Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
K20D-bilder i Sony A350-reviewn på Dpreview...
- Trådstartare jorgene
- Start datum
jorgene
Aktiv medlem
Jag blev inte särskilt överraskad när jag såg K20D-bilderna. Med en pixeldensitet motsvarande mer än 32MP på ett FF-chip, så kan man inte (med dagens teknik) förvänta sig toppvärden vad gäller brus.mr.b skrev:
Undrar om K20D är tillräkcligt "bra" för att bli "highly recommended" hos dpreview.
FotoZ
Aktiv medlem
mr.b skrev:
Undrar om K20D är tillräkcligt "bra" för att bli "highly recommended" hos dpreview. Jag minns att K10D med nöd och näppe fick det omdömet (just barely), och det blev ett himla liv bland världens alla pentaxianer.
Det blev ett himla liv eftersom huvudskälet till att den blev "just" var att kamerans grundinställning på JPEG-läget var "natural" som inte ger lika mycket uppskärpning och höjda färgmättnad som konkurrenternas kameror. (det tar mindre än 2 sek att ställa om till "bright" om man vill det). Phils argument var att många fotografer använder JPEG och då kör på grundinställningarna.
Det är väldigt lätt att ändra uppskärpning, färgmättnad och kontrast i K10D, och jag tror inte på att de flesta kör på grundinställningarna därför att vi alla har olika smak gällande bilder.
Med film så valde man ju olika filmer, det som passade den egna smaken bäst. Vissa körde på Fuji Velvia, andra på Ektachrome. Själv körde jag Agfa RSX för jag gillade det naturliga, rena och verklighetstrogna. (Velvian klarade jag helt enkelt inte av, det blev för mycket Fritidsresor av alla bilder).
K20D har ännu fler inställningar än K10D, men för kunder utanför Japan så är Bright nu lagd som grundinställning. (väljer man japanskt språkstöd i kameran så är Natural grundinställningen igen).
Så kritiken mot JPEG lär iaf K20D knappast få.
FotoZ
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Jag blev inte särskilt överraskad när jag såg K20D-bilderna. Med en pixeldensitet motsvarande mer än 32MP på ett FF-chip, så kan man inte (med dagens teknik) förvänta sig toppvärden vad gäller brus.
Och ändå så är K20D bilderna så himla mycket bättre än A350:ns bilder som också har 14Mp. En viktig skillnad är att K20D har brusreducering avslagen och A350:n kör på full brusreducering. (K20D har brusreducering ställbar i flera nivåer, om man vill. Utgångsläget är ingen brusreducering).
I A350:ans bilder finns inga detaljer alls och det börjar redan visa sig på ISO 400. Bilder från K20D är ju fullt användbara på ISO 1600 (utan brusreducering) och ISO 3200 (med brusreducering).
Det kan man inte säga om A350:an.
Så uppenbarligen hanterar Pentax sina 14Mp bättre än Sony lyckas med.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
Det blev ett himla liv eftersom huvudskälet till att den blev "just" var att kamerans grundinställning på JPEG-läget var "natural" som inte ger lika mycket uppskärpning och höjda färgmättnad som konkurrenternas kameror.
Det ar ju vad de gor pa alla kameror pa dpreview, sa varfor skulle det vara ett sadant himla liv?
Det finns ju andra testsidor som testar RAW osv osv, men dpreview testar alla med jpeg direkt ut ur kameran. Sa jag forstar verkligen inte problemet.
interpix
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Jag blev inte särskilt överraskad när jag såg K20D-bilderna. Med en pixeldensitet motsvarande mer än 32MP på ett FF-chip, så kan man inte (med dagens teknik) förvänta sig toppvärden vad gäller brus.
Tycker man lyckats rätt bra.
K20D testbild på ISO 1600 utan brureducering:
Bilagor
jorgene
Aktiv medlem
Vilket förmodligen är mindre viktigt för Pentax. Det är inte främst av Sony man behöver ta marknadsandelar om man avser växa.FotoZ skrev:
Så uppenbarligen hanterar Pentax sina 14Mp bättre än Sony lyckas med.
jorgene
Aktiv medlem
Om det är *utan* NR, hur mycket detaljer förloras då *med* NR???papi skrev:
interpix
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Om det är *utan* NR, hur mycket detaljer förloras då *med* NR???
Jag har testat att förstora cropen upp till 8x och det är i stort samma detaljnivå i bilderna. Bruset och den högre kontrasten ger en illusion av upplösning.
Jämför man jpeg från dpr på 1600 ser man klart fler detaljer från k20D i tex träd/flaskmotivet än det som kopmmer från 450:n, men också lite mer brus.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Dessa tva exempel du har har, sa har ju 450D mycket mer detaljer, men ocksa mer brus.
Sen ar det ju lite intressant att du jamfor K20D mot 450D nar du (och andra i pentaxforumet) har sagt att K20D ar mer som 40D och D300.
Sen ar det ju lite intressant att du jamfor K20D mot 450D nar du (och andra i pentaxforumet) har sagt att K20D ar mer som 40D och D300.
Zewrak
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Dessa tva exempel du har har, sa har ju 450D mycket mer detaljer, men ocksa mer brus.
Kanske för att dpreview jämför 450D med A350 och K20D? Och det är därifrån bilderna kommer.
interpix
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Kan du visa mig på en detalj som kan ses i Canonbilden men inte i Pentaxen?
450 D är intressant som jämförelse för att den har Canons senaste sensor och kommer gissningsvis att sitta i 50D.
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Absolut, titta i haret, titta pa rynkan i pannan, osv osv.
-big kahuna-
Aktiv medlem
papi skrev:
Alltså jag vill inte starta något tjafs, men om det inte är någon brusreducering gjord så undrar jag verkligen vad som hänt i bildbehandlingen på den nedersta bilden med ansiktet? Bakgrunden är helt utsmetad och i princip brusfri, det ser ut som bilden är hårt processad i en tidig version av neat image.
interpix
Aktiv medlem
mr.b skrev:
Av de två ovanstående bildexemplen, är Canonens definitivt mer detaljrikt.
Men, och detta är förstås nyckelfrågan, syns skillnaden i en utskrift om säg 18x24 cm?
Jag tycker inte det. Canonbilden har betydlig högre kontrast men jag tycker mig kunna se alla detlajer även i Pentaxbilden.
Här en jpeg 1600 från 450:n
Bilagor
Senast ändrad: