Annons

K10D vs A100

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Har nu suttit i tankelådan ungefär en vecka och kameror som 400D, A100, K10D & D80 har varit i pipeline för vilket som blir mitt SLR köp.

Jag är nere på antingen Pentax K10D eller Sony A100.
Vad jag känner så levererar K10D väldigt bra bilder med lågt brus och det dynamiska omfånget verkar påverkas positivt av deras 22bits konverter.
A100an däremot har trevliga DRO funktionen som man väl kan kalla HDr på direkten.
Båda har ju bildstabilisering i huset.
Har ni några råd till mig? Vilken kommer jag bli mest nöjd med?

Försök att få klämma och känna på kamerorna så att även grepp, knappar mm känns rätt. Det är ju ett "verktyg" som skall ligga bra i handen också... (även om du verkar jobba mycket i datorn också - coola bilder!)

Jag har ingen aning om vad du menar med "DRO funktion" och "HDr på direkten", men K10D har iaf vädertätat hus och det är K10D ensam om i denna prisklass. Sen har ju K10D en massa trevliga egenskaper som känslighetsförval och inbyggd RAW-omvandlare (dvs, kan ta vilken RAW bild som helst från minneskortet och göra om till JPEG)

Hälsar
R

Sony alphan har ett riktigt skönt grepp och också ett bra dynamiskt omfång enligt mätningar på Imaging Recorse och du kommer säker bli nöjd vilken kamera du än väljer.

Jämför man kamrornas specifikation så skulle jag påstå att totalt sett är K10D svårslagen jämfört med alla andra kameror på marknaden i dag. Som det dessutom mer och mer verkar att flera bildkvalitétsparametrar också är lite bättre än andra kameror blir det svårt att rekommendera nått annat, såvida man inte behöver FF, 5 fps, större återförsäljarkedja eller nån speciell egenskap.

En risk som kanske kan finnas med Pentaxsystemet är att på kort sikt kan det vara svårt att få tag på delar ur sortimentet då försäljningen är så pass hög med K-serien.

nailstream.com skrev:
DRO är Dynamik Range Optimizer och i praktiken så gör den en upplättning i alla skuggpartier men behåller högdagrar och mellantoner som dem är.
se exempel på DRO här:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/AA100DRO.HTM

Jo K10D är ju i "final" mkt pga att den är allväders och känns mkt för pengarna.

Peter, Tack förresten!

Är inte det här samma som Nikon kallar D-lightning. Dvs man kan göra samma sak i post processing men här slipper man det iom att kameran redan gjort det. Någon höjning av dynamiska området i sig är det inte fråga om, om jag fattat det rätt?

Båda kanske? :O)

Skämt&sido, tänk efter vad du behöver i optikväg, blixt mm + vad du skulle vilja ha i framtiden. Leta sen rätt på vad normal och extended paketet skulle kosta och jämför sen mellan märkena. Ta med tredjeparts och begagnat i beräkningarna.
Det gjorde jag, och då stod det snart klart vad jag ville ha den gången. Saker förändras dock och nu verkar folk vara mest euforiska över Pentax. Minoltas svar på K10D kommer till våren...

Ta din tid och skynda långsamt.

Vet ej men den är säkert riktigt rolig. Sonys(inte minolta) uppföljare till den ryktas komma till hösten, fortfarande ett halvår efter...

Spelar egentligen inte någon roll vilket märke, det roliga i kråksången är att Canon/Nikon får konkurrens även i toppsegmentet.

Innan du slår till, testa kameran själv. Oavsett vad alla säger här på forumet. Fota i blandbelysning, eller lite "svår belysning". Det är då du kan utröna hur bra kamerans exponering och interna bildbearbetning fungerar.

Obs! Detta har inget att göra med pixlar att göra.

Jag har testat den ena kameran du efterfrågar, och den är rätt och slätt kass på att exponera rätt i svår belysning (testa och jämför själv i t.ex. butiken). Då är de två betydligt mer kända kameramärken ljusår före. För det är väl bra bilder du är ute efter?

Hälsningar

Adam

jo visst kan man skynda långsamt, men det tar aldrig slut, någonstans måste man ju slå till för att sedan ett halvår senare få se "storebrorsor" komma på marknaden.

Det lutar åt K10D mest för att den känns som en kamera i den högra prisklassen för halva summan. Mkt bild för pengarna alltså.

Grimmer skrev:

Spelar egentligen inte någon roll vilket märke, det roliga i kråksången är att Canon/Nikon får konkurrens även i toppsegmentet.

Ja det gynnar ju så klart teknikutveckningen och på så sätt alla fotografer. Visst är det väl också så att alla kameror i den här klassen i dag är bra. Tycker däremot inte att alla är prisvärda men tanke på hur utbudet/konkurensen ser ut idag.

Minolta Sony Sonolta

Grimmer skrev:
Båda kanske? :O)Skämt&sido, tänk efter vad du behöver i optikväg, blixt mm + vad du skulle vilja ha i framtiden. Leta sen rätt på vad normal och extended paketet skulle kosta och jämför sen mellan märkena. Ta med tredjeparts och begagnat i beräkningarna.
Det gjorde jag, och då stod det snart klart vad jag ville ha den gången. Saker förändras dock och nu verkar folk vara mest euforiska över Pentax. Minoltas svar på K10D kommer till våren...
Ta din tid och skynda långsamt.
Minolta? de e Sony nu eller möjligen Sonolta, eller menar du att Minolta ska börja med kameror igen?
Sony A100 ÄR svaret eller vise versa på Pentax K10D, eller snarare dom ligger i samma klass. Sony har lovat en eller flera nya modeller nästa år men då får vi nog se en 6Mp och en ~15-20.000krs kamera. Den senare kanske Sony har mera megapixel till.

nailstream.com skrev:
jo visst kan man skynda långsamt, men det tar aldrig slut, någonstans måste man ju slå till för att sedan ett halvår senare få se "storebrorsor" komma på marknaden.

Det lutar åt K10D mest för att den känns som en kamera i den högra prisklassen för halva summan. Mkt bild för pengarna alltså.

Jag menade inte på att vänta på nästa kamerageneration utan att bestämma sig i lugn och ro trots att det alltid kommer en bättre. "Mitt" märke finns inte ens längre men levererar fortfarande bilder med hög kvalité. Visst finns det begränsningar med den men den största är fortfarande jag själv.

Re: Minolta Sony Sonolta

Bofoto2 skrev:
Minolta? de e Sony nu eller möjligen Sonolta, eller menar du att Minolta ska börja med kameror igen?
Sony A100 ÄR svaret eller vise versa på Pentax K10D, eller snarare dom ligger i samma klass. Sony har lovat en eller flera nya modeller nästa år men då får vi nog se en 6Mp och en ~15-20.000krs kamera. Den senare kanske Sony har mera megapixel till.

Jo, jag upptäckte min Sony/Minolta-fadäs... :O)
Sony A100 är uppföljaren på Minolta 5D och borde då vara likvärdig med Pentax K100D. Inte prismässigt men finessmässigt. Vädertätningen på K10D kvalificerar för en klass högre, trots sitt låga pris. Heder till Pentax!

Carlos Holmberg skrev:

..Har nu suttit i tankelådan ungefär en vecka och kameror som 400D, A100, K10D & D80 har varit i pipeline för vilket som blir mitt SLR köp...

...Har ni några råd till mig? Vilken kommer jag bli mest nöjd med?..

Märkligt, inte vet jag hur andra personer kan råda, vilken kamera du blir mest nöjd med?
En helt egen bedömning du måste våga ta, utifrån din erfarenhet och intressen.

Jag har haft Minolta, kamerahus och objektiv, sedan 70-talet, så mitt eget val har varit enkelt, nästa steg blev Konica-Minolta, nu det senaste steget blev Sony, så självklart, aldrig tvekat, fråga andra, ja, då får man hur mycket förslag som helst, yr i "mössan" blir man, minst sagt, ha-ha!

Alla, personer rekommenderar sitt eget kameramärke!

I slutet av år 2007 kommer Sony med en ny D-SLR, den blir något alldeles extra, troligen med en FF sensor.
Pentax kan ha under planering, ryckten anger lansering i början av år 2009, en alldeles speciell D-SLR med inbyggd GPS och ett röststyrt avtryck, VR, för exponeringen.

Fogel70 skrev:
Det handlar väl snarare om att anpassa (sänka) bildens dynamiska omfång till efter vad kameran klarar av.

Det där är jag inte säker att jag förstod?
Alla kameror, även dem utan DRO, sänker väl bildens dynamiska område genom att klippa bort alla högdagrar och lågdagrar som inte sensorn klarar av.

Jag föreställer mig att DRO funkar som levels i Photoshop, man kan definiera om punkterna för mörkaste och ljusaste punkten beroende på hur kameran exponerat bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar