Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax DA 35/2.8 macro limited skulle nog också kunna släppas eftersom Tokina släppte sin version för några månader sen. Om jag förstått rätt så ska dessa båda objektiv ha samma optiska konstruktion trots att de har rätt olika yttre utformning.
 
En fotograf som ägnat dagen åt att testa nya kameran berättar att den är det bästa han sett och att den har minimalt brus. Den lär också vara väldigt tyst. RAW bilderna blir 50% större än med K10D, så om vi antar att det är PEF format (komprimerat) så betyder det antingen att sensorn måste vara betydligt större än 14MP, alternativt att den lagrar fler bitar (det senaste är väl det troligaste). Om det är DNG och om den fortfarande är okomprimerad så låter 14MP troligt.

Han anser att konkurrenterna är Canon 1D mk lll and Nikon D300
 
quarc skrev:
En fotograf som ägnat dagen åt att testa nya kameran berättar att den är det bästa han sett och att den har minimalt brus. Den lär också vara väldigt tyst. RAW bilderna blir 50% större än med K10D, så om vi antar att det är PEF format (komprimerat) så betyder det antingen att sensorn måste vara betydligt större än 14MP, alternativt att den lagrar fler bitar (det senaste är väl det troligaste). Om det är DNG och om den fortfarande är okomprimerad så låter 14MP troligt.

Han anser att konkurrenterna är Canon 1D mk lll and Nikon D300

Hur trovärdig är denna kille?

Har ju hört en massa rykten dom senaste dagerna
 
Senast ändrad:
Fototim skrev:

Dette gjør han til Gud på de fleste Pentax forums.

Ovärderlig för Pentax, definitivt. Det blir en våg av nyfikenhet hos de som kör andra märken än Pentax. Så man kan ju säga att han gör sitt jobb väldigt bra.

Inte lång tid kvar nu, då vi får veta på riktigt.
 
tobias- skrev:
Ovärderlig för Pentax, definitivt. Det blir en våg av nyfikenhet hos de som kör andra märken än Pentax. Så man kan ju säga att han gör sitt jobb väldigt bra.

Inte lång tid kvar nu, då vi får veta på riktigt.

Ahhhh kan inte vänta, man e ju nästan säker på att bli besviken :-( Efter alla rykten och dylikt.
 
Det är nästan så jag hoppas att den inte är FÖR bra, vill ju inte att min k10a ska kännas allt för gammal redan innan den fyller 1 år. :)
 
Gimbal skrev:
Det är nästan så jag hoppas att den inte är FÖR bra, vill ju inte att min k10a ska kännas allt för gammal redan innan den fyller 1 år. :)
Har samma problem Leif, och ingen budget att uppgradera för, men vi kan ju hoppas på nya objektiv och att pentax säljer bra så begagnade marknaden stiger :)
 
k jonas i persson skrev:
Det står 4672x3120 vilket blir 14,6 megapixel, inte 15.1.

ISO 6400 vore kul dock.

Effektiva pixlar är 14,6Mp.
Totalt antalet pixlar är 15,1Mp.
Sensorns känslighet är 200 - 3200, övriga känsligheter görs i mjukvaran. ISO 6400 är fullt möjlig att åstadkomma, men jag har ingen information om de verkligen har spikat det i produktionsmodellen.

K10D's beta-versioner hade ISO 50-3200, produktionsmodellen fick 100-1600.
 
madsochmarja skrev:
Släpper pentax några objektiv ihop med k20d?

Produktionsklara är:
DA Star 200 f/2,8 (redan i produktion)
DA Star 300 f/4
DA Star 60-250 f/4
DA 35 f/2,8 Macro Limited
DA 55-300 f/4-5,8
DA 18-55 f/3,5-5,6 II (uppdaterad optisk formula, i övrigt identisk med dagens 18-55).
Dessa är de som Pentax fabriker klarar av att sätta i produktion första kvartalet i år, och de hamnar i butik under våren och före sommaren.

Till hösten/vintern kommer DA 17-70 f/4, DA Star 55 f/1,4 och nya 35:an. Nästa år kommer DA Star 12-16 f/2,8 och ett nytt fast teleobjektiv (troligen DA Star 400 f/5,6). Hösten 2007-våren 2008 kommer information och marknadslansering av Pentax nya teleförlängare med autofokus och inbyggd brännviddskompensation med förlängningsfaktorn.
 
quarc skrev:
Frågan är om det kommer en 17-70 SDM som ersätter 16-45 eller om den ersätter 18-55. Pentax borde väl också komma med ett hus utan fokusmotor för att spara pengar på huset och då måste det ju finnas SDM-objektiv.

1. Det blir ett 17-70 f/4 SDM, men först till hösten efter Photokina-mässan (såvida de inte plötsligt gör en omprioritering). Det ersätter varken 18-55 eller 16-45 utan det blir ett komplement, och troligen hamnar det prismässigt högre än dagens 16-45 f/4.

2. Båda de kameror som Pentax lanserar under första kvartalet i år har fokusmotor i huset. Jag ställer mig tveksam till hus utan fokusmotor från Pentax eftersom det fortfarande saknas billiga konsumentobjektiv med SDM, så det är nog dröja ett tag till.
 
quarc skrev:
En fotograf som ägnat dagen åt att testa nya kameran berättar att den är det bästa han sett och att den har minimalt brus.

Beta-testaren Richard Day skrev redan i början av december på dpreview att det beta-exemplar med ofärdig firmware som han provade hade lägre brus än K10D. (jag länkade till hans uttalande för några veckor sedan i en annan tråd).
 
FotoZ skrev:
1. Det blir ett 17-70 f/4 SDM, men först till hösten efter Photokina-mässan (såvida de inte plötsligt gör en omprioritering). Det ersätter varken 18-55 eller 16-45 utan det blir ett komplement, och troligen hamnar det prismässigt högre än dagens 16-45 f/4.

2. Båda de kameror som Pentax lanserar under första kvartalet i år har fokusmotor i huset. Jag ställer mig tveksam till hus utan fokusmotor från Pentax eftersom det fortfarande saknas billiga konsumentobjektiv med SDM, så det är nog dröja ett tag till.

Jag troede att 17-70 skulle vara en 2.8 :-(
 
Gimbal skrev:
Något färgad är han nog med tanke på att han är en professionell fotograf sponsrad av Pentax.

Det var hans eget val att säga upp avtalet med Canon France och söka upp Pentax France. (vilket han talade brett och stort om för över ett år sedan när han bytte). Han tillhör den kategori av proffs som själva kan välja vad de vill sätta sitt namn på, och jag tror inte att han skulle riskera sitt goda namn genom att välja något som inte motsvarar hans professionella krav.

Sedan så har han en personlighet som är vidlyftig, han använder stora ord etc, om han vore deltagare här skulle han säkert få massa personangrepp och bli anklagad för det ena och det andra, därför att hans kanadensiska utåtriktade personlighet och stil är en stor kontrast till medelsvenskens stillsamma försiktighet. Och det har inget att göra med vem som sponsrar honom, utan det har att göra med hans personlighet.

Jag fick förresten e-post från honom precis där han säger att han hoppas få klartecken från Pentax att visa hans egna bilder tagna med firmware 0,39, efter den stundande pressvisningen - för att ge oss en möjlighet att bedöma hans positiva uttalanden (läs "hyllningar") om bildkvaliteten. Jag hoppas Pentax ger honom ok på detta, för det vore intressant att se hans bilder (även om det fortfarande är med en tidig beta firmware).

Uppenbarligen så är 0,39 firmware ett bra steg kvalitetsmässigt från den 0,20 firmware som Richard Day provade (och som han imponerades av). Och då är fortfarande inte produktionsfirmware 1,00 släppt än - den är troligen *ännu bättre* tror jag.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.