Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D Inen bra autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Har precis fått hem kameran och inte hunnit lära mig den ännu men jag märker tydligt att bilderna inte blir lika skarpa med autofocus som med manuell. Har ett Tamron 17-50 2,8.

Kan det vara någon inställningsparameter jag råkat ändra? Spelar ingen roll om jag väljer "Auto" eller "SEL", det blir inte knivskarpt ändå(vilket det blir om jag fokuserar manuellt).
 
Hej jag vet inte om det hjälper i ditt fall men om det är någorluda konekvent kan du justera forkusen för just det objektvet på K20. De har jag fått göra.

Generllet fokuserar min K20 bra men det händer den missa exakt fokus då och då. Speciellt på "oändliga" avstånf med låg kontrast, Då kan det vara viktigt att försöka hitta nått med bättre kontrast eller fokusera manuellt.
 
papi skrev:
Hej jag vet inte om det hjälper i ditt fall men om det är någorluda konekvent kan du justera forkusen för just det objektvet på K20. De har jag fått göra.

Generllet fokuserar min K20 bra men det händer den missa exakt fokus då och då. Speciellt på "oändliga" avstånf med låg kontrast, Då kan det vara viktigt att försöka hitta nått med bättre kontrast eller fokusera manuellt.


Hej Patrick!

Hur justerar man detta? Är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till fackman?

/Peter
 
Nån som vet om nåt liknande även finns till Pentax K10D? Har själv lite problem med att den fokuserar strax bakom fokuspunkten. Skulle vara perfekt med en enkel lösning.
 
Det ska visst finnas något program (som kom ganska nyligen) som man kan köra för att komma åt k10ans servicemeny (i firmware 1.30) och där ska man då kunna justera fokus, men justeringen gäller då för alla objektiv.

Jag har inte provat det själv.
 
Det finns flera trådar på Dpreview om problem med fokus och exponering (med mindre bländare) med just Tamron 17-50 f/2.8. Flera har skickat tillbaks det till leverantören och fått ett bättre tillbaks.

Men för att utröna om det verkligen är objektivet som felar så föreslår jag att du testar med ett original Pentax-objektiv.

Det kan också vara kameran, men det har varit väldigt få rapporter om fokusproblem med K20D så jag misstänker mer objektivet.

Notera dock att K20D kan lagra fokusinställningar för upp till 20 objektiv i minnet. Står i handboken.
(vet dock inte hur det fungerar med icke-Pentax objektiv eftersom funktionen läser av objektivets data för att kunna skilja dem åt och jag vet inte hur välkodad Tamron-objektivet är).
 
equi skrev:
Nån som vet om nåt liknande även finns till Pentax K10D? Har själv lite problem med att den fokuserar strax bakom fokuspunkten. Skulle vara perfekt med en enkel lösning.

Den enklaste lösningen är att lämna in till Pentax för de har en fokusrigg med exakta mätinstrument som används i kombination med extern mjukvara på en Windows-dator via USB-portarna.

Några ryska hackare har hittat ett sätt att öppna debug-menyn i K10D, men utan Pentax egen mjukvara så är det begränsad funktionalitet. (och nej, ingen har hitills lyckats kopiera Pentax egen servicemjukvara).

Så för bästa resultat - lämna in till Pentax.
Pentax kan dessutom justera hårdvaran i kameran, vilket görs med vanlig skruvmejsel (och alltså inte via mjukvara). Dessutom kan de justera objektiven också. Inget av detta är lämpligt att försöka sig på för icke-fackman.
 
FotoZ skrev:
Den enklaste lösningen är att lämna in till Pentax för de har en fokusrigg med exakta mätinstrument som används i kombination med extern mjukvara på en Windows-dator via USB-portarna.

Några ryska hackare har hittat ett sätt att öppna debug-menyn i K10D, men utan Pentax egen mjukvara så är det begränsad funktionalitet. (och nej, ingen har hitills lyckats kopiera Pentax egen servicemjukvara).

Så för bästa resultat - lämna in till Pentax.
Pentax kan dessutom justera hårdvaran i kameran, vilket görs med vanlig skruvmejsel (och alltså inte via mjukvara). Dessutom kan de justera objektiven också. Inget av detta är lämpligt att försöka sig på för icke-fackman.

Man kan ju fråga sig varför de inte släpper en programvara för användare när det faktiskt är möjligt att göra. IOM att det kommer rapporter om att inte Pentax vill se tredjeparts objektiv i sina verkstäder. Det lär ju vara bättre att spendera några dagar på att ta fram en programvara lätt nog för användare, istället för att använda skumma hack. Särskilt eftersom det nu är möjligt på K20D. Känns inte som att de har något att förlora på det.
 
Eftersom Pentax egen mjukvara fungerar ihop med en hårdvarurigg ihop med testutrustning, så kommer de inte att släppa den. Det är knappast troligt att användarna är intresserade av att investera i hårdvaruriggen som är en förutsättning för Pentax mjukvara.

Den lösning som finns i K20D är en "snabb-fix" som finns för att ta hand om enklare, lättare, fokusproblem. Det är ingen optimal lösning och för bästa resultat så rekommenderas det även med K20D att man tar den till Pentax servicecenter.

Vad lösningen i K20D gör är att den kompenserar för små fel, men den löser inga fel. Pentax serviceställen kan lösa felet, inte bara kompensera för det.

K20D och K10D må se i stort sett likadana ut, men under skalet skiljer de sig rätt rejält i hårdvara. (inte bara bildsensorn). Därför kan man inte bara kopiera över mjukvaran i K20D till K10D. Att utveckla en motsvarande lösning för K10D som K20D har, är inte något som Pentax har resurser till just nu - enligt Ned Bunnel, Pentax US. Högst på agendan står ny firmware för K20D, som fixar en del buggar och höjer prestandan, samt firmwares till de nya kameror som Pentax kommer att lansera under hösten. Alla tillgängliga mjukvaruresurser går för närvarande åt till dessa projekt.

Att Pentax inte tar hand om tredjepartstillverkarnas objektiv ser jag inte som ett problem. Om Sigma, Tamron m fl har problem med sina objektiv så är det självfallet de som ska lösa problemen och inte Pentax. Om Pentax fixar problemet med ett Sigma-objektiv så tror jag knappast Sigma kommer att betala den fakturan, utan de frågar varför kunden inte skickade objektivet till dem istället för till Pentax.

Tredjepartstillverkarnas garanti upphör att gälla om Pentax fixar deras objektiv, för Pentax är inte auktoriserade att reparera andra objektiv än de som de själva tillverkar.

Jag vet flera som har fått hjälp med felfokuserade Sigma och Tamron av Sigma och Tamron, så Pentax behöver inte ägna sig åt det.

Däremot så kan det bli ett problem när kameran och objektiven inte är kalibrerade ihop, den möjligheten missas ju med objektiv från tredjepart. Dock, om objektivtillverkarna har tillgång till samma referens som Pentax så borde inte detta vara ett problem. Jag kan dock inte svara på om de har det, för det vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Då har jag gjort kalibreringstestet och det bekräftade med råge mina farhågor.. Det blev en mycket tydlig framfokusering.

IMGP0238.jpg


Efter korrigering.

Maximal korrigering med 10mm gjorde det lite bättre men fortfarande inte bra.
När jag testar på andra små prylar och liten svartvit text på tex. pillerburkar ser det dock ganska OK ut.
Kan inte avvara det nu när semesterresan står för dörren men får väl ta tag i det efteråt.
Kan man serva Tamron i Sverige eller måste det skickas utomlands? Köpte det nyss i Tyskland.

Har vi nån Göteborgare här som kan tänka sig låna ut en Pentaxglugg så man kan jämföra?(för att utesluta problem med kamerahuset)
 
Vad jag vet, om det inte har ändrat sig nyligen, det är att det är Tyskland som gäller för Tamron service, men jag har bara hört gott om dem. Kontakta den svenska agenten och hör med dem. Jag är osäker på vilka garantiregler som gäller för Tamron.

Kolla även exponeringen är du är igång och kollar. Det fel med Tamron som flera har rapporterat är att ju mindre bländare man har, desto större avvikelse i exponering får man från vad det borde vara. f/8 och mindre.

Hitta ett kalibrerat Pentax objektiv, för att kolla kameran. (även Pentax kan ha problem med objektiven ibland). Göteborg är långt från Stockholm, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Lycka till, hoppas det löser sig.
 
Stjäl tråden lite och ville bara dela med mig av min K10D och den där ryska programvaran.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27855376&page=1

Programmet är väldigt enkelt även om man saknar fonten då alla tecken blir till "?".

Översta knappen identifierar kameran. Sen är det två radiobuttons. Den ena tar en till DEBUG MODE och den andra återställer... Så man trycker helt enkelt på den översta knappen. Väljer en radiobutton, får en popup.. och därefter trycker man på den lilla knappen nere till höger.

Ta lös kameran från USB-sladden och starta. Du lär märka att det står DEBUG mot svartbakgrund när du klickar dig omkring.

Klicka MENY, därefter till inställningar där du trycker uppåt och hittar AUTOFOKUS..OK för att spara och det är bara att ta provbilder och upprepa. När du är nöjd eller vill lämna DEBUG MODE slår du av kameran ansluter till USB, slår på kameran och startar programmet. Översta knappen för att identifiera och välj den andra radiobuttonen... OK!

Provade korrigera mitt kamerahus och fick den att fokusera bättre.
 
FotoZ skrev:
Vad jag vet, om det inte har ändrat sig nyligen, det är att det är Tyskland som gäller för Tamron service, men jag har bara hört gott om dem. Kontakta den svenska agenten och hör med dem. Jag är osäker på vilka garantiregler som gäller för Tamron.

Kolla även exponeringen är du är igång och kollar. Det fel med Tamron som flera har rapporterat är att ju mindre bländare man har, desto större avvikelse i exponering får man från vad det borde vara. f/8 och mindre.

Hitta ett kalibrerat Pentax objektiv, för att kolla kameran. (även Pentax kan ha problem med objektiven ibland). Göteborg är långt från Stockholm, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Lycka till, hoppas det löser sig.


Exponeringen ja, tycker bilderna blir mörka och underexponerade. Det finns mycket utrymme kvar i högdagrarna på histogrammet.
 
plind skrev:
Exponeringen ja, tycker bilderna blir mörka och underexponerade. Det finns mycket utrymme kvar i högdagrarna på histogrammet.

Tråkigt.
Kolla om det blir skillnad mellan olika bländare. Alltså om underexponeringen ökar ju mindre bländare du har, eller om underexponeringen är konstant oavsett bländare (samma EV eller annan EV i samma ljussituation). (ta bilder med olika bländare, lita inte på kamerans mätvärden i detta fall för att kolla exponeringen med objektivet).
 
plind skrev:
Då har jag gjort kalibreringstestet och det bekräftade med råge mina farhågor.. Det blev en mycket tydlig framfokusering.

IMGP0238.jpg


Använd inte den versionen av fokuskartan för då kan det bli tokigt.

Centrum som du ska fokusera på är ju fylld med linjer kors och tvärs vilket gör att du inte vet exakt vilket streck kameran har fokuserat på. (fokussensorn är större än den röda fyrkanten i sökaren) Skaparen av den kartan har fått mycket kritik för det och har så vitt jag vet gjort en ny version rensad på skräp i centrumcirkeln. Det borde endast finnas ETT horisontellt streck och inget annat, först då vet man precis var kameran fokuserar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.