Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D Inen bra autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Eftersom Pentax egen mjukvara fungerar ihop med en hårdvarurigg ihop med testutrustning, så kommer de inte att släppa den. Det är knappast troligt att användarna är intresserade av att investera i hårdvaruriggen som är en förutsättning för Pentax mjukvara.

Den lösning som finns i K20D är en "snabb-fix" som finns för att ta hand om enklare, lättare, fokusproblem. Det är ingen optimal lösning och för bästa resultat så rekommenderas det även med K20D att man tar den till Pentax servicecenter.

Jodå, jag förstår precis hur det ligger till. Men Pentax kommer inte ifrån att det finns som sagt ett hack som florerar runt där det går att göra justeringar, om än intet i klass med det en ordentlig verkstad kan göra. Att göra ett eget "legalt" program och släppa handlar inte om många mantimmar. Det skulle ge goodwill åt Pentax och stoppa folk från att använda program som förr eller senare på ett eller annat sätt kommer att ställa till det för Pentax ägare. Eller att de ska pyssla med att "flasha" tillbaka till en tidigare version av firmwaren för att komma åt debugmenyn. Bättre att vara öppna och hjälpa användarna av K10D, tycker jag personligen.

Jag jobbar bl a åt ett företag som utvecklar mjukvara och det som tar tid är kvalitetssäkring. När jag började så upptäckes redan buggar i den nya versionen av ett program som de just nu är i färd med att lansera. Jag råkade göra saker som ingen hade tänkt på...

Så detta med "inte många mantimmar"... Ja, man kan tro det även om enkla saker, men riktigt så enkelt är det inte. Just att hitta fel är hur svårt som helst, och ju mindre felet är desto fler veckor går det åt att lösa. (för små fel är svårare att hitta och därmed lösa än stora fel).

Dessutom är debug-menyn i K10D gjord för att användas tillsammans med den externa mjukvaran, som Pentax inte vill släppa eftersom den är specialgjord för att användas tillsammans med hårdvaruriggen. Det finns flera kopplingar i koden som skickar ut informationen via USB-portarna till den externa mjukvaran.

Det är en stor affär att släppa mjukvara.
Inte bara kvalitetssäkringen, utan även göra en handbok och programmera för både Mac och Windows (Pentax externa mjukvara fungerar endast på Windows, så den kan man inte utgå ifrån). Man kan inte använda Pentax servicemanual eftersom den är gjord för hårdvaruriggen.

Så det är en hel del arbete med att släppa en sådan mjukvara. Självfallet hade Pentax gjort en lösning i K10D om det vore enkelt, snabbt och lätt. Nu är det inte så enkelt.

Debug-menyn i K10D var aldrig gjord för att användas av användarna, den är en ofullständig och tidig lösning som Pentax har lämnat och istället lagt ut externt via USB-portar. Om debug-menyn ska vara riktigt användbar för användarna så behöver den skrivas om rejält. Framförallt göras enklare att använda.

Oavsett hur mycket de skulle vinna på att göra det, så har de inga resurser tillgängliga för det.
En stor anledning är den nya firmwaren för K20D som har försenats kraftigt på grund av att det vart fler buggar att fixa än man trodde. Nu beräknas den komma i slutet av sommaren. Det är rätt lång tid efter att K20D lanserades...

Så Pentax har inte ens tillräckliga resurser att lägga på att fixa buggarna i firmware till K20D och du begär av dem att de ska släppa nytt till K10D...

Hoya är ett extremt kostnadsmedvetet företag, mycket mer så än gamla Pentax som kunde lägga pengar lite här och där utan att tänka så mycket på om det verkligen resulterade i vinst eller inte. Hoya fungerar på ett helt annat sätt. Hoya lägger bara pengar på det som genererar direkt vinst.

Mja. Funktionaliteten finns redan där, både i kamera och mjukvara på datorn. "Hacket" använder Pentax egna API och det har alla redan installerat på sina datorer, om de har installerat mjukvaran som kom med kameran. Det enda "Hacket" gör, är att anropa APIet och säger åt det att tillåta debugmenyn. Det handlar alltså inte om att ta fram ny mjukvara. Det handlar om att tillåta användaren att använda det.

Du har rätt i det mesta du skriver, men i det här fallet så är det betydligt enklare än vad man kan tro. Vilken någorlunda duktig programmerare kan göra det på ett par dagar, inklusive tester, eftersom APIet redan är testat är allt som krävs ett GUI för det. Och det är ingen större prestation att skapa med dagens verktyg. Faktum är att om man gav sig fasiken på det skulle man kunna lösa det med HTML kod.

Men det är klart, de skulle kanske behöva dokumentera lite också. Det brukar ta tid, för de som sysslar med dokumentation dricker som bekant mest kaffe och tittar ut genom fönstret ;).

Nu ser det bättre ut! Testade en annan metod som även den indikerade framfokus men inte alls lika grov, inom det kalibreringsbara området.
Räcker med -5 nu.

Bilagor

• imgp0280small.jpg
    imgp0280small.jpg
    84.3 KB · Visningar: 283
Precis, den kartan är mycket bättre just eftersom fokussensorn är ungefär lika hög (och bred) som den brutna svarta cirkeln i sökaren. Och eftersom det räcker med att någon del av sensorn ser fokus för att fokuslampan skall tändas så kan du med den förra kartan få både fram och bak-fokus beroende på från vilket håll du kommer när du/kameran skruvar in fokus. Antingen hittar överkanten eller underkanten av sensorn fokus först.

Det tycks vara lite teknik från vilket håll man ska skruva fokus på manuella objektiv med litet skärpedjup, oftast blir det bästa att skruva från närområdet och längre bort tills fokus tänds. Men det beror också givetvis på hur motivet ser ut. Tex om sensorn täcker hela ansiktet på en modell och du skruvar "bakifrån" så finns risk att du får fokus på tex örat eller siluhetten istället för på ögat där du siktar, skruvar du framifrån kan fokus å andra sidan hamna på nästippen. Lite trixigt.

Det är pga ovanstående resonemang man INTE skall fota linjaler skalor odyl i 45 graders vinkel när man gör fokustest. Vi måste slå hål på detta eviga felutförande av fokustester! Problem med front/bakfokus ar en realitet (se nedan) men testerna måste göras på ett reproducerbart sätt! Ställ istället en bok edyl rakt upp och ner på ett bord. Lägg en tumstock eller linjal bredvid på bordet. Fokusera på den vertikalt stående boken nära kanten mot linjalen. Kolla sedan på bilden var skärpeplanet ligger (syns på linjalen)....voila :)

För övrigt har du säkert redan insett att det är inte ditt kamerahus det är fel på utan de fina tredjepartsobjektiven ;-) Känt fenomen med både Tamron och Sigma på alla kameramärken. Jag har genom åren ägt en 6-7 olika gluggar från både Sigma och Tamron. Haft dem på hus från Konica-Minolta, Nikon och Canon. Alla, repeterar ALLA, har uppvisat mer eller mindre fokusfel. Av märkesgluggarna jag ägt (>20st) har ingen, repeterar INGEN, uppvisat fokusfel! Lite väl tydligt för att jag för egen del skall uppfatta det som slump....nästan så det är viss statistisk signifikans i det.

mvh / Matti
------------------------
Medlem i GGG-U
"Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen"

Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Det finns flera trådar på Dpreview om problem med fokus och exponering (med mindre bländare) med just Tamron 17-50 f/2.8. Flera har skickat tillbaks det till leverantören och fått ett bättre tillbaks.

Men för att utröna om det verkligen är objektivet som felar så föreslår jag att du testar med ett original Pentax-objektiv.

Det kan också vara kameran, men det har varit väldigt få rapporter om fokusproblem med K20D så jag misstänker mer objektivet.

Notera dock att K20D kan lagra fokusinställningar för upp till 20 objektiv i minnet. Står i handboken.
(vet dock inte hur det fungerar med icke-Pentax objektiv eftersom funktionen läser av objektivets data för att kunna skilja dem åt och jag vet inte hur välkodad Tamron-objektivet är).

Jag tillhör dom som haft ett Tamron 17-50 i skytteltrafik för misslyckad frontfokusjustering till Tyskland (görs ej Sverige) med återlämning som slutresultat. (Tack för den fina kundsupporten, Cyberphoto!)

Tamronen har ingen kod som syns i EXIF, tyvärr. Det har däremot mina andra Tamron 28-75 och 18-250. För ny, kanske (i Pentaxfattning)?

K10D kan (som nämnts ovan) fås att minnas en objektivjustering (lite trixigare om man har firmware 1.3 i sin kamera - men går med en ryskt krack)

/Kjell

18-55 Mark II

Kan tillägga att jag höjt bildkvaliten på min K100D Super med kitoptik mark I genom att köpa ett Mark II, som ger bättre skärpa, kontrast och färg. Går att köpa för under tusenlappen från Tyskland inkl frakt och värd varenda krona. Den svenska prissättning på Mark II-optiken är märkligt hög.....

Båda mina 18-55 fokuserar helt OK med både K10D och K100D Super, så det kanske ligger något i att original alltid är original?

/Kjell

equi skrev:
Stjäl tråden lite och ville bara dela med mig av min K10D och den där ryska programvaran.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27855376&page=1

Programmet är väldigt enkelt även om man saknar fonten då alla tecken blir till "?".

Med hjälp av programmet ResHacker kan man lätt ändra texterna om man vet vad som skall stå på dom. Programmet finns att ladda ner här: http://www.angusj.com/resourcehacker/

Och den rätta texten finns här en bit ner:
http://www.pentaxforums.com/forums/...0-firmware-debug-menu-via-usb-activation.html

//Lars

Testa med andra objektiv innan du skickar iväg ditt Tamron. Många verkar ha haft problem med fokus med just det objektivet, men det kan även vara kameran.

Min K20D frontfokuserade ganska mycket (gick inte fixa med korrigering), jag gick till butiken och fick ett nytt 18-55II som var lite bättre, men fortfarande problematiskt.

Kameran skickades till Ziegel, som skickade den till tyskland. Jag fick aldrig veta vad felet var, men det hela slutade med att jag fick en ny K20D som fokuserar helt ok.

Det är inget fel på huset, testade med ett Pentax objektiv 16-50 och det fokuserar perfekt.

Kompisen testade mitt Tamron på sin K10d och fick samma framfokus som jag får.
Felet är dock inte större än att det går att korrigera för i kalibreringsprogrammet.

Tror inte jag orkar bråka med att skicka det till Tyskland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar