Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärmen ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis kan man hålla på och testa sig fram med utskrifter och få ett ok resultat, men det kommer förmodligen aldrig bli lika bra som med en kallibrerare. Bara du kan avgöra om det blir tillräckligt bra.

Det beror ju på i vilket ljus du tänker titta på bilderna i, förmodligen är det inte i ett helt nersläckt rum.

/Karl

Jag är tvungen att hålla ner utgifterna tills jag blir klar med studierna, men det borde alltså ge hyfsade papperskopior om man matchar skärmen med testbilderna?

Jag googlade på ICC-profil och insåg att det var mer komplicerat än vad jag trodde. Jag får nog läsa på lite mer om inprofil, visningsprofil och utprofil, för att få rätsida på det här.

Egentligen vill jag bara hitta en så enkel och billig metod som möjligt, så att skärmen matchar papperskopiorna från ett fotolabb och så att det ser bra ut när man slutligen har hängt upp dem på väggen. Jag har inte jättehöga krav i dagsläget.
 
Jag köpte en 5 år gammal Eizoskärm på Blocket och det är inte aktuellt i dagsläget att lägga ut pengar för en Spyder-kalibrerare. Är det möjligt för mig att få ett hyfsat resultat på papperskopior, ifall jag först beställer testbilder från t.ex. Crimson och kalibrerar skärmen så att färg och ljusstyrka blir ungefär samma?

Om du räknar på vad alla kopiorna kostar och all tid du kommer att lägga ner så tycker jag att Spyder verkar vara extremt prisvärd.
 
Jag är tvungen att hålla ner utgifterna tills jag blir klar med studierna, men det borde alltså ge hyfsade papperskopior om man matchar skärmen med testbilderna?

Jag googlade på ICC-profil och insåg att det var mer komplicerat än vad jag trodde. Jag får nog läsa på lite mer om inprofil, visningsprofil och utprofil, för att få rätsida på det här.

Egentligen vill jag bara hitta en så enkel och billig metod som möjligt, så att skärmen matchar papperskopiorna från ett fotolabb och så att det ser bra ut när man slutligen har hängt upp dem på väggen. Jag har inte jättehöga krav i dagsläget.

Just på fotografier är det hela ofta inte jättekritiskt, det är mer på grafik det är väldigt kritiskt. Du kan nog få till det hyfsat ok med din metod och 10 utskrifter är ju betydligt billigare än vad en spyder är.

/Karl
 
I
FRÅGA 1
När det gäller pålitliga lysrör av D50- (5000K) kvalitet - var får man tag på dessa i Sverige/Stockholm samt passande armatur (jag vet att JUST Normlicht har dem, men skulle helst slippa ta omvägen över utlandet)?
Om du vänder dig till en affär som säljer till exempel Epsons professionella skrivare så kan de också sälja Just Normlicht rör. Det är Network Innovation som är generalagent för båda produkter, så de som säljer det ena kan sälja det andra.

FRÅGA 2
I detta sammanhang vore det också värdefullt att få veta hur avgör hur mycket ljus (lysrör av rätt längder och antal - om man vill undvika dimmer) man behöbver för ett specifikt rum (i mitt fall ett litet kontorsrum på 6-10 kvm och 2,5 meter i takhöjd) för att uppnå värdet 32 LUX (som ju skall vara max-värdet när man sitter och arbetar med bilder vid skärm, enligt bl.a. http://www.xrite.com/home.aspx, Stefan Ohlsson på SFF, m.fl. - finns även en rätt intressant artikel av Henrik Svegner i ämnet digital färghantering som tar upp denna fråga: http://www.nada.kth.se/utbildning/g...tor/2009/rapporter09/svegner_henrik_09051.pdf)
32 lux är idag lite överspelat. Det var en bra ljusnivå på den tiden när vi satt vid CRT-skärmar med en ljusstyrka runt 80 cd/m2. Idag kalibrerar vi ju skärmarna till högre ljusstyrka, runt 100-160 cd/m2 och kan därför ha ljusare i rummet. Runt 50-100 lux är rätt lagom. I ditt rum bör det räcka med ett rör.

FRÅGA 3
(I en av X-Rites träningsvideor säger man att 32 Lux motsvarar ungefär den belysningseffekt som används i en biografsalong under det att reklamfilmerna/trailerna körs - om än i en helt annan färgtemperatur.
Är det fler som skulle kunna skriva under på att det är en bra tumregel om man inte har tillgång till dyra instrument för att avgöra detta?)
Nu är inte en luxmeter särdeles dyr, några hundralappar. Men du har ju en exklusiv och noggrann ljusmätare i din kamera. Sök på EV to lux för att få reda på hur man omvandlar mätarens värde till ett luxvärde.

Stefan

P.S Du har rätt i att jag tar upp mera i Digital Bild 4
 
TACK!
:) Precis de svar jag behövde!
Ett par detaljer dock:

32 lux är idag lite överspelat. Det var en bra ljusnivå på den tiden när vi satt vid CRT-skärmar med en ljusstyrka runt 80 cd/m2.

Bra att veta. På väldigt många platser man besöker på webben finns den gamla informationen om 32 lux kvar (ibland förordas t.o.m. maximalt 32, eller någonstans mellan 16-32, lux).
Såg dock att du har en artikel från november 2011 på SFF som ger de mer aktuella förhållandena:
http://www.sfoto.se/teknik/farghant...-utskrifter/lysror-betraktning-och-arbetsljus

Idag kalibrerar vi ju skärmarna till högre ljusstyrka, runt 100-160 cd/m2 och kan därför ha ljusare i rummet. Runt 50-100 lux är rätt lagom. I ditt rum bör det räcka med ett rör.

Tänker du på 18 Watts lysrören då (det finns ju ett antal olika längder/wattal att välja mellan)?


Nu är inte en luxmeter särdeles dyr, några hundralappar. Men du har ju en exklusiv och noggrann ljusmätare i din kamera. Sök på EV to lux för att få reda på hur man omvandlar mätarens värde till ett luxvärde.

Ett par hundralappar skall jag nog klara. Men det är ju alltid roligt att ha flera tillvägagångssätt.
En nybörjarfråga dock: Det är ju reflekterat ljus man mäter. Det kommer ju att variera en hel del beroende på vart man riktar kameran. För att få rätt lux-värde antar jag att man skall utgå från något neutralt som t.ex. ett gråkort. Min skrivbordsyta är gråbelagd, rätt nära den kulört som gråkorten har - kan det vara något att utgå ifrån, eller skall jag använda ett riktigt gråkort, som ju lätt kan vridas i olika vinklar (då jag antar att ljusets infallsvinkel också kan ha betydelse för mätresultatet) för att få rätt värde?

[För de som inte gillar konverteringstabeller kan ett alternativ för att räkna om EV till LUX vara att använda:
LUX = 2.5 x (2 ^ EV)
- förutsätter iofs att man inte ogillar huvudräkning eller har tillgång till en miniräknare, som väl de flesta idag har i sina mobiltelefoner, och vill man slippa bråk underlättar det väl en del om man kan serien för de hela f-talen utantill.]

P.S.
Har följt flera av dina artiklar på SFF och FS och alltid funnit dem väldigt läsvärda - och beställde därför Digital Bild 4.0 för ett par dagar sedan. Förhoppningen, efter att ha förhandsläst utdraget på webben, var att den skulle täcka en del av de här frågorna, så det gläder mig nu att kunna se fram emot det.
 
Det finns ingen anledning att sitta i så mörka rum som 35lux längre, det finns gott om ouppdaterade sidor på internet.

När det gäller att använda kameran som ljusmätare så fungerar det bra så länge man kan kallibrera sin kamera med objektiv mot en känd ljusmängd. Skall man räkna ut ljusstyrkan i ett rum måste man annars känna till t-värdet på objektivet också, något tillverkarna gör sitt absolut bästa att hemlighålla.

/Karl
 
Intressant, men samtidigt lite förvirrande att det har blivit både så högt och lågt i den här tråden. Bland annat trådskaparen och jag eftersöker ett så billigt och enkelt sätt som möjligt att kalibrera skärmen mot hur det kommer att se ut t.ex. på väggen, medan andra gör djupdykningar i LUX-tal och målar väggarna gråa. Självklart måste det finnas utrymme för fotoentusiaster i alla möjliga utvecklingsfaser här på fotosidan, men det är nog viktigt att vara ärlig mot sig själv med i vilken fas man befinner sig i. Att måla väggarna gråa hade känts lite overkill för en sådan som mig, som bara har en XZ-1 att fota med. Har man däremot lagt många 10000-tals kronor på sin fotoutrustning, så kanske det till och med vore dumdristigt att inte lägga några hundralappar på en hink med betonggrå färg.

Hur som helst så verkar många nöjda med sina Spyder-kalibrerare. Om jag har förstått saken rätt så ska det alltså räcka med en Spyder och en ICC-profil för den skrivare som används, för att matcha skärmen mot papperskopian. Det som jag fortfrande är osäker på är hur man sedan matchar det mot väggen. Man brukar väl inte ha samma belysning på t.ex. vardagsrumsväggen, som vid sin redigeringsplats. Ska man välja en speciell utprofil, som är anpassat för vardagsrumsbelysningen, eller hur löser man enklast den här problematiken.
 
Intressant, men samtidigt lite förvirrande att det har blivit både så högt och lågt i den här tråden. Bland annat trådskaparen och jag eftersöker ett så billigt och enkelt sätt som möjligt att kalibrera skärmen mot hur det kommer att se ut t.ex. på väggen, medan andra gör djupdykningar i LUX-tal och målar väggarna gråa. Självklart måste det finnas utrymme för fotoentusiaster i alla möjliga utvecklingsfaser här på fotosidan, men det är nog viktigt att vara ärlig mot sig själv med i vilken fas man befinner sig i. Att måla väggarna gråa hade känts lite overkill för en sådan som mig, som bara har en XZ-1 att fota med. Har man däremot lagt många 10000-tals kronor på sin fotoutrustning, så kanske det till och med vore dumdristigt att inte lägga några hundralappar på en hink med betonggrå färg.

Hur som helst så verkar många nöjda med sina Spyder-kalibrerare. Om jag har förstått saken rätt så ska det alltså räcka med en Spyder och en ICC-profil för den skrivare som används, för att matcha skärmen mot papperskopian. Det som jag fortfrande är osäker på är hur man sedan matchar det mot väggen. Man brukar väl inte ha samma belysning på t.ex. vardagsrumsväggen, som vid sin redigeringsplats. Ska man välja en speciell utprofil, som är anpassat för vardagsrumsbelysningen, eller hur löser man enklast den här problematiken.

Japp du måste anpassa skärmen till ljuset du tänker betrakta utskrifterna i. Tänkt dock på att det är väldigt svårt att få till detta i ett vanligt vardagsrum eftersom du oftast har dagsljus på dagen och ett varmt ljus där på kvällen.

/Karl
 
Japp du måste anpassa skärmen till ljuset du tänker betrakta utskrifterna i. Tänkt dock på att det är väldigt svårt att få till detta i ett vanligt vardagsrum eftersom du oftast har dagsljus på dagen och ett varmt ljus där på kvällen.

/Karl

Tack för att du påpekar dygnsvariationen i ljuset. Det är kanske onödigt att lägga ner för mycket ansträngning på det här då, men jag borde väl ändå beställa några testbilder, så att ljus och färg ligger inom intervallet för mina modesta krav. Jag har själv råkat ut för bilder från Fujidirekt, som var alldeles för uppskruvade i kontrasten. Sedan har jag läst om många som har fått alldeles för mörka bilder från Crimson.
 
Tack för att du påpekar dygnsvariationen i ljuset. Det är kanske onödigt att lägga ner för mycket ansträngning på det här då, men jag borde väl ändå beställa några testbilder, så att ljus och färg ligger inom intervallet för mina modesta krav. Jag har själv råkat ut för bilder från Fujidirekt, som var alldeles för uppskruvade i kontrasten. Sedan har jag läst om många som har fått alldeles för mörka bilder från Crimson.

Skulle tippa på att du kommer ganska långt med några testutskrifter och manuella inställningar. Dina resultat kommer helt säkert inte behöva vara 100% färgöverstämmande. Det är mest reklambyråer etc som behöver detta, då färgerna på företagslogotyper får avvika otroligt lite.

/Karl
 
Tillägg till mitt tidigare inlägg (#26)

Nu är inte en luxmeter särdeles dyr, några hundralappar. Men du har ju en exklusiv och noggrann ljusmätare i din kamera. Sök på EV to lux för att få reda på hur man omvandlar mätarens värde till ett luxvärde.

För er som har en smartphone kanske den här appen, som så vitt jag förstår är gratis (och som - troligen - inte skall jämföras med de mer avancerade luxmätarna), kan vara något:
http://www.whitegoods.com/pressNews26.html

Jag äger själv ingen smartphone och några recensioner om appen hittade jag inte så hur den står sig mot andra "konventionella" luxmätare är det inte möjligt att ha någon åsikt om, men det kanske blir tillfälle för sådana omdömen om appen laddas ner och testas av hugade.
Skulle inte ha något emot att läsa en sådan, gärna här på FS.
 
Intressant, men samtidigt lite förvirrande att det har blivit både så högt och lågt i den här tråden. Bland annat trådskaparen och jag eftersöker ett så billigt och enkelt sätt som möjligt att kalibrera skärmen mot hur det kommer att se ut t.ex. på väggen, medan andra gör djupdykningar i LUX-tal och målar väggarna gråa. Självklart måste det finnas utrymme för fotoentusiaster i alla möjliga utvecklingsfaser här på fotosidan, men det är nog viktigt att vara ärlig mot sig själv med i vilken fas man befinner sig i. Att måla väggarna gråa hade känts lite overkill för en sådan som mig, som bara har en XZ-1 att fota med. Har man däremot lagt många 10000-tals kronor på sin fotoutrustning, så kanske det till och med vore dumdristigt att inte lägga några hundralappar på en hink med betonggrå färg.

Hur som helst så verkar många nöjda med sina Spyder-kalibrerare. Om jag har förstått saken rätt så ska det alltså räcka med en Spyder och en ICC-profil för den skrivare som används, för att matcha skärmen mot papperskopian. Det som jag fortfrande är osäker på är hur man sedan matchar det mot väggen. Man brukar väl inte ha samma belysning på t.ex. vardagsrumsväggen, som vid sin redigeringsplats. Ska man välja en speciell utprofil, som är anpassat för vardagsrumsbelysningen, eller hur löser man enklast den här problematiken.


Ja, var går gränserna för var man skall lägga sin ambitionsnivå när det gäller digital färghantering?
Det är en intressant fråga.
Om man till att börja med håller sig till arbetsmiljön så söker jag precis som du och många andra här på FS också en ”enklare lösning” men som fortfarande skall göra färgerna rättvisa på den egna bildskärmen – och i förlängningen också i andra media. Ur ett rent subjektivt perspektiv kan man naturligtvis alltid utgå från att lösningen rättar sig efter var den enskildes tycke och förmåga att uppleva och urskilja färger går. Och så länge bilderna endast delas av en själv och/eller vänner med exakt samma preferenser finns det ju inget problematiskt med detta. Det är ju när man vill dela sina bilder med flera och okända betraktare, och kanske i olika typer av media, som behovet av objektivetet blir aktuellt. Väl där, och med samma önskemål om hyggligt korrekt återgivna färger, har jag, så här långt kommen med att sätta mig in i detta med digital färghantering, svårt att se hur man skall komma förbi sådant som att korrekt arbetsmiljö (allt som på olika sett påverkar färgtemperatur, luxtal, etc. - och därmed den egna bildupplevelsen) alltid måste vare en förutsättning för att i NÄSTA steg kunna utföra korrekta kalibreringar/profileringar av de olika typer av hårdvara man använder för sin produktion och presentation av digital bild. Vilket inte behöver betyda att man genast måste ha det mest avancerade i fråga om utrustning och liknande.

Beträffande arbetsmiljön skulle jag tro att med en enkel avskärmning av sin arbetsplats och rätt belysning har man goda möjligheter att komma ganska långt utan att det behöver kosta mycket i vare sig ansträngningar eller faktiska utgifter.
Har man t.ex. ett skrivbord i någon tjusig körsbärsfärgad nyans (som ofelbart kommer att inverka på färgåtergivningen) och inte vill gråmåla det kan man enkelt täcka det med grå papp (för att få en glattare yta belade jag för egen del pappen med en påklistringsbar plastfolie i en grå nyans nära NCS3000, till en kostnad runt 150:- SKR).
Lysrören jag efterfrågade tidigare i tråden kostar runt 370:- SEK/styck, och i mitt fall räcker det med ett. Armatur till ett sådant finns på byggmarkander för runt 150:- SEK. Och belysningen har man ju användning för i fler sammanhang :).

När det gäller kalibreringar/profileringar har den här trådens huvudsakliga fokus legat på överensstämmelse mellan skärm och tryckt media samt projektorer.
Det skulle vara intressant att få några synpunkter på hur man värderar behoven på arbetsmiljö, kalibreringar, etc., när det gäller publicering för webben – och då begränsat till sammanhang där korrekt färgåtergivning faktiskt är önskvärd (som t.ex. bilder här på F.S).
Ett ofta återkommande argument som jag stött på i dessa webpubliceringssammanhang är att man då inte behöver ta de så allvarligt med arbetsmiljöaspekter och liknande. Man hänvisar till det väldiga spann av olika plattformar och miljöer som användare nyttjar och befinner sig i. Det kan ju vara allt från en daterad mobiltelefon i det glåmiga ljuset på 4:an nattsbuss till en väl kalibrerad high-end-skärm belägen i lokaler med perfekt avvägda ljusförhållanden. Och även om detta är nog så riktigt är jag själv ändå inte lika övertygad om det skulle räcka som argument för att ta det så lätt med vad som för all annan bildpublicering är förutsättningar i fråga om goda arbetsförhållanden och färghantering.
Jag kan, utifrån vad jag hittills lärt mig, tänka mig flera skäl. Men det vore först och främst intressant att höra vad det finns för åsikter och faktiska erfarenheter om detta hos kunniga forumbesökare här på FS. Jag funderar bl.a. på sådant som hur webbdesignbyråer tänker och jobbar i frågor som dessa.
 
Jag kan, utifrån vad jag hittills lärt mig, tänka mig flera skäl. Men det vore först och främst intressant att höra vad det finns för åsikter och faktiska erfarenheter om detta hos kunniga forumbesökare här på FS. Jag funderar bl.a. på sådant som hur webbdesignbyråer tänker och jobbar i frågor som dessa.

Tyvärr tycker jag att många tänker och jobbar fel. De säger att eftersom alla har så olika förhållanden spelar det inte så stor roll hur de sitter själva. De använder därför dåliga skärmar, som de menar är representativa för vad genomsnittsanvändaren har. Problemet är ju bara det att en dålig skärm kan avvika mycket från den genomsnittliga standarden. Det skulle innebära att om de råkar få en sådan skärm får de bilder som ser bra ut på ett litet fåtal skärmar.

Jag har min skärm kalibrerad på två olika sätt. Dels har jag gjort ett fullgamutläge som jag använder när jag ska göra bilder för tryck eller för utskrift. Dels har jag ett läge som är anpassat för sRGB:s färgomfång och färgtemperatur. Då vet jag att min skärm verkligen representerar det som den genomsnittlige betraktaren har och mina bilder ser vettiga ut på ganska många skärmar.

Eftersom jag har en Eizoskärm kan jag enkelt växla mellan dessa lägen i ColorNavigator. Skärmens inställningar anpassas och profilen byts automatiskt.

Stefan
 
Dels har jag ett läge som är anpassat för sRGB:s färgomfång och färgtemperatur. Då vet jag att min skärm verkligen representerar det som den genomsnittlige betraktaren har och mina bilder ser vettiga ut på ganska många skärmar.

Menar du att du förändrar inställningen av skärmens färgtemperatur när du kör i sRGB, d.v.s. lämnar 5000K?
Till vilken färgtemperatur är det i så fall - och anpassar du då även färgtemperaturen i arbetsrummet till densamma?
Eller utgår du från att genomsnittsbetraktaren använder belysning som färgmässigt ligger någonstans kring "glödlampsljus" och sätter skärmens färgtemperatur efter det, d.v.s. använder ditt eget rums glödlampsljus som utgångspunkt (vilket K-tal motsvarar det i ditt fall)?

PS.
Som du såg hittade jag lysrören och vet vilken längd jag behöver, så den frågan är besvarad.
 
Menar du att du förändrar inställningen av skärmens färgtemperatur när du kör i sRGB, d.v.s. lämnar 5000K?
Till vilken färgtemperatur är det i så fall - och anpassar du då även färgtemperaturen i arbetsrummet till densamma?
Eller utgår du från att genomsnittsbetraktaren använder belysning som färgmässigt ligger någonstans kring "glödlampsljus" och sätter skärmens färgtemperatur efter det, d.v.s. använder ditt eget rums glödlampsljus som utgångspunkt (vilket K-tal motsvarar det i ditt fall)?

PS.
Som du såg hittade jag lysrören och vet vilken längd jag behöver, så den frågan är besvarad.

sRGB har en färgtemperatur på 6500K, så det är den jag använder på min skärm. Jag gör inget åt min rumsbelysning, eftersom den efterliknar dagsljus. Men det gör att min skärm ser lite blå ut, precis som en okalibrerad skärm oftast ser ut.
 
sRGB har en färgtemperatur på 6500K, så det är den jag använder på min skärm. Jag gör inget åt min rumsbelysning, eftersom den efterliknar dagsljus. Men det gör att min skärm ser lite blå ut, precis som en okalibrerad skärm oftast ser ut.

Tack för intressant information!

I just fallet med webbpublicering innebär det m.a.o. ett undantag från regeln att hålla skärm och rumsbelysning till samma färgtemperatur. Det är kanske något som skulle kunna kompletteras i din artikel "Lysrör för betraktning och arbetsljus" ( http://www.sfoto.se/teknik/farghant...-utskrifter/lysror-betraktning-och-arbetsljus ).

Låter bekvämt att kunna flytta från det ena läget till det andra i din skärm.
Själv använder jag för närvarande en något enklare skärm (en Dell 2408 WFP från 2009 – en S-PVA med WFCCFL som fick förvånansvärt god kritik på bl.a. http://monitortest.blogspot.se/ och http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_2408wfp.htm - lägg märke till det ofattbart låga dE-värdena på 0,4 och 0,5 i ett par av mätningarna, dE-värden som jag dock hittills inte lyckats komma i närheten av efter kalibrering; mina dE-värden har legat runt strax under 4 - och då utgående från Custom-RGB-läget som jag hittills ansett som det jag velat utforska först då det är det enda som tillåter justeringar av RGB-värdena direkt på skärmen).

Jag använder kalibreringsverktyget ”X-Rite i1 Display Pro” med mjukvaran ”i1Profiler” som tillåter att man kan spara arbetsflöden som inkluderar skärmkalibrering och ICC-profiler. Även om sparade arbetsflöden förenklar tar ett omställningsbyte från ett läge till ett annat (d.v.s. att göra om hela kalibrerings- och profileringsprocessen) ändå runt 10-15 minuter allt som allt i runda slängar. Å andra sidan, byter man inte läge så ofta så kan man, de gånger det händer, kanske stå ut och nyttja väntetiden till att sätta på en fika…
 
ANNONS