Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av bildskärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

amb01

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på att kalibrera min bildskärm genom att justera gamma, kontrast och färger. Finns det något kalibreringsprogram jag kan använda mig av? Största orsaken till att jag vill kalibrera är att mina foton i datorn ska vara någorlunda lika så som dom blir när dom är framkallade. Kan jag kanske ta ett framkallat foto och jämföra med samma foto i datorn och försöka kalibrera på det sättet? Eller vilken är den bästa metoden?

Jag tänkte försöka mig på att kalibrera min bildskärm genom att justera gamma, kontrast och färger. Finns det något kalibreringsprogram jag kan använda mig av? Största orsaken till att jag vill kalibrera är att mina foton i datorn ska vara någorlunda lika så som dom blir när dom är framkallade. Kan jag kanske ta ett framkallat foto och jämföra med samma foto i datorn och försöka kalibrera på det sättet? Eller vilken är den bästa metoden?

Den metod du föreslår är inget vidare bra.
Den enda vettiga lösningen är att använda någon form av "kalibrator"
Mer om detta finns redan i andra trådar i forumet.
Ex den här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99642

Kalibrator är det bästa. Tycker du det är dyrt, kanske du kan gå ihop med några du känner och dela kostnaden. Kanske har din lokala fotoklubb en kalibrator som medlemmar kan låna (bara gå med i klubben så fall).

Vill du ändå försöka kalibrera med hjälp av bilder, så kan du maila Crimson så kan du få hem referensbilder. Därefter kan du ladda ner samma bilder till din dator. Bara att jämföra. Tror att de fortfarande har den möjligheten. Gjorde samma sak för något år sedan. Bara för att se att min kalibrator hade gjort ett bra arbete.

/Gunnar

Håller med ovanstående.
Skaffa en kalibrator. Att låna en är väl smart för tillfälligt, men i längden måste du ändå ha en hos dig hela tiden ifall du vill behålla färgerna korrekt. LCD displayer tappar "stinget" med tiden och behöver bli kalibrerade då och då för att bibehålla det.
Vissa kalibrerar en gång i veckan, själv kör jag en gång i månaden.

Ser att Cyberphoto säljer Colorvison Spyder 2 Express för 895kr. Är det något att satsa på? Annars har dom några andra varianter, t.ex Spyder 3 Pro för 1875kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar