Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K20d VS Canon 5d
- Trådstartare Crelle
- Start datum
k jonas i persson
Aktiv medlem
Jag det blir inte småbildsformat för mig iallafall.
reflux
Aktiv medlem
Att han verkar ha våldsamma problem med att lägga skärpan rätt med 5Dn.http://www.crelle.se/vs
Vad är era reflektioner?
Crelle
Aktiv medlem
Skit i skärpan då...
Mitt syfte med detta är att testa och utvärdera bildton och brus utan att dissikera allt för långt in i nörderiet!. Försöker ha ganska jämförbar optik och kör i helt vanliga fotosituationer.
Kommer lite bilder med D700 också...
Jag börjar känna för småbildsfotmatet i mitt fotograferande... Därför kör jag lite kläm och känn på de olika...
Mina reflektioner so far mellan k20d/5d/d700 på ISO 3200;
Lågdagrar är D700 överlägsen
K20d lite långsammare med att fokusera i dåligt ljus
5d är en SKÖN kamera på ngt märkligt sätt!
Detaljer är k20d BRA på
ISO 1600 Jämnt skägg
KRAM
Mitt syfte med detta är att testa och utvärdera bildton och brus utan att dissikera allt för långt in i nörderiet!. Försöker ha ganska jämförbar optik och kör i helt vanliga fotosituationer.
Jag börjar känna för småbildsfotmatet i mitt fotograferande... Därför kör jag lite kläm och känn på de olika...
Mina reflektioner so far mellan k20d/5d/d700 på ISO 3200;
Lågdagrar är D700 överlägsen
K20d lite långsammare med att fokusera i dåligt ljus
5d är en SKÖN kamera på ngt märkligt sätt!
Detaljer är k20d BRA på
ISO 1600 Jämnt skägg
KRAM
t_mauritsen
Aktiv medlem
Bild 1 och 2 borde vara en rättvis jämförelse. Jämför man bild 3 och 4 så verkar man ha 'upptäckt' att större bländare och större sensor ger anledning till kortare skärpedjup.
I övrigt verkar det ha varit svårt att fokusera rätt (se ansiktet) och att man använder farliga slutartider. Jag hoppas man haft ett rejält stativ och trådutlösare/timer+spegelfällning.
Alla bilder är tagna vid höga ison och med stora bländare. Kan ju vara intressant, men det blir mest en jämförelse av objektiven.
Det är mina reflektioner.
Hälsningar, Thorsten
I övrigt verkar det ha varit svårt att fokusera rätt (se ansiktet) och att man använder farliga slutartider. Jag hoppas man haft ett rejält stativ och trådutlösare/timer+spegelfällning.
Alla bilder är tagna vid höga ison och med stora bländare. Kan ju vara intressant, men det blir mest en jämförelse av objektiven.
Det är mina reflektioner.
Hälsningar, Thorsten
interpix
Aktiv medlem
Det blir intressant att se. Upplever även där att K20 hanterar färger bättre men har ingen Pentax att jämföra med längre.
interpix
Aktiv medlem
Gött att ni kommer med reflektioner.
Skriv gärna era tips på hur NI/DU tycker att jag skall köra testet så blir vi alla glada!
Tjipp!
Raw default uppräknade i ACR, tack! Gärna så att man kan se hur hudtoner återges.
Allemyr
Aktiv medlem
ISO 1600 Jämnt skägg
KRAM
in your dreams
Crelle
Aktiv medlem
Läs dpreview...
....om ni vill ha akademiska tester eftersom jag inte tänker göra det ;-)
Jag kör helt enkelt vanlig svensk klassisk Lagom väg genom det här ofantligt tröga fotografiträsket...
En kamera X i handen, RAW som filformat, AWB som vitbalans och sen skjuter jag från höften...
Sen tar jag det mediet som ettorna och nollorna fastnar på och trycker in i en burk där jag ser bilder komma fram... som ett slag mörkrum fast ändå inte... helt tokigt!?
Sen tittar jag på dem med mina Ögon (hör och häpna) för att se vad som tilltalar mig.
Låter detta vettigt?
KRAAAAM
....om ni vill ha akademiska tester eftersom jag inte tänker göra det ;-)
Jag kör helt enkelt vanlig svensk klassisk Lagom väg genom det här ofantligt tröga fotografiträsket...
En kamera X i handen, RAW som filformat, AWB som vitbalans och sen skjuter jag från höften...
Sen tar jag det mediet som ettorna och nollorna fastnar på och trycker in i en burk där jag ser bilder komma fram... som ett slag mörkrum fast ändå inte... helt tokigt!?
Sen tittar jag på dem med mina Ögon (hör och häpna) för att se vad som tilltalar mig.
Låter detta vettigt?
KRAAAAM
Crelle
Aktiv medlem
Mer godis för dom som har den läggningen
http://crelle.se/d700/
Vågar jag fråga om synpunkter?
Puuusss
http://crelle.se/d700/
Vågar jag fråga om synpunkter?
Puuusss
Allemyr
Aktiv medlem
Ja, det låter väl hyffsat vättigt. Kan ju bli lite mkt mäck annars om man ska vara väldigt nogrann.
Å visst går det å få ut en del av dina test bilder.
Min erfarenhet säger att 5D ligger en bra bit före det flesta crop kameror i brus synpunkt när man fotar raw.
Men jag kommer med mina ovetenskapliga bedömning av dina test bilder.
Fastnade för det d två bilderna från K20D och 5D på den danska pilsnern:
5D bilden är ljusare fast bländare 2.2 istället för 1.9 är använd hur kommer det sig? Borde inte bero på belysningen då slutartiden är så lång och flera cykler av ett lysrör kommer hinnas tas upp. Här känns inte K20D lika ljus känslig, är ISO 3200 lika kamerorna i mellan?
Det är inte bara brus som syns vid högre ISO, tycker bildfilerna blir mer bräckliga i redigeringen. Det dynamiska omfånget känns väldigt kantat på k20D filen och mörka partier sotar igen.
Färgbruset hos 5D syns knappt, utan det är eventuellt Luminence Noise som syns, K20D har dock en hel del färgbrus, i dessa mängder dock väldigt enkelt att återgärda i RAW med en mild "color noise" reduktion
Även fast utveckligen går frammåt, så har ju en dubbel så stor sensor självklara fördelar. Inget snack om det.
Sen tycker jag även att K20D presterar rätt bra med tanke på pixel antalet.
Å visst går det å få ut en del av dina test bilder.
Min erfarenhet säger att 5D ligger en bra bit före det flesta crop kameror i brus synpunkt när man fotar raw.
Men jag kommer med mina ovetenskapliga bedömning av dina test bilder.
Fastnade för det d två bilderna från K20D och 5D på den danska pilsnern:
5D bilden är ljusare fast bländare 2.2 istället för 1.9 är använd hur kommer det sig? Borde inte bero på belysningen då slutartiden är så lång och flera cykler av ett lysrör kommer hinnas tas upp. Här känns inte K20D lika ljus känslig, är ISO 3200 lika kamerorna i mellan?
Det är inte bara brus som syns vid högre ISO, tycker bildfilerna blir mer bräckliga i redigeringen. Det dynamiska omfånget känns väldigt kantat på k20D filen och mörka partier sotar igen.
Färgbruset hos 5D syns knappt, utan det är eventuellt Luminence Noise som syns, K20D har dock en hel del färgbrus, i dessa mängder dock väldigt enkelt att återgärda i RAW med en mild "color noise" reduktion
Även fast utveckligen går frammåt, så har ju en dubbel så stor sensor självklara fördelar. Inget snack om det.
interpix
Aktiv medlem
Och i den här mätningen är systerkameran från Samsung bättre än 5D på två av tre av de viktigaste bildkvalitetskriterier inkl dynamisk omfång.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings
Allemyr
Aktiv medlem
Och i den här mätningen är systerkameran från Samsung bättre än 5D på två av tre av de viktigaste bildkvalitetskriterier inkl dynamisk omfång.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings
Läste precis på dpreview om DxOMark, inget test som jag personligen sätter ngt värde till
interpix
Aktiv medlem
Läste precis på dpreview om DxOMark, inget test som jag personligen sätter ngt värde till
Varför då? Tycker listan i princip ser ut som man kunde förvänta sig med några mindre överraskningar. S5 toppar i dr och D700 i lågt brus och gamla kameror presterar generellt sämre. I det sammanvägda resultatet tycker jag man också borde tagit med färgfelets storlek.
Crelle
Aktiv medlem
Kalle
Hej!
Jag håller väldigt mycket med dig kalle! Mina ögon ser vad du ser.
Jag måste påpeka att jag inte FÖRSVARAR ngt märke då jag just nu står i valet och kvalet i att kanske byta utrustning då jag skulle vilja ha smådbildsformat.
Tycker det är skoj att jämföra dem och testa dem hemma i lugn och ro...
Ja det är nog så att k20d ser mörkare ut och den exponerar snålare är mina erfafenheter efter lång tids anvnändning.
Bräckligheten i redigeringen har jag inte kommit till ännu. Det kommer...
ABSOLUT att förgbrus finns i k20d och ABSOLUT att den sotar igen i lågdagerpartier. det kommer även en del bandning vilket är mindre kul.
När jag snabbt pillat lite med bilderna och redigerat lite i lightroom med de tre olika kamerorna så känns det som att 5d har mest kornlikt brus. Ska kolla mer nogrannt på d700filerna med lite pill...
K20D hänger trots allt bra med vilket jag tycker är KUL eftersom det är 14,6 mpix på "liten" sensor och 5d 12,8 mpix på "stor" sensor.
BER er ödmjukast att inte hugga och FRÄSA med stora ord och så vilket det brukar rendera i hät på forumet. Jag är trots allt bara en enkel kille som är NYFIKEN...
MEN kom som sagt gärna med synpunkter på situationer eller motiv.
KRAM
Hej!
Jag håller väldigt mycket med dig kalle! Mina ögon ser vad du ser.
Jag måste påpeka att jag inte FÖRSVARAR ngt märke då jag just nu står i valet och kvalet i att kanske byta utrustning då jag skulle vilja ha smådbildsformat.
Tycker det är skoj att jämföra dem och testa dem hemma i lugn och ro...
Ja det är nog så att k20d ser mörkare ut och den exponerar snålare är mina erfafenheter efter lång tids anvnändning.
Bräckligheten i redigeringen har jag inte kommit till ännu. Det kommer...
ABSOLUT att förgbrus finns i k20d och ABSOLUT att den sotar igen i lågdagerpartier. det kommer även en del bandning vilket är mindre kul.
När jag snabbt pillat lite med bilderna och redigerat lite i lightroom med de tre olika kamerorna så känns det som att 5d har mest kornlikt brus. Ska kolla mer nogrannt på d700filerna med lite pill...
K20D hänger trots allt bra med vilket jag tycker är KUL eftersom det är 14,6 mpix på "liten" sensor och 5d 12,8 mpix på "stor" sensor.
BER er ödmjukast att inte hugga och FRÄSA med stora ord och så vilket det brukar rendera i hät på forumet. Jag är trots allt bara en enkel kille som är NYFIKEN...
MEN kom som sagt gärna med synpunkter på situationer eller motiv.
KRAM