ANNONS
Annons

K20D-bilder i Sony A350-reviewn på Dpreview...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med dig Patrick.
Canon-bilden ser ut som en målning med vattenfärger där man har spillt ut vatten på den så allt har smetats ut. Murrigt har det blivit på köpet. Pentax-bilden har klarare färger, fler detaljer och med tydlig textur och skillnad mellan de olika fälten.
Pentax är en solklar vinnare om man ser till dessa bildexempel.

fredriklindstrom skrev:
Sen ar det ju lite intressant att du jamfor K20D mot 450D nar du (och andra i pentaxforumet) har sagt att K20D ar mer som 40D och D300.

Du har uppenbarligen inte förstått att den jämförelse som vi gör i den här tråden inte handlar om kamerahusen i sig - alltså det handlar inte om utrustningsnivåer, hanterbarhet, inställningsmöjligheter, byggkvalitet, sökare och så vidare och så vidare - utan den här diskussionen handlar om en jämförelse mellan de *bildsensorer* som sitter i K10D, A350 och 450:n. Inte husen, utan sensorerna alltså. 450:n har Canons senaste bildsensor för APS-C och den har fler Mp och högre upplösning än den som sitter i 40D, det är därför som den *bildsensorn* jämförs med den *bildsensor* som sitter i K20D. Så detta är inte kamerahus mot kamerahus, utan detta är sensor mot sensor och den bildkvalitet som kan fås ut av det.

Skulle vi jämföra kamerahus mot kamerahus så är 450:n en konkurrent mot K200D och inte K20D, men nu var det inte kamerahusen som detta gällde.

Senast ändrad:
-big kahuna- skrev:
Alltså jag vill inte starta något tjafs, men om det inte är någon brusreducering gjord

Utgångsläget i K20D är att brusreduceringen är avslagen. Detta är inställningen från fabrik. I FOTO testas K20D och där har man ett exempel med brusreducering av och påslgen med ISO 3200. Det är en tydlig skillnad mellan brusreducering av och på.
(brusreduceringen är justerbar i fyra lägen - off, weakest, weak, strong).

Dpreview testar kamerorna ställd i sina fabriksinställningar, det är iaf vad de själva påstår.

Det ar betydligt fler skillnader mellan 450D och 40D an sensorn. Men det ar bara bra att ni vill jamfora K20D med 450D.

Daremot sa tycker jag inte att du kan saga att det ar klart mer detaljer i K20D bilden i andra exemplet, mer detaljer, ja, men inte speciellt mycket mer. Sen har du det forsta exemplet som tydligt visar en KLAR fordel till Canon.

Men for att testen ska betyda nagot behover vi ju veta exponeringsinformation och vilka objektiv som har anvants.

Men i alla fall, detta diskuteras ju i pentax forumet, det ar klart pentax har bast och presterar battre an allt annat.

Dags att aterga till Canon/Nikonforumen dar det existerar i alla fall lite sjalvdistans.

fredriklindstrom skrev:
Det ar betydligt fler skillnader mellan 450D och 40D an sensorn. Men det ar bara bra att ni vill jamfora K20D med 450D.

Det får vara hur mycket skillnader som helst mellan 450 och 40D, det spelar inte någon roll för den här diskussionen som inte gäller kamerahusen. Återigen - Det är sensorernas prestanda som vi jämför här, inte kamerahusen. Så det vi jämför här inte kamerahuset K20D mot kamerahuset 450D, utan det som vi jämför här här bildsensorernas prestanda. Inte kamerahusen!
Men det är enklare att skriva K20D och 450D än Pentax-Samsung 14,6Mp CMOS mot Canon 12Mp CMOS.

Om du Fredrik inte gillar det som skrivs i detta forum så behöver du inte vara här och läsa det. Jag upplever inte att du visar någon självdistans när dina inlägg i detta forum går ut på att Canon är bättre än Pentax.

Snälla... Även om det är rena testbilder så tänk på upphovsrätten. Man kan inte bara återpublicera bilder hursomhelst. Länka istället och ja, jag vet att det är svårt....

Fredrik, var det inte du som skulle återgå till Nikon/Canon-forumet? Så varför fortsätter du skriva i den här tråden?

Fredrik....har du noga läst igenom testet från Camera Lab's som jag länkar till ovan!?

mvh / Matti (Canonist som gillar Pentax :)

fredriklindstrom skrev:

Men for att testen ska betyda nagot behover vi ju veta exponeringsinformation och vilka objektiv som har anvants.

Man får ta dprs teser med en nypa salt. Upplösningen mäts enbart i jpeg vad det verkar och i bästa fall på blänadre 7. K20d har man räknat upp med acr i exemplet och 450 med canons eget program..

Det är inte så att du råkat lägga upp fel bild på canon 450 vid frimärksmotivet (drottningen)?
Tycker inte riktigt 450d testbilden på iso1600 ser ut så där i Sony-review (sida 17)!?

Skulle kunna förklara inkonsekventa resultat frimärket vs. bailey-flaskan, där det tycks som canonen har klart mer detaljer i frimärksmotivet och vice versa i baileymotivet.

papi skrev:
Man får ta dprs teser med en nypa salt. Upplösningen mäts enbart i jpeg vad det verkar och i bästa fall på blänadre 7. K20d har man räknat upp med acr i exemplet och 450 med canons eget program..

Jag har sett flera trådar på dpreview som visar att ACR troligen inte är det optimala valet för K20D. Olika former av artefakter i bilden, felaktiga färger etc. Har läst en teori om att ACR's "demosiacing" (stavas det så?) algoritmer "slår i taket" av den höga upplösning som K20D har vilket gör att ACR inte får ut maximal upplösning av bilderna och kan ge vissa artefakter som inte finns där i bilderna egentligen, men som uppstår i ACR. Det är många som upplever bättre resultat med Pentax egen PhotoLab, SilkyPix och Capture One.

Så det bästa är nog att prova olika RAW-omvandlare, inte bara köra ACR som dpreview gör.

Punkk skrev:
Det är inte så att du råkat lägga upp fel bild på canon 450 vid frimärksmotivet (drottningen)?
Tycker inte riktigt 450d testbilden på iso1600 ser ut så där i Sony-review (sida 17)!?

Skulle kunna förklara inkonsekventa resultat frimärket vs. bailey-flaskan, där det tycks som canonen har klart mer detaljer i frimärksmotivet och vice versa i baileymotivet.

Canonbilden har jag tagit från 450 review och den är rå utan reducering uppräknad i Canons egen programvara. Det var den enda jag hittade i raw men finns det fler så posta dem gärna ( eller iaf länken)

Så, du har tagit en JPEG från K20D (i A350-reviewn) och en RAW från 450D (ur dess egen review)?

Har jag fattat rätt då?

jorgene skrev:
Så, du har tagit en JPEG från K20D (i A350-reviewn) och en RAW från 450D (ur dess egen review)?

Har jag fattat rätt då?

Nej inta alls, varför skulle man vilja jämföra rå och jpeg ur olika kameror ???

Jag har tagit en raw utan brureducering på 1600 från 450 reviewn och en rå på 1600 utan brusredicering från K20D i A350 reviwen.

Det två sista exemplen är jpeg 1600 direkt ur kamerna, båda från 350 reviwen.

papi skrev:
Det två sista exemplen är jpeg 1600 direkt ur kamerna, båda från 350 reviwen.

Och där utan brusreducering på K20D eftersom det är grundinställningen och Dpreview jämför bara grundinställningar (enligt deras egna utfästelser). Rätt?

FotoZ skrev:
Och där utan brusreducering på K20D eftersom det är grundinställningen och Dpreview jämför bara grundinställningar (enligt deras egna utfästelser). Rätt?

Stämmer säkert, Jpegen är väl då i vivid med extra hög kontrast, mättnad och skärpning. Den borde kunna bli ännu bättre med minder brus och bibehållen detaljnivå med lite justeringar.

papi skrev:
Stämmer säkert, Jpegen är väl då i vivid med extra hög kontrast, mättnad och skärpning. Den borde kunna bli ännu bättre med minder brus och bibehållen detaljnivå med lite justeringar.

Bright är det, inte Vivid. :) (Vivid ger ännu mer, Velvia-like? :) ).

FotoZ skrev:
Bright är det, inte Vivid. :) (Vivid ger ännu mer, Velvia-like? :) ).

Ok med då finns det iaf möjlighet att minska kontrasten och mättnadstrycket en aning. I jpeg skulle man nog kunna säga att det står 2-0 till pentax men i raw behövs det fler exempel och med olika uppräknare.

Tidiningen Foto jämför brus och detaljåtergivning i senaste nummret för D300 och 450 och där vinner Nikonkameran rätt klart. Flera tester jag sett indikerar att D300 och K20 är rätt lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar