Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärmar med Spyder4

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Hej,
Har 2st skärmar - en för spel & allmänt (ASUS PG278Q), och en för foto (DELL U2711).
Har kalibrerat båda med Spyder4Elite, men det blir helt olika färger på skärmarna.
Inser att helt lika ska de inte vara, men det är ganska stor skillnad.
DELL-skärmen är mycket varmare. Man tycker ju att iaf vitt borde vara vitt på båda skärmarna?
Hur bör jag gå till väga för bästa resultat?
Det här med att kalibrera skärmar är en jungel... :eek:(
Mvh

Hej,
Har 2st skärmar - en för spel & allmänt (ASUS PG278Q), och en för foto (DELL U2711).
Har kalibrerat båda med Spyder4Elite, men det blir helt olika färger på skärmarna.
Inser att helt lika ska de inte vara, men det är ganska stor skillnad.
DELL-skärmen är mycket varmare. Man tycker ju att iaf vitt borde vara vitt på båda skärmarna?
Hur bör jag gå till väga för bästa resultat?
Det här med att kalibrera skärmar är en jungel... :eek:(
Mvh

Hej !

Jag har samma problem, dvs att få två lite olika skärmar att bete sej lika.

Lösningen för mej är DispcalGUI, som är en freewhaere , rekomenderas, har med tiden blivit väldigt bra.

Instrumentet är för mej Xrite 1D3.

---------------

Profiler mot fastställda mål:

- Bestäm färgtemp, ex 5200
- Ljusstyrka ex 120
- gamma.
- svartpunkt, dvs det svartaste på den skärm som har högst minvärde får styra.

I Dgui ( och Argyllcms som är motorn ) verkar vara en bugg på x10,
dvs har jag kört en vända och mäter att en skärm har 1,4 som min och nästa har 1,5 så
anger jag det högsta som önskat värde med lite ränta, ex 1,53 , men 0,153 så blir det rätt.

Resultatet blir oftast bra, det går knappt att se någon skillnad på skärmarna.

Hur Spyders programvara är vet jag inte, men samma möjligheter bör finnas, ladda annars ner Dgui och använd det.

Sök på Fs, det finns många trådar om detta.

Läs: https://www.facebook.com/notes/655137061262934/

//MW

Grafikkortet?

Är det så att du har två skärmar på samma dator?
Undrar om ditt grafikkortet klarar av att läsa in två olika profiler samtidigt?
Vanligen så väljs en profil som "standardprofil" när man profilerat en skärm.

Är det så att du har två skärmar på samma dator?
Undrar om ditt grafikkortet klarar av att läsa in två olika profiler samtidigt?
Vanligen så väljs en profil som "standardprofil" när man profilerat en skärm.

Ja jag har 2 skärmar på samma dator (med 2 grafikkort), men jag kan välja profil individuellt och då ändras bara den ena skärmen.

Jag förstår inte varför det inte blir samma vitbalans på de båda skärmarna när båda kalibreras med Spyder'n.
Visst kan jag finjustera i SpyderUtility efter kalibrationen så att båda är snarlika, men hur vet jag vilken som är "rätt"?`:p

Ni blandar ihop kalibrering med profilering. Vad Spydern gör är att profilera skärmen. Alltså skapa en profil för grafikkortet som gör att färgerna visas så korrekt som möjligt.

Med den typen av skärmar ni talar om måste kalibreringen skötas manuellt med hjälp av menyerna och knapparna på skärmen. Spydern är en hjälp för att visa var man ligger mot önskat värde.
Här finns ofta ett läge som kallas custom eller liknande och där man kan ställa RGB värden manuellt för att matcha ett Kelvin värde. Ofta vill man ligga någonstans mellan 5500 kelvin och 6500 kelvin.
Billigare skärmar kan ha problem med att komma ner i värden under 6500 kelvin.

Spydern kan förmodligen just som min i1 Display pro hjälpa till och se var man ligger i förhållandes till önskat värde. Detsamma gäller ljusstyrka på skärmen och kontrast.

Det är i princip bara skärmar som kan hårdvarukalibreras som mjukvaran kan justera skärmen till önskade värden och sedan profilera.

Ok. Profilering.

Så hur går man till väga då?
Jag har bara fabriksåterställt skärmarna (och satt DELLen i AdodeRGB-läge), och sedan "profilerat" med mål 5800k.
Funkar uppenbarligen inte så bra...

Har tittat i flera guider, men de är väldigt komplicerade.

Jag vill bara att min skärm ska visa rätt färger. Ska det vara så svårt...?

Ni blandar ihop kalibrering med profilering. Vad Spydern gör är att profilera skärmen. Alltså skapa en profil för grafikkortet som gör att färgerna visas så korrekt som möjligt.

Med den typen av skärmar ni talar om måste kalibreringen skötas manuellt med hjälp av menyerna och knapparna på skärmen. Spydern är en hjälp för att visa var man ligger mot önskat värde.
Här finns ofta ett läge som kallas custom eller liknande och där man kan ställa RGB värden manuellt för att matcha ett Kelvin värde. Ofta vill man ligga någonstans mellan 5500 kelvin och 6500 kelvin.
Billigare skärmar kan ha problem med att komma ner i värden under 6500 kelvin.

Spydern kan förmodligen just som min i1 Display pro hjälpa till och se var man ligger i förhållandes till önskat värde. Detsamma gäller ljusstyrka på skärmen och kontrast.

Det är i princip bara skärmar som kan hårdvarukalibreras som mjukvaran kan justera skärmen till önskade värden och sedan profilera.

Ok. Profilering.

Jag vill bara att min skärm ska visa rätt färger. Ska det vara så svårt...?

Det finns inget korrekt värde som gäller för alla skärmar och för alla miljöer. Man måste anpassa färgtemperatur till respektive skärm och den miljö du sitter i. Jag har skrivit en hel del om hur du hittar fram till rätt färgtemperatur och ljusstyrka på https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Om man inte vill betala en extra tusenlapp för babelcolor och kan tänka sig lite kommandoradsverktyg kan spotread i ArgyllCMS också mäta ljusstyrka, färgtemperatur och cri om man har en spektrofotometer.

Det finns inget korrekt värde som gäller för alla skärmar och för alla miljöer. Man måste anpassa färgtemperatur till respektive skärm och den miljö du sitter i. Jag har skrivit en hel del om hur du hittar fram till rätt färgtemperatur och ljusstyrka på https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Håller med Stefan om att anpassningen måste vara efter dina förutsättningar.
Därför rekommenderar jag alltid vid 2 skärmars kalibrering att stänga av palettskärmen och koncentrera dej helt på din fotoskärm.
Då får du ingen "störande" vitpunkt utan bestämmer dina förutsättningar med den "bra" skärmen.
Resultatet (när du är nöjd) för du sedan över till skärm 2. Minskar ljusstyrkan med 20 candela ex. om du på fotoskärmen har 120 candela gå till 100 på palettskärmen.
Vitpunkten kommer inte att stämma (du kan manuellt justera på palettskärmen) men nu är den "rätta" skärmen dominant för ditt färgseende.

Ok.

Fattar fortfarande inte varför det blir olika vitpunkter för de olika skärmarna.
Vad är det spydern gör då? Trodde den mätte det och justerade till målvärdet i profilen?

Ok.

Fattar fortfarande inte varför det blir olika vitpunkter för de olika skärmarna.
Vad är det spydern gör då? Trodde den mätte det och justerade till målvärdet i profilen?

Om du har en hårdvarukalibrerad skärm fungerar det så. Saknar du det måste du alltså manuellt justera in vitpunkten på din skärm. I programmet brukar du få en hjälp att göra detta.

Det du då gör är en kalibrering, alltså ställer in skärmen på de önskade värdena. Vad som Spadern framförallt gör är en profilering, den mäter upp din skärms prestanda, så att Photoshop och andra färghanterade program förstår hur dina skärmar ser ut och kan anpassa färgerna efter dina skärmars prestanda.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto