Annons

Kalibrera Macbook.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en 13" Macbook som jag tänkt kalibrera skärmen på. Tanken är att jag i framtiden ska köpa mig en extern skärm att jobba med då den inbyggda skärmen kanske inte är speciellt bra när det kommer till bildbehandling. Men på fältet duger den gott och väl.

Har kikat lite på ColorVision Spyder 2 Express då det svider lite väl att lägga ned 2500kr-3000kr på en kalibrator som amatör.

Nu har jag lite frågor.

1. Kan jag använda Spydern till att kalibrera två olika skärmar för en dator? Skärmarna ska inte användas samtidigt utan bara en i taget.

2. Är det smartare att köpa Suite-paketet istället för Express-paketet ifall jag köper mig en skrivare i framtiden?

3. Är det dumsnålt att inte lägga ned mer pengar för att få en bättre kalibrator?

Vänliga hälsn.,
Olle
 
Jag kör macbook. Den duger till mina bilder som regel. Men jag jobbar med extern skärm Eizo 24 tum när det är större mängder bilder.

Spyder 2 är okej, men spyder 3 och eye-match är ännu bättre. Gillar Eye-Match bäst även om Spyder 3 har smidig mjukvare som spar tid..

Du kan kalibrera flera skärmar. Macen har koll på vilken skärm som är vilken, åtminstone om du kör DVI.

Du kan köpa skrivarkalibratorn löst. Den säljs under varumärket Datacolor

3. Jo lite. Därför ska du nog fundera på Spyder 3 istället.
 
Kanske inte direkt svar på dina frågor, men... Jag kör spyder2express till macbooken och skillnaden är som natt och dag. Jag är mycket nöjd med resultatet.

Kan inte rekommendera skärmen för bildbehandling, men kalibrerad så fungerar den ändå helt okej att använda på fält för att bedöma bilder och göra vissa justeringar.
 
Hej jag har själv Spyder 2 och får utmärkt resultat både på skärmen på min Macbook Pro och på min stora skärm som jag kopplar in vid behov. Inga probelm att kalibrera skärmarna var för sig, det sköts automatiskt och har aldrig varit något krångel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.