Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kalibrera skärmen ?
- Trådstartare Orre
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Halloj.
Hur gör man för att kalibrera sin skärm, så man får bilder från PRINT-firmor i samma färg som dom ser ut på skärmen ???
Har kollat o provat många ggr, men jag hajjar det bara inte.
Tack på förhand.
//Benny
Finns ingen lätt svar till det.
Skärmen måste vara av bra kvalitet och vara kalibrerad så bra som möjligt till det behöver du en profilator. Sedan behöver du mäta upp skärmen med samma profilator och skapa en profil som grafikkort/operativsystem läser.
Sedan måste du betrakta fotografierna i rätt ljus (dagsljusbelysning) som har rätt vitbalans och ett brett och jämt spektrum.
När du väl fått detta på plats måste du se till att hela kedjan är färghanterande, allt från skärm, program, grafikkort, operativsystm, tryckeriet och ha ett bra sammarbete med tryckeriet.
/Karl
Orre
Avslutat medlemskap
Finns ingen lätt svar till det.
Skärmen måste vara av bra kvalitet och vara kalibrerad så bra som möjligt till det behöver du en profilator. Sedan behöver du mäta upp skärmen med samma profilator och skapa en profil som grafikkort/operativsystem läser.
Sedan måste du betrakta fotografierna i rätt ljus (dagsljusbelysning) som har rätt vitbalans och ett brett och jämt spektrum.
När du väl fått detta på plats måste du se till att hela kedjan är färghanterande, allt från skärm, program, grafikkort, operativsystm, tryckeriet och ha ett bra sammarbete med tryckeriet.
/Karl
Tack för svaret. Nu förstår jag varför jag aldrig gjort det trots många års bildhantering på dator.
Dessutom är jag färgblind vilket ställer till det i detta fall.
En del spännande (nåja) gröna ansikten har det blivit.
Jaja, jag får nöja mig med att utskrifterna är något sånär lika.
//Benny
aasaboe
Aktiv medlem
Du kanske kan få litet tips här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1876827#post1876827
Inte för att uppnå full perfektion, men för att hamna betydligt närmare att få de beställda bilderna lika det du ser på skärmen. För mig funkar det utmärkt.
Inte för att uppnå full perfektion, men för att hamna betydligt närmare att få de beställda bilderna lika det du ser på skärmen. För mig funkar det utmärkt.
Orre
Avslutat medlemskap
Du kanske kan få litet tips här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1876827#post1876827
Inte för att uppnå full perfektion, men för att hamna betydligt närmare att få de beställda bilderna lika det du ser på skärmen. För mig funkar det utmärkt.
Tack för det tipset !
/Benny
Minita
Aktiv medlem
Du har redan fått bra svar och tips men så här har min lekmanna kalibrering gjorts och den verkar fungera.
1. Inköp av en hyfsad skärm. Valde instegsskärmen från Eizo. Just då följde det med en kalibrator i priset (Spyder) Nytt var att skärmen hårdvarukalibreras vilket är att föredra. Fick även en keps till skärmen vilket jag tycker är väldigt bra. Dock är kepsen av papp men den fyller sin funktion.
2. Nollställ grafikkortet så att alla inställningar är i default eller "nollade"
3. Kör kalibreringen av skärmen med medföljande programvara. I mitt fall kan jag ställa in 3 lägen har då valt A) Kontorsläge B) Bildbehandling i dagsljus C) Bildbehandling i mörker (utomhus)
4. Tankade hem mitt lokala fotolabbs profil.
5. Tog fram några referenskort som är typiska för just min fotografering.
6. Justerade dessa i PS CS4 så att jag tyckte att bilderna såg bra ut på skärmen. Ändrade läge i programmet Visa > Korrekturinställningar > Labbets profil. Finjusterade bilden.
7. Fick mina bilder utskrivna och jämförde utskriften med vad jag såg på skärmen. Gjorde nya justeringar. Sparade dessa i anteckningsform för att sedan spela in ett makro och fick tillslut en utskrift som stämmer väldigt väl med vad jag ser på skärmen.
Kanske inte så proffsigt men nu har jag en kalibrerad skärm. 3 olika lägen att arbeta vid samt 2 makron som gör den där sista justeringen av bilden så att jag får en utskrift som jag är nöjd med.
1. Inköp av en hyfsad skärm. Valde instegsskärmen från Eizo. Just då följde det med en kalibrator i priset (Spyder) Nytt var att skärmen hårdvarukalibreras vilket är att föredra. Fick även en keps till skärmen vilket jag tycker är väldigt bra. Dock är kepsen av papp men den fyller sin funktion.
2. Nollställ grafikkortet så att alla inställningar är i default eller "nollade"
3. Kör kalibreringen av skärmen med medföljande programvara. I mitt fall kan jag ställa in 3 lägen har då valt A) Kontorsläge B) Bildbehandling i dagsljus C) Bildbehandling i mörker (utomhus)
4. Tankade hem mitt lokala fotolabbs profil.
5. Tog fram några referenskort som är typiska för just min fotografering.
6. Justerade dessa i PS CS4 så att jag tyckte att bilderna såg bra ut på skärmen. Ändrade läge i programmet Visa > Korrekturinställningar > Labbets profil. Finjusterade bilden.
7. Fick mina bilder utskrivna och jämförde utskriften med vad jag såg på skärmen. Gjorde nya justeringar. Sparade dessa i anteckningsform för att sedan spela in ett makro och fick tillslut en utskrift som stämmer väldigt väl med vad jag ser på skärmen.
Kanske inte så proffsigt men nu har jag en kalibrerad skärm. 3 olika lägen att arbeta vid samt 2 makron som gör den där sista justeringen av bilden så att jag får en utskrift som jag är nöjd med.
stefohl
Aktiv medlem
Så här långt är jag med dig. Men här tycker jag du stiger av från den väg jag föredrar. Istället för att ändra på bildens utseende ändrar jag på mina kalibreringsinställningar. Är skärmen för kall kalibrerar jag om skärmen med en lägre färgtemperatur. Är den för ljus sänker jag ljusstyrkan. På så sätt kan jag trimma in mina parametrar så att jag får en bra kalibrering.Du har redan fått bra svar och tips men så här har min lekmanna kalibrering gjorts och den verkar fungera.
1. Inköp av en hyfsad skärm. Valde instegsskärmen från Eizo. Just då följde det med en kalibrator i priset (Spyder) Nytt var att skärmen hårdvarukalibreras vilket är att föredra. Fick även en keps till skärmen vilket jag tycker är väldigt bra. Dock är kepsen av papp men den fyller sin funktion.
2. Nollställ grafikkortet så att alla inställningar är i default eller "nollade"
3. Kör kalibreringen av skärmen med medföljande programvara. I mitt fall kan jag ställa in 3 lägen har då valt A) Kontorsläge B) Bildbehandling i dagsljus C) Bildbehandling i mörker (utomhus)
4. Tankade hem mitt lokala fotolabbs profil.
5. Tog fram några referenskort som är typiska för just min fotografering.
6. Justerade dessa i PS CS4 så att jag tyckte att bilderna såg bra ut på skärmen. Ändrade läge i programmet Visa > Korrekturinställningar > Labbets profil. Finjusterade bilden.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Ni har säkert rätt. Jag tycker dock att det är lite svårt att göra denna bedömningen i steg 7 utan att ha hjälp från t.ex. PS. Skall försöka testa med Er metod, så får vi se var vi hamnar.
Det är klart att jag tar hjälp av PS för att se min bild. Men jag lägger alltså upp en print, och jag har ju fördelen av att veta att min print är helt korrekt gjord i färg och ljushet, och jämför den bilden med det jag ser på skärmen. Min print ligger i ett korrekt betraktningsljus, alltså på 5000K och med en ljusstyrka på 500 lux. Sedan använder jag mina ögon för att se om bilden är för ljus eller för mörk, för kalla eller för varm.
Stefan
Orre
Avslutat medlemskap
Jag tackar för alla svar, och inser att denna fråga behövde belysas.
Jag är färgblind (röd/grön) och tänker inte bygga om min lägenhet för att få rätt färger.
Men mycket bra tips för att komma nära det jag ser på skärmen och vad jag får i utskrift har jag fått.
TACK !
//Benny
Jag är färgblind (röd/grön) och tänker inte bygga om min lägenhet för att få rätt färger.
Men mycket bra tips för att komma nära det jag ser på skärmen och vad jag får i utskrift har jag fått.
TACK !
//Benny
stefohl
Aktiv medlem
Jag tackar för alla svar, och inser att denna fråga behövde belysas.
Jag är färgblind (röd/grön) och tänker inte bygga om min lägenhet för att få rätt färger.
Men mycket bra tips för att komma nära det jag ser på skärmen och vad jag får i utskrift har jag fått.
TACK !
//Benny
Det räcker ofta med en gråmålad kartong, placerad bakom skärmen. Vårt färgseende försämras snabbt ut mot sidorna av vårt synfält.
Stefan
(sittande i ett grått rum med ett grått skrivbord)
Falumas
Aktiv medlem
Det räcker ofta med en gråmålad kartong, placerad bakom skärmen. Vårt färgseende försämras snabbt ut mot sidorna av vårt synfält.
Stefan
(sittande i ett grått rum med ett grått skrivbord)
För dom flesta bildbearbetare är vardagen väldigt grå.....
/Karl
Kijana
Aktiv medlem
Min print ligger i ett korrekt betraktningsljus, alltså på 5000K och med en ljusstyrka på 500 lux.
Om man betraktar ovanstående ljusförhållande som normalt, hur mycket avsteg från normalt kan man göra innan resultatet blir skevt? När blir det kritiskt när det gäller förändringar i ljusförhållandet?
stefohl
Aktiv medlem
Om man betraktar ovanstående ljusförhållande som normalt, hur mycket avsteg från normalt kan man göra innan resultatet blir skevt? När blir det kritiskt när det gäller förändringar i ljusförhållandet?
Ska du gå efter ISO-standard är det ±50 lux och ±300K som gäller. Om du menar vad som i praktiken påverkar mest skulle jag säga att det är viktigare att färgtemperaturen ligger korrekt än att ljusstyrkan är rätt.
Gille Spie
Aktiv medlem
De nya lampsorterna
Ny skärm införskaffad.
Datarbetsplatsen ska "gråas" och ny belysning fixas i rummet.
Under åren har ju skrivits om lysrörstyper som kan användas. Med alla dess nya "glödlampor" som inte är glödlampor som kommit undrar jag om man kan använda någon sådan istället för lysrör och i så fall är det någon av dessa nya som skulle kunna fungera bra.
Har jag fattat rätt att belysningen bör ha samma Kelvin-tal som det jag väljer på skärmen?
I så fall gäller det ju att bestämma rätt Kelvin på skärmen och det känner jag mig osäker på hur jag ska göra.
Ny skärm införskaffad.
Datarbetsplatsen ska "gråas" och ny belysning fixas i rummet.
Under åren har ju skrivits om lysrörstyper som kan användas. Med alla dess nya "glödlampor" som inte är glödlampor som kommit undrar jag om man kan använda någon sådan istället för lysrör och i så fall är det någon av dessa nya som skulle kunna fungera bra.
Har jag fattat rätt att belysningen bör ha samma Kelvin-tal som det jag väljer på skärmen?
I så fall gäller det ju att bestämma rätt Kelvin på skärmen och det känner jag mig osäker på hur jag ska göra.
oneeye
Medlem
Ny skärm införskaffad.
Datarbetsplatsen ska "gråas" och ny belysning fixas i rummet.
Under åren har ju skrivits om lysrörstyper som kan användas. Med alla dess nya "glödlampor" som inte är glödlampor som kommit undrar jag om man kan använda någon sådan istället för lysrör och i så fall är det någon av dessa nya som skulle kunna fungera bra.
Har jag fattat rätt att belysningen bör ha samma Kelvin-tal som det jag väljer på skärmen?
I så fall gäller det ju att bestämma rätt Kelvin på skärmen och det känner jag mig osäker på hur jag ska göra.
Intressant tråd!
Håller som bäst på att sätta mig in det här och återkommer med frågor längre fram.
Har dock nyligen fått reda på att de "nya "glödlampor" som inte är glödlampor" som du nämner nog finns i handlen om det är LED du menar, bl.a. hos Annell enligt vad jag hört. De är dock än så länge en kostsammare lösning än de lysrör man normalt använder.
När det gäller Kelvintalet för skärmen får du god hjälp av ett kalibreringsverktyg för detta.
Jag har helt nyligen skaffat X-Rite i1 Display Pro och håller på att lära mig. Så vitt jag hittills kan avgöra är det ett mycket kompetent verktyg med många möjligheter i fråga om de flesta inställningar man behöver för ändamålet. Stefan Ohlsson skrev en kort notis om just detta verktyg på SFF för c:a ett år sedan:
http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/ny-skarmkalibrator
Någon kalibrering av kameror och scannrar ingår inte i produkten. Jag har ännu inte blivit helt klar över hur stort problem det kommer att bli för mig...
Det jag också på en gång kan säga är att de träningsvideor som hör till produkten iofs ger en de allra mest nödvändiga baskunskaperna, men för att få ut mer av verktyget önskar man sig, som novis, betydligt mer information - och den finns inte att tanka hem gratis hos X-Rite.
Det är möjligt att S Ohlsson har täckt en del av detta i boken "Digital Bild 4.0" som utkom nyligen.
Kanske finns någon som har fler tips på bra litteratur, eller länkar på webben, i ämnet?
Jag är tacksam för alla användbar tips och råd!
FRÅGA 1
När det gäller pålitliga lysrör av D50- (5000K) kvalitet - var får man tag på dessa i Sverige/Stockholm samt passande armatur (jag vet att JUST Normlicht har dem, men skulle helst slippa ta omvägen över utlandet)?
FRÅGA 2
I detta sammanhang vore det också värdefullt att få veta hur avgör hur mycket ljus (lysrör av rätt längder och antal - om man vill undvika dimmer) man behöbver för ett specifikt rum (i mitt fall ett litet kontorsrum på 6-10 kvm och 2,5 meter i takhöjd) för att uppnå värdet 32 LUX (som ju skall vara max-värdet när man sitter och arbetar med bilder vid skärm, enligt bl.a. http://www.xrite.com/home.aspx, Stefan Ohlsson på SFF, m.fl. - finns även en rätt intressant artikel av Henrik Svegner i ämnet digital färghantering som tar upp denna fråga: http://www.nada.kth.se/utbildning/g...tor/2009/rapporter09/svegner_henrik_09051.pdf)
FRÅGA 3
(I en av X-Rites träningsvideor säger man att 32 Lux motsvarar ungefär den belysningseffekt som används i en biografsalong under det att reklamfilmerna/trailerna körs - om än i en helt annan färgtemperatur.
Är det fler som skulle kunna skriva under på att det är en bra tumregel om man inte har tillgång till dyra instrument för att avgöra detta?)
Falumas
Aktiv medlem
Jag har fortfarande inte sett några LED-lampor som ger ett bra ljus, men nu var det ett par månader sedan jag tittade. Det är inte bara kelvin-talet som man skall titta på när det gäller lamporna, CRI-talet är minst lika viktigt, det är hur jämt färgspektrumet är från lampan. LED brukar jobba med RGB, dvs peakar vid rött, grönt och blått men väldigt lite därimellan. För fotografering borde det fungera eftersom våra kameror också jobbar så, men vid betraktning av utskrifter är det oftast ganska dåligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index
För hemmabruk brukar jag säga att 95 är tillräckligt, men skall du göra något proffisionellt så vill man upp till i alla fall 99 helst 100.
En vanlig LED-lampa brukar ligga på 75, men det verkar finnas LED som klarar upp till 94 nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/LED_lamp
LED-lampornas kvalitet är också anledningen till att LED-skärmarna inte klarar av speciellt höga färgomfång, t.ex. Apples Retinaskärmar. LED är dock helt oslagbart just nu när det gäller att sluka lite energi, så det är därför dom används i alla fall.
Min stationära skärm som har ett större omfång än aRGB (även om den inte täcker upp riktigt hela aRGB) drar 100W pga att den använder annan bakgrundsbelysning än LED.
/Karl
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index
För hemmabruk brukar jag säga att 95 är tillräckligt, men skall du göra något proffisionellt så vill man upp till i alla fall 99 helst 100.
En vanlig LED-lampa brukar ligga på 75, men det verkar finnas LED som klarar upp till 94 nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/LED_lamp
LED-lampornas kvalitet är också anledningen till att LED-skärmarna inte klarar av speciellt höga färgomfång, t.ex. Apples Retinaskärmar. LED är dock helt oslagbart just nu när det gäller att sluka lite energi, så det är därför dom används i alla fall.
Min stationära skärm som har ett större omfång än aRGB (även om den inte täcker upp riktigt hela aRGB) drar 100W pga att den använder annan bakgrundsbelysning än LED.
/Karl
DJ Krusztob
Aktiv medlem
Jag köpte en 5 år gammal Eizoskärm på Blocket och det är inte aktuellt i dagsläget att lägga ut pengar för en Spyder-kalibrerare. Är det möjligt för mig att få ett hyfsat resultat på papperskopior, ifall jag först beställer testbilder från t.ex. Crimson och kalibrerar skärmen så att färg och ljusstyrka blir ungefär samma? Självklart måste jag sedan beställa papperskopiorna från samma labb, välja bort autokorigeringsalternativet och alltid ha samma belysning i rummet.
Sedan undrar jag också vilken temperatur man ska välja på ICC-profilen, ifall man sitter i ett helt nersläckt rum? Jag har nämligen min redigeringsplats inhyst i ett av våra sovrum för tillfället. Det går att ladda ner ICC-profiler från Eizos hemsida för 5000 K och 6500 K till min skärm. Eller ska jag istället använda Crimsons egen profil om jag beställer från dem?
Jag borde kanske nämna att skärmen heter Eizo Flexscan S1932 och att jag redigerar med Photoshop Elements 11.
Sedan undrar jag också vilken temperatur man ska välja på ICC-profilen, ifall man sitter i ett helt nersläckt rum? Jag har nämligen min redigeringsplats inhyst i ett av våra sovrum för tillfället. Det går att ladda ner ICC-profiler från Eizos hemsida för 5000 K och 6500 K till min skärm. Eller ska jag istället använda Crimsons egen profil om jag beställer från dem?
Jag borde kanske nämna att skärmen heter Eizo Flexscan S1932 och att jag redigerar med Photoshop Elements 11.
Falumas
Aktiv medlem
Jag köpte en 5 år gammal Eizoskärm på Blocket och det är inte aktuellt i dagsläget att lägga ut pengar för en Spyder-kalibrerare. Är det möjligt för mig att få ett hyfsat resultat på papperskopior, ifall jag först beställer testbilder från t.ex. Crimson och kalibrerar skärmen så att färg och ljusstyrka blir ungefär samma? Självklart måste jag sedan beställa papperskopiorna från samma labb, välja bort autokorigeringsalternativet och alltid ha samma belysning i rummet.
Sedan undrar jag också vilken temperatur man ska välja på ICC-profilen, ifall man sitter i ett helt nersläckt rum? Jag har nämligen min redigeringsplats inhyst i ett av våra sovrum för tillfället. Det går att ladda ner ICC-profiler från Eizos hemsida för 5000 K och 6500 K till min skärm. Eller ska jag istället använda Crimsons egen profil om jag beställer från dem?
Jag borde kanske nämna att skärmen heter Eizo Flexscan S1932 och att jag redigerar med Photoshop Elements 11.
Givetvis kan man hålla på och testa sig fram med utskrifter och få ett ok resultat, men det kommer förmodligen aldrig bli lika bra som med en kallibrerare. Bara du kan avgöra om det blir tillräckligt bra.
Det beror ju på i vilket ljus du tänker titta på bilderna i, förmodligen är det inte i ett helt nersläckt rum.
/Karl
Similar threads
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K