Annons

Kalibrera skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Hej!
Igår fick jag min fotoskrivare. Det är en HP color inkjet cp1700. Har bara provat att skriva ut en bild än då länge.. Kvalitet blev suverän! men hela bilden hade en svag CYAN ton över sig. Hur gör jag för att kalibrera den? Någon som har några bra tips för att få den så lik skärmen som möjligt.

MVH
Daniel
 
Det är onekligen inte helt enkelt att få saker och ting att stämma i den digitala världen.

Jag trodde att inscanning av dia och senare behandling i dator och utskrift skulle vara ett rätt bra alternativ till digitalt fotograferande tills vidare så att jag kunde vänta på att den kamera jag vill ha finns till vettigt pris.

Kedjan scanner - skärm - skrivare är dock inte att leka med. Svårt att få till en bild som ser ut som originalet. Bara ett steg kan vara nog knepigt (Har en enklare digital kamera också) men flera tycker jag är riktigt jobbigt.

Så jag följer med intresse om nån har goda idéer i denna sträng.
 
Det finns kit att köpa för att profilerna skrivare och scanner, en del är rätt dyra, men har för mig att MacBeth har ett för skrivare som ska vara ok och inte jättedyrt.

Men se först till att skärmen är ok, sen kan du börja fundera på att profilera skrivaren.
 
Jag har använt GretagMacbeth EyeOne Photo för att profilera skrivare, det funkade väldigt bra.
Jag köpte doch fel program och skall nu sälja den kalibreringsutrustningen se prylmarknaden.
 
Förutom att profilera din skrivare med en fotospectrometer såsom Gretag, Binuscan , Colorcal mfl kan du testa en annan skrivar profil. Resultatet kan bli överaskande bra.
Har du en kalibrerad skärm? Oredigerade digitalbilder innehåller mycket cyaner. Beroende på vilken skärm och profil som du använder kan bildskärmen inte återge alla färgnyanser som exv en skrivarprofil kan återge.. Mao du ser inte det hela färgspectrum som bilden innehåller på din skärm.


mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.