Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Har ett Canon 300mm f4 IS L. Min fråga är om man vill kalibrera objektivet, måste man skicka både kamera och objektiv samtidigt och vart?
Mvh .Mary-Anne

Har du tur kan du kalibrera i kameran, det beror på vad du har för kamera. Du får googla.

"adjust autofocus + kameramodell" eller "Calibrate focus + kameramodell"

Enligt profilen finns det en 7D Mark II i kameraväskan. Är det den det gäller så kan man kalibrera för en del bekymmer i kameran. Men enligt samma profil finns objektivet det frågas om här inte alls, så jag vet inte om profilen gäller.

Har du tur kan du kalibrera i kameran, det beror på vad du har för kamera. Du får googla.

"adjust autofocus + kameramodell" eller "Calibrate focus + kameramodell"

Jag har en 7D MARK II,jag har kallibrerat i kameran ,men undrar om det behövs skickas in också? För att få bästa möjlga ut av objektivet.
/Mary-Anne

Jag har en 7D MARK II,jag har kallibrerat i kameran ,men undrar om det behövs skickas in också? För att få bästa möjlga ut av objektivet.
/Mary-Anne

Endast du kan svara på frågan om det är tillräckligt bra idag.
Om kameran fokuserar bra och bilderna blir skarpa så finns ingen anledning att skicka in grejerna.
Jag har samma prylar som du, och har inte gjort några justeringar i kameran.

För att återgå till din ursprungsfråga:
Om ett objektiv fokuserar fel oavsett hus, så borde det räcka med att skicka in bara objektivet.
Det bästa är dock att skicka in båda.
Du skickar grejerna t.ex. till Canon RCC.

Lycka till!

Har ett Canon 300mm f4 IS L. Min fråga är om man vill kalibrera objektivet, måste man skicka både kamera och objektiv samtidigt och vart?
Mvh .Mary-Anne

Fokuserar objektivet fel?
Steg 1: Försäkra dig om att glugg och hus är 100% kompatibla med varann. Ring kundtjänst för att vara på den säkra sidan!
Steg 2: Kalibrera enl boken ( bör finnas utförlig beskrivning på just din kamera). Förövrigt riktigt kul att labba lite hemma och man lär sig en del på köpet.

Blir det inget bra är det något som är fel i gluggen/huset eller kombinationen isig under förutsättning att det är kompatibelt.. Vissa teleobjektiv är det stört omöjligt att få skarpa bilder med på lite närmare håll , så man får ev dubbla närgränsen för att få skarpa bilder.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar