ANNONS
Annons

Kalibrering av 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorre

Avslutat medlemskap
Hej jag har ett smärre problem tror jag :D

När jag t.ex fotar månen så borde jag ha "oändlig" fokus inställd på gluggen, men när jag har det så blir tom Månen suddig? :D. så jag funderar på om jag behöver kalibrera min 300D?

Och om det är det som är felet så var kan jag göra det? Gärna nått stället i sthlm's trakten.

//Björn

Månen är inte oändligt långt borta. Den är endast på en dryg ljussekunds avstånd. beror väl lite på hur du fotograferar månen, med tanke på slutartid och om det är handhållet. Avståndskalan på objektiven är inte alltid att lita på fullt ut. Kom plötsligt att tänka det finns andra himlakroppar än månen att fotografera, som t ex Mars nu i mars, om den inte är på fel sida om solen.

Din återförsäljare eller Centralservice kan hjälpa dig med service av kameran.

Tror inte det är fel på kameran. Billiga objektiv som EF-S18-55 och många andra fokuserar förbi oändligt, då blir tom. stjärnorna suddiga. Jag har inte sett samma problem med mina lite proffsigare objektiv (17-40 och 70-200).

Jag har för mig att oändlighetsavståndet är beroende av temperaturen, därmed behöver objektivet kunna fokusera "förbi" oändlighetsavståndet så att man kan fokusera vid alla temperaturer. Om detta stämmer spelar det inte så stor roll om du har ett dyrt eller billigt objektiv, fysikens lagar gäller iaf :)

qvirre skrev:
Jag har för mig att oändlighetsavståndet är beroende av temperaturen, därmed behöver objektivet kunna fokusera "förbi" oändlighetsavståndet så att man kan fokusera vid alla temperaturer. Om detta stämmer spelar det inte så stor roll om du har ett dyrt eller billigt objektiv, fysikens lagar gäller iaf :)

Tydligen blir det så om man har ett AF-objektiv, så här skriver canon angående fokusering: astroguide

Inte heller här borde prislappen spela roll, snarare att biligare objektiv är bättre (då de inte har AF :)

Vilka billiga objektiv saknar AF till EOS 300D? Jag skriver bara om min egen erfarenhet, med mina objektiv, vid nattfoto. Det är inte gissningar med nyckelord som "om", "har för mig" eller "borde" ;)

TS-E 24, TS-E 45 och TS-E 90 sknar autofokus. Direkt billiga i falukorvstermer är det inte heller.

Ok, jag funderar på om min fråga är väldigt luddig.

Frågan omformulerad:
När jag fotar månen med mina objektiv, Canon 75-300 f4-f5.6. Så måste jag ställa min fokus 2-3mm från "fullt". Samma med mitt 1200-2000mm objektiv.

Så kan nån svara på denna fråga. Dvs bör jag kalibrera min kamera, eller är det för att jag har billiga gluggar och det sitter kassa glas i dom?

Frågan kom upp när jag fotade denna bilden.
http://www.beerdeluxe.net/~bjorre/IMG_4534.JPG

Varför jag inte körde med spegellåsning, och bara ställde gluggen på "oändlig" fokus. Eftersom ni ser att det är lite rörelseoskärpa.

och självfallet använder jag inte AF när jag fotar månen :D

Jag tar det igen, enligt Canon själva (läs tidigare länk) så måste man vid astrofotografering med AF objektiv ställa fokus strax innan oändligheten för att uppnå just oändligthetsavstånd på fokus.

Ok, tack. helt sjukt vilket fall :D känns ju som ett par tusen mil borde räcka för oändlighets fokus hehe :D

Att prislappen på objektivet skulle spela roll för svårigheten att fokusera (dvs att det inte räcker att ställa på oändlighet) tycker jag motsägs ganska bra av herr Arleklints försök att fota månen. Han använder ett fast 300/4 objektiv (ca 13000kr) och har precis samma problem om man läser bildtexten samt kommentarer. Bilden hittar du här

Så jag skulle säga att det varken är fel på ditt objektiv eller kamera....

Och för dom som fortfarande tvivlar så ger jag också denna länk där det förklaras att temperaturen har en inverkan på objektivets oändlighetsavstånd. Inte heller här borde prislappen kunna inverka på fysikens lagar. Däremot så är objektivets längd avgörande för om effekten blir tillräckligt stor för att synas eller ej. På ovanstående länk testas 50mm och där har det ej någon (större) inverkan, på 300mm eller mer borde effekten synas rätt bra.

Även denna tråd visar att objektiven konstrueras på detta sätt för att kompensera för längdutvidgningen.

"I rest my case"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar