Annons

Kalibrera iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Ska kalibrera min iMac 2011 med spyder 4 pro. Är det något man ska förinställa innan man kalibrerar? T ex hur ska ljudstyrkan stå? Har min ganska högt nu. Vilken typ av gama har en Mac? Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få
/ Simon

Det går inte att kalibrera iMac.... Tyvärr.
Är inte en dator avsedd för proffsbruk utan endast hemmabruk så som se på film/TV och sortera semesterbilderna.

/m

Det går inte att kalibrera iMac.... Tyvärr.
Vad menar du med det? Självklart kan man kalibrera skärmen på en Imac, precis som på alla andra datorer. Att resultatet inte blir lika perfekt som med en 30000-kronorsskärm är en sak, men det blir iaf bättre än det är direkt ur lådan.

Jo, jag vet att en del tycker det, men "kalibrera" är nog det uttryck som oftast används för den typ av inställning som TS tänker göra.

I fallet där du hänvisar till en skärm i 30 000 kronors klassen så blir väl den hårdvarukalibrerad om jag inte tar helt fel och det är något helt annat och som du dessutom inte kan göra på en iMac.

När du använder en ColorMunki eller annan kalibrator på en iMac så blir det helt enkelt en profilering av skärmen som görs.

Det är prat om äpplen eller päron här som i slutänden visar samma sak (förhoppningsvis) på skärmen.

Jo, jag vet att en del tycker det, men "kalibrera" är nog det uttryck som oftast används för den typ av inställning som TS tänker göra.

Kanske för att folk inte har den blekaste aning om vad de pratar om utan bara slänger sig med ord de läst på nätet. Inget ont i det, man kan inte kunna allt - men det blir inte mer rätt för det. Kalibrera och profilera är ungefär lika olika som att steka eller frittera - maten blir varm men smakar inte alls lika. Inse - iMac suger på just den punkten. Som sagt en trevlig skärm för att sortera semesterbilder, kolla på SVT-play, göra layouter mm. Men inte för bildhantering på högre nivå.

/m

Det var ta mig fan i mig det dummaste jag hört sen jag konfirmerades!
/Simon

Kanske för att folk inte har den blekaste aning om vad de pratar om utan bara slänger sig med ord de läst på nätet. Inget ont i det, man kan inte kunna allt - men det blir inte mer rätt för det. Kalibrera och profilera är ungefär lika olika som att steka eller frittera - maten blir varm men smakar inte alls lika. Inse - iMac suger på just den punkten. Som sagt en trevlig skärm för att sortera semesterbilder, kolla på SVT-play, göra layouter mm. Men inte för bildhantering på högre nivå.

/m

Men inte för bildhantering på högre nivå.

/m

Högre nivå säger du. Vad innebär det i ditt fall? Ser att du är hobbyfotograf så jag antar att det är semesterbilder o dyl som är den "högre nivån".

Vi som jobbar med foto, retusch och tryckanpassning klarar oss utmärkt med iMac. Men du är säkert på en mycket högre nivå än vi som lever på det. Det finns självklart mycket bättre skärmar än iMacs, men att degradera den till att bara duga till att sortera semesterbilder och titta på SVT-play är ganska korkat.

Ja det finns gott om dom på fotosidan. Inte så konstigt att man aldrig blev speciellt aktiv här.
Självklart går det att producera finfina bilder även med en iMac. Sen att det finns dyrare och bättre skärmar för ändamålet har inte med saken att göra.

Hoppas du får svar på dina frågor för visst går det att profilera en iMac. Bla så har dpreview en hel del trådar i ämnet där folk verkar nöjda och jag tror inte att orsaken till "kalibreringen" var att dom skulle glo på SVT-play.

Vad bildbehandlig på högre nivå är får någon annan svara på.

Profilera mera :)

Det var ta mig fan i mig det dummaste jag hört sen jag konfirmerades!
/Simon

imac funkar fint har själv en. Absolut tillräckligt bra kalibrerad (profilerad) med en spyder 3 elite , bilderna är väldigt lika med utskrivna från crimson och det är vad jag behöver. Sen kan det självklart bli bättre med dyrare profsskärmar. Svårt att tänka mig att någon som lägger ut bilder på fotosidan skulle behöva bättre skärm än en imac

NU råkar jag ha både iMac, PC med extern skärm och samma skärm kopplad också till en Mac Book Pro som är min huvuddator för bildredigering. Sedan råkar jag även ha en MacBook Air som är min normal konsultdator men också för sköta bildredigeringen på resor.
Min externa skärm är en Dell 2410 som har bra prestanda och klarar 97-98% av Adobe RGB.
Jag har också en Epson R3000 som jag använder både till utskrifter själv och för kundjobb.Samtliga mina skärmar är profilerade med I1 Pro.
Att det inte går att få en bra profil och resultat på iMac är nonsens. Den är minst lika bra som de flesta skärmar som följer med datorpaket eller sitter i riktiga högkvalitativa laptops.
Begränsningen är att den bara kan visa sRGB som är en ganska liten färgmängd.
För den som har bildredigering som levebröd bör man givetvis investera i en skärm för 15-30 tkr.
För oss som har det sidoverksamhet eller nöje så kan vi nog klara oss med billigare grejer.
Jag skulle vilja påstå att min Dell 2410 ger 98% av kvalitén av en betydligt dyrare skärm. En iMac eller MacBook Pro som är profilerad ger 95% av värstingarna.
Jag gjorde nyss ett jobb för en av Australiens mest kända konstnär som behövde bilder för hennes vernissage i Göteborg där hon skulle sälja tavlor för en dryg miljon. De största tavlorna gick lös på en kvartsmiljon styck och såldes första dagen.
Som alla förstår är en sådant uppdrag mycket kritiskt vad gäller nyanser och kontrast. När vi fotade fanns min MacBook Pro 15 uppkopplad för att hon skulle kunna bedöma bilderna. Vi använde också ColorChecker passport för att få vitbalansen rätt samt att kunna skapa en kameraprofil för varje tavla om det var nödvändigt. Det visade sig att den kameraprofil jag skapade först i hennes studio sedan fungerade rakt igenom samtliga bilder trots att ljuset förändrades under dagen.
När vi använde denna profil kunde vi så snart exponeringen satt exakt egentligen godkänna bilden utan att dra i några spakar. Det var light room out of the box.
Sedan fick hon bilderna utskrivna i A3 och godkände i princip alla direkt. Det var 3 bilder jag fick redigera ytterligare av 24.
Så vad jag vill säga med detta är att om min MCBook Pro 15 från sent 2008 profilerad kan klara detta kritiska jobb med en konstnär som arbetat i veckor med sin målning och känner varje detalj kan bli nöjd så har skärmen klarat ett högt ställt krav.
Åtminstone på min iMac 24 är sedan skärmen knäppet bättre. Så att påstå att detta är kattskit och endast duger till turistbilder är vad jag kallar snobbism och att göra sig själv märkvärdig.
Fast martinator du dricker väl inte heller vin under 10 000 kr/flaskan för det är ju inte ens värt att öppna korken?

Jo jag har kalibrerat skärmen med hjälp av spyder 4 pro, jag har oxå bytt skrivare till en epson, och det ser jätte bra ut när jag skriver ut mina bilder nu. Kom och tänka på en annan sak... om mac bara dög till semester bilder vadför använder Adobe och moderskeppet oftast macar i sina utbildningar?? Känns som de biter sig i tungan med sina löjliga utalanden om semster bilder ha ha......
Håller med dig om att det finns många av dom på fotosidan ha ha... bla annat i tråden "Mac vad betalar man för?" Man blir så trött
Ha en bra dag
/Simon

Ja det finns gott om dom på fotosidan. Inte så konstigt att man aldrig blev speciellt aktiv här.
Självklart går det att producera finfina bilder även med en iMac. Sen att det finns dyrare och bättre skärmar för ändamålet har inte med saken att göra.

Hoppas du får svar på dina frågor för visst går det att profilera en iMac. Bla så har dpreview en hel del trådar i ämnet där folk verkar nöjda och jag tror inte att orsaken till "kalibreringen" var att dom skulle glo på SVT-play.

Vad bildbehandlig på högre nivå är får någon annan svara på.

Profilera mera :)

Jag skrev att iMac inte gick att kalibrera, nämnde alltså en specifik modell i sammanhanget, - att den riktade sig till hemmamarknaden. Om nu iMac haft världens bästa skärm så skulle inte Eizo finnas som företag idag.

/m

Jag skrev att iMac inte gick att kalibrera, nämnde alltså en specifik modell i sammanhanget, - att den riktade sig till hemmamarknaden. Om nu iMac haft världens bästa skärm så skulle inte Eizo finnas som företag idag.

/m

Ingen har sagt att iMac har världens bästa skärm! Du hävdar att den bara duger till semesterbilder och Svt-Play vilket bara bevisar din okunnighet. Jag antar att du själv använder ett kalibrerat och profilerat flöde ända från kameraprofil hela vägen till Hi-end skivare när du gör dina hobbybilder?

Ingen har sagt att iMac har världens bästa skärm! Du hävdar att den bara duger till semesterbilder och Svt-Play vilket bara bevisar din okunnighet. Jag antar att du själv använder ett kalibrerat och profilerat flöde ända från kameraprofil hela vägen till Hi-end skivare när du gör dina hobbybilder?

Jag jobbar mot tryckerier, en hel del repro bla.... Så jag jobba över huvud taget väldigt lite med semesterbilder på arbetstid. Fotosidans egen tidning skriver ju ett bra och utförligt svar om problmet med imac.

Jag får ofta den här frågan från Mac-ägare och upphovet till den är lite terminologiförvirring.

En kalibrering består av två delar, dels att man just kalibrerar skärmen (justerar inställningarna hos dess interna elektronik) så långt det är möjligt, dels att man skapar en profil (icc) som kompenserar för de eventuella kvarstående felaktigheterna. Så om man skall vara korrekt så gör man först en kalibrering, sedan en profilering.

Men hos en del skärmar, bland annat Apples Cinema-skärmar och den i Imac-datorerna så kan man inte komma åt att justera skärmens
elektronik. Det du (sannolikt) gör är del två i processen, en profilering.

Så länge skärmen är ny och fabrikskalibreringen är bra gjord (vilket brukar vara fallet med Apples skärmar) så blir den praktiska skillnaden liten. Men vartefter skärmen åldras och dess färgegenskaper förändras (t.ex. när färgfiltren sakta gulnar) kommer profileringen att få kompensera allt mer och mer. Detta i sin tur leder till ett minskat färgomfång. I en kalibrerbar skärm kan man istället ändra på själva skärmen och profilens påverkan kan fortsatt hållas till ett minimum.

Sedan finns det ett kalibreringsverktyg inbyggt i OSX, men det påverkar inställningarna i grafikkortet, inte i skärmen. Det är samma typ av inställningar man kan (men inte bör) göra via grafikdrivrutinerna i en PC. Att justera här har samma konsekvenser som att göra för mycket kompensation via profileringen, ett minskat färgomfång.

Att Apple av all inte har kalibrerbara skärmar är lite av ett mysterium, i synnerhet med tanke på att deras målgrupp traditionellt varit just kunder med höga färgkrav. Den enda förklaring jag någonsin lyckats få från Apple var att de ansåg att den fabrikskalibrering gjordes med så hög noggrannhet att en kalibrering med en enkel kalibrator snarare skulle försämra än förbättra. Så länge skärmen är helt ny ligger det en viss sanning i det argumentet, men det fråntar användarna möjligheter att på ett bra sätt kompensera för skärmens åldring och de gånger man av olika skäl vill kalibrera om skärmen på något specifikt och lite ovanligt sätt. Det är till exempel inte alltid man vill arbeta med just den vittemperatur och gamma som tillverkaren valt.

MVH
Martin Agfors
Teknikredaktör Proffsfoto

Det här är ju inte helt sant, sen må du och redaktören ha era synpunkter
Kalibrerade min skärm med gott resultat med spyder 4 pro.
En annan sak som talar emot detta är att många
duktiga fotografer jobbar i Mac. Dessutom används
Macen i väldigt många foto kurser/ foto presentationer bla av moderskeppet
och Adobe. Och jag väljer att tro på dessa, Då de bör veta var de sysslar med och om färgerna
Inte stämmde skulle de inte använda mac.
/ Simon

Jag jobbar mot tryckerier, en hel del repro bla.... Så jag jobba över huvud taget väldigt lite med semesterbilder på arbetstid. Fotosidans egen tidning skriver ju ett bra och utförligt svar om problmet med imac.

Att många fotografer jobbar i mac? Jag har inte skrivit något om mac generellt. Jag pratar fortfarande bara om iMac - och alla fotografer har inte heller alltid stenkoll på det här med färger. Att använda en iMac i en kurs ser jag inte som konstigt. Datorn återger bara vad du ska göra - du har ju ingen nytta av en kalibrerad skärm i det läget. Avfilmad, komprimerad för streaming via nätet och sedan uppspelad på en annan skärm. Som att säga att Tiger Woods inte skulle kunna navända en billig klubba för att visa sin swing. Klart han kan - men han skulle inte spela match med den.

/m

Att många fotografer jobbar i mac? Jag har inte skrivit något om mac generellt. Jag pratar fortfarande bara om iMac - och alla fotografer har inte heller alltid stenkoll på det här med färger. Att använda en iMac i en kurs ser jag inte som konstigt. Datorn återger bara vad du ska göra - du har ju ingen nytta av en kalibrerad skärm i det läget. Avfilmad, komprimerad för streaming via nätet och sedan uppspelad på en annan skärm. Som att säga att Tiger Woods inte skulle kunna navända en billig klubba för att visa sin swing. Klart han kan - men han skulle inte spela match med den.

/m

Men det finns väl inte bara en typ av fotografer? Alla behöver inte 100% korrekt färgåtergivning, för tex en bröllops- eller porträtt fotograf så är känslan viktigare än att det är exakt rätt färgåtergivning från fotograferingstillfället. Medan när man jobbar med repro och den typen av bildbehandling kanske det är viktigare. Finns väl många duktiga fotografer som jobbar på iMac, bla Jonas Peterson som blivit utnämnd till en av väldens 10 bästa bröllopsfotografer.

jag har aldrig sagt att alla måste. Jag svarade inledningsvis på fråga om iMac skärmen gick att KALIBRERA. Svaret är NEJ. Den ritkar sig inte mot proffssegmentet. Sen brakade skiten lös... Folk får vara precis hur nöjda de vill med vad de vill jag har aldrig hävdat motsatsen.
/m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar