Annons

Kalibrera iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har aldrig sagt att alla måste. Jag svarade inledningsvis på fråga om iMac skärmen gick att KALIBRERA. Svaret är NEJ. Den ritkar sig inte mot proffssegmentet. Sen brakade skiten lös... Folk får vara precis hur nöjda de vill med vad de vill jag har aldrig hävdat motsatsen.
/m

Du sa att skärmen inte dög till annat än att kolla film och semesterbilderna, och jag tror det var det folk hakade upp sig på.

Men du har rätt i att den inte går att kalibrera, men precis som Dell UltraSharp U2711 så duger den alldeles utmärkt för de flesta fotografer.

De här diskussionerna är rätt märkliga. Ofta syns inlägg om hur viktigt det är att man måste ha en skärm som visar helt korrekta färger och många gånger är det hobbyfotografer som skriver detta. Korrekt mot vad då? Ditt eget tycke? Din egen skrivare? Mot ett tryckeri? Din egen fantastiska skärm som kan visa 99% av A-rgb?

Vad du än använder för slutmedia kommer bilden aldrig att vara exakt lik din skärm. Det är klart att ett bra utgångsläge är bättre än ett dåligt, men så fort bilden har lämnat din dator har du till stor del förlorat kontrollen av hur den visas för användaren.

Att påstå att ett av reklam- och fotobranschens vanligaste vertyg inte duger till mer än semesterbilder är fortfarande helkorkat.

De här diskussionerna är rätt märkliga. Ofta syns inlägg om hur viktigt det är att man måste ha en skärm som visar helt korrekta färger och många gånger är det hobbyfotografer som skriver detta. Korrekt mot vad då? Ditt eget tycke? Din egen skrivare? Mot ett tryckeri? Din egen fantastiska skärm som kan visa 99% av A-rgb?

Vad du än använder för slutmedia kommer bilden aldrig att vara exakt lik din skärm. Det är klart att ett bra utgångsläge är bättre än ett dåligt, men så fort bilden har lämnat din dator har du till stor del förlorat kontrollen av hur den visas för användaren.

Att påstå att ett av reklam- och fotobranschens vanligaste vertyg inte duger till mer än semesterbilder är fortfarande helkorkat.

Kan bara hålla med min namne. Min mer avancerade skärm visar vad min skrivare kommer ge i resultat. De är profilerade och samstämda i kontrast, ljus och färg.
MIn Mac book Pro skärm kan inte visa detta men visar vad en betraktare på internet ser i den bästa av världar med färgprofil aktiverad och profilerad skärm.
Nu är det ju bara att luta en skärm mer eller mindre för att få väldigt olika resultat. Våra bilder upplevs av andra betraktare med helt andra förutsättningar. Vi kan bara kontrollera vår egen miljö.
Så jag kan bara hålla med iBoot att vi har ingen aning hur våra bilder upplevs av andra.
De flesta har varken färgprofil påslagen eller skärmen rätt profilerad.

Märkligt!
Min går att kalibrera med kanon resultat ,nu stämmer det jag ser på skärmen med det som skrivaren spottar ut.
Det gjorde definitivt inte innan.
/Simon

jag har aldrig sagt att alla måste. Jag svarade inledningsvis på fråga om iMac skärmen gick att KALIBRERA. Svaret är NEJ. Den ritkar sig inte mot proffssegmentet. Sen brakade skiten lös... Folk får vara precis hur nöjda de vill med vad de vill jag har aldrig hävdat motsatsen.
/m

Du sa att skärmen inte dög till annat än att kolla film och semesterbilderna, och jag tror det var det folk hakade upp sig på.

Men du har rätt i att den inte går att kalibrera, men precis som Dell UltraSharp U2711 så duger den alldeles utmärkt för de flesta fotografer.

Ja för att fotografer sällan jobbar direkt mot tryckpressen utan mot sin skrivare som i sin tur inte är kalibrerad mot något. Det man som fotograf vill uppnå i det fallet är en snygg bild ur skrivaren. Vid tryck är det inte en snygg bild utan att färgerna i hela kedjan ligger så nära ett slutresultatet som möjligt - fult eller snyggt är i detta fall ointressant. Och det resultatet bestäms av tryckpressen. Således vill man kalibrera skärm, provtrycksskrivare mm så att det i största möjliga mån efterliknar tryckpressen i kombination med valt papper. Är betydligt svårare och ställer större krav på hårdvaran än om du bara har två enheter i kedjan. Det är nog rätt ofta fotografer undrar hur bilden kunde bli så i trycket. Den såg så bra ut på skrämen, och i hans skrivare....

Det är svårt att säga att titta på den och den fotografen, han kör iMac, kolla så bra hans bilder är. Vad vet vi om hur mycket tex reklambyrå och inte minst repro gjort med hans bilder? Hur mycket justeringar från repron behövdes för att i tryck uppnå det reultat som fotografen hade i åtanke?

/m

Jag har inte påstått att jag bara använder en profil. De jag skapar med X-rite Colorchecker är av typen Dual. Det vill säga bygger på 2 bilder. En tagen i t.ex. solljus den andra i skugga.
Dessa går lika bra att använda i olika ljus som de som kommer med Lightroom.
Är det sedan riktigt färgkritiskt så tar jag alltid en bild av färgkortet tillsammans med det som skall fotas av.Det gör man kan sätta färgtemperaturen korrekt och skapa en separat färgprofil om det behövs.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar