Intressant, men samtidigt lite förvirrande att det har blivit både så högt och lågt i den här tråden. Bland annat trådskaparen och jag eftersöker ett så billigt och enkelt sätt som möjligt att kalibrera skärmen mot hur det kommer att se ut t.ex. på väggen, medan andra gör djupdykningar i LUX-tal och målar väggarna gråa. Självklart måste det finnas utrymme för fotoentusiaster i alla möjliga utvecklingsfaser här på fotosidan, men det är nog viktigt att vara ärlig mot sig själv med i vilken fas man befinner sig i. Att måla väggarna gråa hade känts lite overkill för en sådan som mig, som bara har en XZ-1 att fota med. Har man däremot lagt många 10000-tals kronor på sin fotoutrustning, så kanske det till och med vore dumdristigt att inte lägga några hundralappar på en hink med betonggrå färg.
Hur som helst så verkar många nöjda med sina Spyder-kalibrerare. Om jag har förstått saken rätt så ska det alltså räcka med en Spyder och en ICC-profil för den skrivare som används, för att matcha skärmen mot papperskopian. Det som jag fortfrande är osäker på är hur man sedan matchar det mot väggen. Man brukar väl inte ha samma belysning på t.ex. vardagsrumsväggen, som vid sin redigeringsplats. Ska man välja en speciell utprofil, som är anpassat för vardagsrumsbelysningen, eller hur löser man enklast den här problematiken.
Ja, var går gränserna för var man skall lägga sin ambitionsnivå när det gäller digital färghantering?
Det är en intressant fråga.
Om man till att börja med håller sig till arbetsmiljön så söker jag precis som du och många andra här på FS också en ”enklare lösning” men som fortfarande skall göra färgerna rättvisa på den egna bildskärmen – och i förlängningen också i andra media. Ur ett rent subjektivt perspektiv kan man naturligtvis alltid utgå från att lösningen rättar sig efter var den enskildes tycke och förmåga att uppleva och urskilja färger går. Och så länge bilderna endast delas av en själv och/eller vänner med exakt samma preferenser finns det ju inget problematiskt med detta. Det är ju när man vill dela sina bilder med flera och okända betraktare, och kanske i olika typer av media, som behovet av objektivetet blir aktuellt. Väl där, och med samma önskemål om hyggligt korrekt återgivna färger, har jag, så här långt kommen med att sätta mig in i detta med digital färghantering, svårt att se hur man skall komma förbi sådant som att korrekt arbetsmiljö (allt som på olika sett påverkar färgtemperatur, luxtal, etc. - och därmed den egna bildupplevelsen) alltid måste vare en förutsättning för att i NÄSTA steg kunna utföra korrekta kalibreringar/profileringar av de olika typer av hårdvara man använder för sin produktion och presentation av digital bild. Vilket inte behöver betyda att man genast måste ha det mest avancerade i fråga om utrustning och liknande.
Beträffande arbetsmiljön skulle jag tro att med en enkel avskärmning av sin arbetsplats och rätt belysning har man goda möjligheter att komma ganska långt utan att det behöver kosta mycket i vare sig ansträngningar eller faktiska utgifter.
Har man t.ex. ett skrivbord i någon tjusig körsbärsfärgad nyans (som ofelbart kommer att inverka på färgåtergivningen) och inte vill gråmåla det kan man enkelt täcka det med grå papp (för att få en glattare yta belade jag för egen del pappen med en påklistringsbar plastfolie i en grå nyans nära NCS3000, till en kostnad runt 150:- SKR).
Lysrören jag efterfrågade tidigare i tråden kostar runt 370:- SEK/styck, och i mitt fall räcker det med ett. Armatur till ett sådant finns på byggmarkander för runt 150:- SEK. Och belysningen har man ju användning för i fler sammanhang
.
När det gäller kalibreringar/profileringar har den här trådens huvudsakliga fokus legat på överensstämmelse mellan skärm och tryckt media samt projektorer.
Det skulle vara intressant att få några synpunkter på hur man värderar behoven på arbetsmiljö, kalibreringar, etc., när det gäller publicering för webben – och då begränsat till sammanhang där korrekt färgåtergivning faktiskt är önskvärd (som t.ex. bilder här på F.S).
Ett ofta återkommande argument som jag stött på i dessa webpubliceringssammanhang är att man då inte behöver ta de så allvarligt med arbetsmiljöaspekter och liknande. Man hänvisar till det väldiga spann av olika plattformar och miljöer som användare nyttjar och befinner sig i. Det kan ju vara allt från en daterad mobiltelefon i det glåmiga ljuset på 4:an nattsbuss till en väl kalibrerad high-end-skärm belägen i lokaler med perfekt avvägda ljusförhållanden. Och även om detta är nog så riktigt är jag själv ändå inte lika övertygad om det skulle räcka som argument för att ta det så lätt med vad som för all annan bildpublicering är förutsättningar i fråga om goda arbetsförhållanden och färghantering.
Jag kan, utifrån vad jag hittills lärt mig, tänka mig flera skäl. Men det vore först och främst intressant att höra vad det finns för åsikter och faktiska erfarenheter om detta hos kunniga forumbesökare här på FS. Jag funderar bl.a. på sådant som hur webbdesignbyråer tänker och jobbar i frågor som dessa.