Eftersom Pentax egen mjukvara fungerar ihop med en hårdvarurigg ihop med testutrustning, så kommer de inte att släppa den. Det är knappast troligt att användarna är intresserade av att investera i hårdvaruriggen som är en förutsättning för Pentax mjukvara.
Den lösning som finns i K20D är en "snabb-fix" som finns för att ta hand om enklare, lättare, fokusproblem. Det är ingen optimal lösning och för bästa resultat så rekommenderas det även med K20D att man tar den till Pentax servicecenter.
Vad lösningen i K20D gör är att den kompenserar för små fel, men den löser inga fel. Pentax serviceställen kan lösa felet, inte bara kompensera för det.
K20D och K10D må se i stort sett likadana ut, men under skalet skiljer de sig rätt rejält i hårdvara. (inte bara bildsensorn). Därför kan man inte bara kopiera över mjukvaran i K20D till K10D. Att utveckla en motsvarande lösning för K10D som K20D har, är inte något som Pentax har resurser till just nu - enligt Ned Bunnel, Pentax US. Högst på agendan står ny firmware för K20D, som fixar en del buggar och höjer prestandan, samt firmwares till de nya kameror som Pentax kommer att lansera under hösten. Alla tillgängliga mjukvaruresurser går för närvarande åt till dessa projekt.
Att Pentax inte tar hand om tredjepartstillverkarnas objektiv ser jag inte som ett problem. Om Sigma, Tamron m fl har problem med sina objektiv så är det självfallet de som ska lösa problemen och inte Pentax. Om Pentax fixar problemet med ett Sigma-objektiv så tror jag knappast Sigma kommer att betala den fakturan, utan de frågar varför kunden inte skickade objektivet till dem istället för till Pentax.
Tredjepartstillverkarnas garanti upphör att gälla om Pentax fixar deras objektiv, för Pentax är inte auktoriserade att reparera andra objektiv än de som de själva tillverkar.
Jag vet flera som har fått hjälp med felfokuserade Sigma och Tamron av Sigma och Tamron, så Pentax behöver inte ägna sig åt det.
Däremot så kan det bli ett problem när kameran och objektiven inte är kalibrerade ihop, den möjligheten missas ju med objektiv från tredjepart. Dock, om objektivtillverkarna har tillgång till samma referens som Pentax så borde inte detta vara ett problem. Jag kan dock inte svara på om de har det, för det vet jag inte.