Annons

K200d

Produkter
(logga in för att koppla)

Soteira

Medlem
Hej,
tänker troligtvis skaffa en Pentax K200d, är det någon här som har en sådan? eller vet hur pass bra den är? hur är urvalet av objektiv? hur är bild kvalité, brus osv?
 
Själva innehållet är förbättrad elektronik från k10d,så mycket kamera för pengarna.
Tänkt som instegskamera och har inte ett lika påkostat hus som den borde kunna ha,ett plus då är den lite mindre storleken istället och med orginal batterigrepp för under tusenlapen så blir den bli större och greppvänligare
urvalet av objekt är som till alla andra pentax prylar.gammalt som nytt passar.

här ser du iso,det brusar lite men kolla in vilka härliga detaljer :)
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/page15.asp

http://www.youtube.com/watch?v=-74vSaL_YY0
 
Jag har haft en K200D nu i snart ett halvår och är väldigt nöjd med den. Utan batterigrepp och med ett kompakt limited glugg så är den liten och smidig, med batterigrepp så är den robust och tjaa... seriös :)

Väldigt greppvänlig och kontrollerna smart placerade, få knappar på huset så det kan bli en hel del menydykande dock.
Bildstabilisering i kamerahuset är ett stort plus!

Bildkvalitén är väldigt bra på låga ISO och jag fotar ofta på ISO 400 och 800 eftersom jag gärna har lite brus i mina bilder. Men på 1600 blir färgbruset allt för påträngande och använder den endast i nödfall.

Kameran går på AA batterier så det kan bli lite rörigt då jag har sammanlagt 16 batterier att hålla reda på; 8 i kameran (batterigrepp) och 8 i reserv.


Det enda som jag egentligen tycker är dåligt med kameran är liten optisk sökare så det är svårt att fokusera manuellt och att buffert minnet är litet.
 
Har ägt min i 4 månader nu och är mycket nöjd. Jag insåg att det inte skiljer så mycket i bildkvalitet mellan de olika kamerorna i samma prisklass - så det bästa sättet att välja är att klämma på dem. Fastnade för Pentaxen direkt pga den rejäla kroppen. Den känns betydligt stabilare än konkurrenterna! Kan hålla med ovanstående om att det blir en del "menydykande", mest är det kanske när man ska ändra ISO, men det är inget som jag störs speciellt mkt av.
När det gäller objektiv så tycker jag att Pentax, som det lite mindre företaget, har ett sunt utbud. Man undviker att hamna i prylträsket, men det finns ändå allt man behöver.
 
Som tidigare "talare" sagt så är ett utav det mest prisvärda alternativen i sin prisklass och är vädertädat osv.

men en av de andra stora fördelarna med pentax är sin K-fattning som finns på nästan alla gammla pentax objektiv så hittar du ex. ett beg objektiv någonstans så kan du kränga på det på kameran(även fast du inte får alla funktioner som du har vanligtvis som autofokus). Sen är pentax roliga eftersom de har massvis med udda/roliga objektiv som deras 35 2,8 macro eller deras pannkaks objektiv 21 3,2 och 40 2,8

:)
 
Hej ! Har också denna kamera och är mycket nöjd! Den bästa kamera i detta segment och med batterigrepp blir det en robust gedigen kamera att hålla i.Fina naturliga färger och kontrastrika bilder leveraras direkt ur kameran.Finns många objektiv att välja på från Pentax och även från Sigma och Tamron.Går snabbt att ändra ISO och vitbalans i menyn,tycker jag!
 
Nu vet jag att jag skriver det här i Pentax forumet så självklart kommer ni säga att Pentax är bättre, men jag gick och prövade att hålla i ett antal kameror, K200D'n, 450D'n (Canon), D80'n och D60'n (Nikon). Försäljaren tyckte D80'n var bra, själv är jag lite tveksam, verkar jobbigt att själv behöva rensa eventuellt damm, sen kostar nog objektiven mer (eftersom de ska ha vibrationsreducering). Sen läste jag lite diskussioner på internet och det är som folk säger, jag tror man egentligen ska tänka på utbudet objektiv och tillbehör, vilket Nikon och Canon har gott om.
Är inte riktigt säker om jag ska skaffa K200D'n nu, den kändes lite för liten i handen, i så fall får jag köpa till ett batteripack (batterihållare?). Om ni ska bedöma neutralt, vad tycker ni verkar bäst mellan D80'n och K200D'n? jag vet att k200d'n har nyare teknologi, men det känns ändå inte rätt för mig på något sätt, Pentax' utbud verkar rätt litet. Så vad tror ni?
 
Den största anledningen till att Canon och Nikon har större utbud av objektiv är att de även tillverkar objektiv i proffsklass som kostar en förmögenhet, något Pentax inte gör. I objektivutbudet som riktar sig till amatörer så skiljer det inte så mycket i antal objektiv, även om det skiljer en del i vilket typ av objektiv de olika tillverkarna satsat på.

Dessutom behöver Canon och Nikon ha två olika versioner av objektiven (med och utan stabilisering) vilket gör att de får fler objektiv i sitt sortiment, men flertalet av deras obbjektiv går inte att få med stabilisering. Utöver det så behöver Canon och Nikon ha objektiv till två sensorstorlekar vilket gör att de behöver ha ett större utbud av objektiv för att täcka in behovet för all deras kameror.

Fördelen med Pentax är att du inte behöver välja om du ska ha stabilisering eller ej eftersom stabiliseringen sitter i kamerahuset och då får det på alla objektiv, och stabiliseringe funkar lika bra på alla objektiv oavsett ålder och fabrikat.
 
Båda är ungefär lika bra de har ju samma sensor men jag tror k200d brusar lite mer men nikon har andra fördelar.

D80
+
Bättre hantering
Bra grepp
Inte inbyggd bildstabilisering(enligt nikon)
Bra objektiv utbud

-
Lite omodern
Brusar lite mer
Har inte inbyggd bildstabilisering
Sämre damm "hantering"
Inge live viwe

K200d
+
Bättre brus(men inte bäst i klassen)
AA batterier
Bra och udda objektiv utbud
"Vädertätad"
Bildstabilisering med alla objektiv
Bättre dammborttagning

-
AA batterier
Inge live viwe
Sämre hantering

Ungefär skillnaderna mellan de :)
 
Har också en k200d, och upplever den som en bra kamera. Å andra sidan har jag även haft(eller långtidslånat) Canon D350 och Nikon D50 och dessa två var ju också trevliga, Canonen var dock lite för plastig och Nikons medföljande kitobjektiv var det sämsta jag har sett.

Som nån sa tidigare i tråden, så är det otroligt trevligt att man kan använda alla gamla k-bajonettgluggar, visst mäter den lite konstigt på vissa av dom men inget som man inte kan korrigera.

Sen alla m42 gluggar som finns tillhanda i princip gratis, jag var t ex hemma hos svärmor och fick en hel kasse men gamla m42:eek:r att experimentera med, tusans vad välbyggda en del gamla linser är. Visst går det säkert att köpa adaptrar till alla andra kameror också men k-fästet och m42 har ju tex samma bakfocus = optiken funkar nästan alltid som det är tänkt.

Menyerna är lite tillkrånglade men det är nog bara en fråga om att klura ut hur pentaxingengörerna har tänkt, jag vet inte hur många gånger jag har tryckt OK istället för högerpil (bara att börja om). Byta ISO är väl inte så grinigt? fn, högerpil, upp eller ner + OK.

AA-batterierna var jag jäkligt skeptisk till, ett jävla elände att hålla reda på. Men än så länge har dom funkat över förväntan, det funkar i alla fall att plåta en hel dag på ett set AA. Ett minitips är att köpa batterietuier på biltema, dom håller 4 st batterier var, kör man alltid med samma grupper av NiMh batterier så funkar dom bättre å längre.

Live View är nog något som hade kunnat behövas:( Blir att sätta ögat mot sökaren istället.

Det verkar som om det inte finns någon "shooting"-programvara till K200D eller? Kan ju vara en nackdel om man ska mycket in i Studio å plåta.

/Janne
 
I objektivutbudet som riktar sig till amatörer så skiljer det inte så mycket i antal objektiv, även om det skiljer en del i vilket typ av objektiv de olika tillverkarna satsat på.
precis,vanligvis det nybörjare köper typ täcker in 18 till 300 och det finns som bugetvarianter hos alla märken.och ska man upp över budget köper man Da*
vad man sen känner att man saknar är ju individuellt.och det som pentax har som inte visa andra besitter är ju objektiv för fotoentusiaster och finsmakare som
FA 31/1,8. FA 43/1,9.FA 77/1,8
http://www.pbase.com/cdehaan/image/91856022
och vissa samlar på sig de små pannkaksobektiven
intresset för de kommer nog öka nu när lilla K-m finns
DA 21/3,2 Limited
DA 40/2,8 Limited
DA 70/2,4 Limited
http://www.pbase.com/cdehaan/image/106031013
 
Jag har svårt att rekommendera K200D eftersom Pentax fasar ut den modellen nu - mycket beroende på att den nya K-m tar marknadsandelar från K200D. K-m är i princip väldigt mycket en K200D, fast utan vädertätning. K-m har ett nytt kretskort som innebär både snabbare signalbehandling (= snabbare bildbehandling) och lägre brusnivåer tack vare lägre egenbrus från kretskortet. Dessutom har K-m snabbare och säkrare autofokus i svagt ljus än K200D har.

Jämför vi bildkvaliteten i JPEG mot Nikon D80 så kan D80:n tyckas ha lägre brus på hög ISO - men detta är en illusion eftersom D80:n har en aktiv brusreducering som inte går att koppla ifrån och denna brusreducering är dessutom extremt kraftig vilket gör att detaljer smetas ut. K-m har en justerbar brusreducering i flera nivåer och dessutom är den avslagen i utgångsläget, detta gör att testar man kameror utifrån fabriksinställningarna så får K-m högre brusnivå än Nikon D80 eftersom K-m i fabriksinställningen inte har någon brusreducering medan D80:n har en väldigt kraftig brusreducering. Givetvis kan man enkelt slå på brusreduceringen i K-m och den har även möjlighet till lika kraftig brusreducering om D80:n har, om det är det som man önskar. Totalt sett har K-m lägre brusnivåer än D80:n eftersom den använder en nyare variant av sensorn och ett kretskort med lägre brus - detta gör att även med brusreduceringen avslagen så är K-m rätt användbar på höga ISO, och detta är grymt imponerande.

Men, är det en kamera i D80 klass du vill ha så rekommenderar jag Samsung GX-20 istället för den är i princip samma kamera som Pentax K20D men mycket billigare. Vädertätat som Pentax K200D, fast större sökare och fler knappar och rattar med fler direktfunktioner. Även en bättre sensor med lägre brusnivåer, 14.6Mp CMOS. Helt enkelt en "riktigare" kamera i en prisnivå som ligger ungefär som gamla Nikon D80 ligger på.

Kameror är som datorer - köp den nyaste tekniken du har råd med. Det finns ingen anledning att idag skaffa en kamera med flera år gammal teknik (Nikon D80) när man både får en bättre utrustad kamera och dessutom med nyare teknik och högre upplösning på sensorn för en väldigt liten prisskillnad (Samsung GX-20).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.