bilden är lite dassig i färgerna just p.g.a. detta. Jag vet att när jag laddar in bilden i PS där jag arbertar med AdobeRGB vilket jag även har inställt i kameran så blir färgerna korrekta. När du konverterar en bild gäller det att du använder convert och inte assign för annars blir färgerna dassiga. Man förlorar alltid lite färginformation vid en konvertering p.g.a. att sRGB är en mindre färgrymd än AdobeRGB.

Hoppas detta löser några av dina problem.
 
Jag har också trixat lite med Adobe RGB men aldrig fått det att fungera bra. Så jag gör enklast möjliga. Kör med sRGB på skärmen (Dell 17" flatscreen) och det fungerar hur bra som helst. Bilder kommer in i sRGB från kameran och ser bra ut på skärmen. Efter lite justeringar i CS skickar jag filerna till printern, www.dox.se som också använder sRGB, och resultatet blir otroligt bra. Jag är själv petig och kör bara med L gluggar och gillar skärpa men detta enkla sätt funkar fint.

Lycka till

H
 
Sedan ett tag tillbaka har jag kört AdobeRGB och jag tycker bilderna blir kanonbra och med den förstärkta mättnaden så får jag bilderna precis som jag vill ha dom.
I Photoshop ser det självklart bra ut eftersom den använder den "inbyggda" (embedded) profilen men sen när det ska ut på webben måste man väl konvertera till sRGB eller görs det automagiskt när man sparar en bild som JPG?
Det har hänt massor av gånger att jag har en underbar bild med fantastisk färgbalans/mättnad och sen kommer den ut på webben så ser den ut som ett dåligt, 10 år gammalt vykort, trista färger och inte alls som det ser ut i Photoshop.

Edit: Jag måste tillägga att Photoshops RAW-plugin inte alls håller samma standard som Nikon Capture Editor. Vilken skillnad! I PS blir det trist som bara den, dålig svärta och felaktiga färger men i Nikon Capture blir det perfekt.
 
Senast ändrad:
Om bilden blir i sRGB beror på hur du sparar den. Gör du en Save as så sparas bilden med den profil den har i photoshop, kör du Save for web sparas bilden i sRGB.
 
Tack för alla engagerade svar!

Det är verkligen ett informationsflöde som är rätt överväldigande när man ger sig in i att försöka sig på något som är såhär avancerat... Speciellt när det inte funkar och man försöker med alla tips och trix som finns. Och inget hjälper.

Efter ett antal timmar på bokmässan så har väl hjärnan rensats och bearbetat informationen lite.. Jag letade runt i PS alla inställningar och testade, för nån inst måste ju varit galen.

Efter att ha ändrat i: edit > preferences > general (ctrl-k) och ändrat "color picker" från "Windows" till "Adobe" så ser bilderna åtminstone lika dana ut (lika dassiga alltså) i PS som i windows... Även om ett drygt hundratal bilder är justerade utifrån helt tokiga förutsättningar så är det i alla fall skönt att det ser lika ut...

Skärmen är det nog inget fel på, så lite justeringar av inställningarna skall nog göra att det ser riktigt bra ut. Jag kan dock inte justera färgtemperaturen hårdvarumässigt (tror att det beror på att det är DVI, men i "egenskaper för bildskärm" kan jag justera temperaturen, dock finns där ingen skala utan bara reglage, men man får väl justera mot lämplig kalibreringsbild... Innan har det dessutom varit så att inställningen av färgtemperaturen inte hängt med i profilen utan jag har varit tvungen att "aktivera" den genom att gå in på egenskaper inställningar avancerat .... vid varje omstart. Lite störigt, men det kan man väl ta..

Hoppas att det är fixat nu så jag kan ta itu scanningen - så jag återkommer väl snart med fler frågor :eek:)

/stuga
 
mindwipe skrev:
Om bilden blir i sRGB beror på hur du sparar den. Gör du en Save as så sparas bilden med den profil den har i photoshop, kör du Save for web sparas bilden i sRGB.

I min Photoshop 7.01 kastar programmet bort den inbäddade sRGB-profilen när jag kör Save for web.

Varför? Jo jag har INTE kryssat i rutan för ICC Profile.

Ibland vill man kanske minimera filstorleken så mycket som möjligt och även utesluta profilen. Gör ju inte så mycket då Explorer ändå inte bryr sig om de inbäddade profilerna


Skrivit lite om detta på http://www.ekdahl.org/kurs/colormanage.htm
 
Har sjäv trixat en del med nedsparningen till webben. Visst kan man spara ned ICC profilen i bilden men hur många har sin webbläsare inställd för att kunna visa med ICC profil. Jag konverterar istället bilden till CMYK innan jag sparar för web så ser bilden ut som den ska utan profiler på webben. Om ni tittar på mina bilder här så är de ganska livlösa, utan clownbilden. Den har jag gjort på detta sättet. De andra ska jag konvertera när tid finnes. Använder uteslutande AdobeRGB på mina bilder för det funkar bäst med labbet.

Och för att detta skall funka med konverteringen har jag färginställningen i PS RGB min egen skärmprofil och sen frågar alltid PS hur jag vill göra när jag öppnar en ny bild. Och då väljer jag att behålla inbäddad profil som då är AdobeRGB.

Hoppas detta lite röriga tips kan vara till lite hjälp.
 
Visserligen är min LCD-skärm, Dell 2001, kalibrerad med Colorvision Spyder, men gör jag följande test ser bilden lika ut i Internet Explorer och Photoshop

Öppna http://www.ekdahl.org/kurs/SpyderColorvision/testimage1.htm och minska fönstret i Explorer så du bara ser bilden.

Ladda ner bilden RGBOutputTest någonstans på din hårddisk och öppna den sedan i Photoshop. Kontrollera att den öppnas i sRGB.

Om bilderna nu INTE ser i stort sätt lika ut kalibrera om med Adobe gamma typ http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_color_manage/ps7_2.htm
 
Eller litar du på ditt öga och använder den jobbiga metoden.

Låt skärmen vaka på det K-tal som den är på orginal och gör sedan din egen test.

Rita en bild som är helt svart och en som är helt svart med en vit ruta i mitten. Öppna nu den svarta bilden i ett program som kan visa den över hela skärmen.

Släck nu rummer och ställ in skärmen så att bilden blir lika svart som den svarta ramen som man kan se och sedan ljusar du upp den så att du just ser en liten skilnad.

Ladda nu den svarta bilden med den vita mitten och se om den ser vit ut när du har den belysningen som du brukar ha i rummet där du arbetar. Använd ett vitt papper som referens. Är rutan inte vit får du testa att ändra i K-instälningen för monitorn.

Använd sRGB som profil och totografera med sRGB. Vist har aRGB fler färger, men de flästa framkallnings ställen änvänder ände sRGB so förlusten är minimal och även du använder aRGB kommer du knappast märka någon skillnad.

OBS: Tänk på att jag aldrig har sagt att denna metod är den bästa eller att den är överlägsen. Men den bassar ganska många och är inte att förakta :)

Gör nu en testbild och skriv ut eller framkalla på fotolab och se hur resultater blif. Färger med för hör färgmättnad kan flera lab f´ha svårt att återge.
 
Kalibrering av laptop?

Jag har tänkt skaffa min första digitalkamera (det blir nog en 20D) och har förstått nödvändigheten med en kalibrerad skärm. Så till frågan. Går det att kalibrera en laptopskärm och är det någon mening att göra det, återgivningen varierar ju väldigt mycket beroende på hur jag vinklar skärmen?
 
Kör själv med en Powerbook G4 och det funkar kanon däremot har jag inte gjort mer än den inbyggda kaliberingen i avancerat läge. Tar upp bilderna i den gamla datorn ibland men det blir alltmer sällan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.